شناسهٔ خبر: 33433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیماتیک چیست و چه کارکردهایی دارد؟

کتاب «انیماتیک» با عنوان دوم «شناخت کارکردِ استوری‌برد متحرک (پیش‌نمایش) در تولید فیلم» نوشته مشترک محمدجواد شجاعت‌مند و سیدجواد شبانی منتشر شد. این کتاب نخستین منبع منتشر شده درباره انیماتیک در بازار کتاب‌های سینمایی ایران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدجواد شبانی، یکی از نویسندگان کتاب «انیماتیک» گفت: چند سال پیش من با همکاری آقای اصغر فهیمی فر کتابی را با عنوان «استوری برد» تالیف کردم. در راستای تحقیقات درباره این کتاب متوجه شدم که هیچ منبعی درباره «استوری برد متحرک» یا «انیماتیک» به زبان فارسی وجود ندارد. به همین دلیل پیشنهاد تالیف کتابی در این موضوع را به آقای محمدجواد شجاعت‌مند ارائه کردم.

وی افزود: کتاب «انیماتیک» نخستین منبع فارسی درباره شناخت انیماتیک، کارکردهایش و چگونگی ساخت آن، به زبان فارسی است به همین دلیل مخاطبان اصلی کتاب دانشجویان سینما و تلویزیون و یا فعالان حرفه‌ای در این دو حوزه هستند.

شبانی همچنین در توضیح بیشتر «انیماتیک» گفت: استوری‌برد از سال ۱۹۳۰ به عنوان یکی از مراحل اصلی کار قبل از شروع فیلمبرداری به کار گرفته شد. در استوری‌برد حرکت وجود ندارد اما در سکانس‌هایی که فیلمبرداری آنها سنگین و نیازمند جلوه‌های ویژه است، برای آگاهی عوامل از چگونگی و روند انجام کار، به متحرک سازی استوری‌برد نیاز است. بر این اساس انیماتیک مرحله بعد از طراحی استوری‌برد در روند تولید فیلم سینمایی یا آثار تلویزیونی است. با طراحی و اجرای انیماتیک حتی هزینه‌های فیلمبرداری نیز تخمین زده می‌شود.

این مدرس سینما در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا پیش از رواج کامپیوتر، انیماتیک نیز در مراحل تولید فیلم وجود داشت یا خیر؟» گفت: بله. قبل از رواج کامپیوتر از «استوری ریل» استفاده می‌شد. برای طراحی و تولید استوری‌ریل، از قاب‌های ساکن فیلم می‌گرفتند. البته امروزه حتی نرم‌افزارهایی نیز برای تولید «انیماتیک» طراحی شده و کار را بسیار آسان کرده است.

کتاب «انیماتیک: شناخت کارکردِ استوری‌برد متحرک (پیش‌نمایش) در تولید فیلم» نوشته مشترک محمدجواد شجاعت‌مند و سیدجواد شبانی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۱۴ هزار تومان از سوی نشر رسم روانه کتابفروشی‌ها شده است.

سیدجواد شبانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تولید سیما از دانشکده صدا و سیماست. وی هم‌اکنون به عنوان کارگردان تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس به فعالیت اشتغال دارد.

نظر شما