شناسهٔ خبر: 33458 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نبرد امروز، نبرد ميان اسلام اَعرابی و اسلام ابراهيمی است

عصر روز گذشته ۱۱ خردادماه، اختتاميه يازدهمين همايش بين‌المللی دكترين مهدويت با حضور ميهمانان داخلی و خارجی در سالن همايشهای صدا وسيما برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در مراسم اختتاميه يازدهمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت كه در اين دوره با موضوع «فرهنگ و تمدن زمینه ساز راهبردها و راهکارهای» برگزار شد، پس از استقرار هئيت رئيسه، گزارش كميسيون‌هاي مختلف از جمله گزارش كميسيون دانشگاهاي مختلف مانند دانشگاه دفاع ملي و دانشگاه امام صادق(ع) قرائت شد و سپس در بخش پاياني اختتاميه، حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسید آقایی، دبیر یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به ارائه گزارشي در خصوص اين همايش پرداخت و بيانيه پاياني اين همايش را قرائت كرد.

گزارشی از یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

پورسيدآقايي گفت: بايد به ياد داشته باشيم كه اگر چنين مراسمي برگزار مي‌شود به بركت وجود امام خميني(ره) در كشورمان است. چون ايشان بود كه اساس انقلاب را بنا كرد وهرگونه محفلي از اين جنس كه داريم مديون و مرهون انقلاب بزرگي هستيم كه در همه دنيا با نام امام خميني(ره) شناخته مي‌شود.

وي در ادامه ضمت تقدير و تشكر از همه افراد و نهادهايي  كه به برگزاري اين همايش كمك كردند افزود: در اين مراسم ۸۰ ميهمان خارجي حضور دارند و بدون همكاري نهادها وشخصيت هاي بزرگ برگزاري اين همايش ميسر نبود و به نوعي مي توان برگزاري اين همايش را تجلي اراده و وحدت ملي دانست. علاوه براين حضور ميهمانان خارجي از كشورهاي ديگر با اديان متفاوت خود، نيز نماد وحدت است.

اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

پورسيدآقايي پس از يك تشكر ويژه از دانشگاه دفاع ملي گفت:‌ دانشگاه دفاع ملي در بسياري از امور قبيل اين همايش هميشه پيشگام است و در حوزه مهدويت هم بسيار فعال است به طوري كه در مقاطع تحصيلي اين دانشگاه دو واحد دكترين مهدويت تدريس مي‌شود؛ همايشي كه در آن همه مراكز علمي دست به دست هم بدهند و در دو نيم‌روز چهار كميسيون گزارش ازائه دهند، «نورعلي نور» است.

دبير یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به برگزاري يازدهمين سال اين همايش توضيح داد: يازده سال است كه رويكردهاي مختلف انديشه در اين همايش مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد اما وجود اين همه تحقيق و پژوهش هنوز اندرخم يك كوچه مانده‌ايم چرا كه هركدام از رويكردهاي فرهنگي، تمدني و... نيازمند سال‌ها پژوهش است.در حال حاضر ۸ جلد مجمع احادیث امام مهدی (عج) را در دست داریم كه هفت جلد آن روايت و يك جلد آن فهرست است و اين هفت جلد روايات همگي نيازمند تحقيق و بررسي توسط اساتيد و پژوهشگران اين حوزه است.

وي افزود: جهان امروز با وجود سياه نمايي هايي براي مسلمانان از قبيل داعش، طالبان نيازمند تحقيق و پژوهش درباب اين موضوعات است. در حال حاضر، دشمنان اسلام به‌شدت دنبال نهادينه كردن اسلام هراسي و ايران‌هراسي در بين مردم دنيا هستند و ما بايد در برابر اين گونه اقدام و فعاليت ها هوشيار باشيم و مكلف و موظف هستيم كه داده هاي موجود را از منابع مختلف استخراج و به جهانيان عرضه كنيم.چون جهان امروز تشنه موعود شيعي است، موعودي كه در ميان ما حاضر است و خودش هم زمينه هاي حضورش را فراهم مي‌كند، اگرچه ما هم موظفيم كه زمينه هاي حضورش را فراهم كنيم كه برگزاري همايش و مراسم‌هايي از اين قبيل مي‌تواند در اين عرصه موثر باشد.

پورسيدآقايي درپايان سخنانش گفت: خوشحاليم كه در نظامي نفس مي كشيم كه همه نهادهاي آن در ياري رساندن انديشه‌هاي فرهنگي فعال هستند و هرجايي كه ما دست ياري دراز كرديم به گرمي از ما استقبال كردند، به اميد روزي كه انديشه هاي ناب مهدويت كه جهان تشنه آن است را بازبان هنر به جهانيان عرضه و همه را مسحور اين انديشه‌ها كنيم، عرصه اي كه ما تابه حال در آن كوتاهي داشته‌ايم و آنچنان كه بايد و شايد خوب كار نكرده‌ايم.

اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

بیانیه پایانی یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی در ادامه به عنوان دبیر همایش بیانیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را قرائت كرد كه متن بيانيه به شرح زيراست:

«با نام و یاد خداوند بزرگ و توجهات حضرت ولی عصر(عج) یازدهمین همایش دکترین مهدویت با عنوان «فرهنگ و تمدن زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» به پایان رسید و مقالات اندیشمندان داخلی و خارجی پیرامون فرهنگ و تمدن در کمیسیون‌های تخصصی ارائه شد.

در همایش یازدهم و در محافل علم آنچه مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است و جامعه شناسان زیادی بر آن صحه گذاشته‌اند، بازگشت دوباره به تمدن اسلامی در سرزمینهای اسلامی است.

تحولات سیاسی و جنبش های دینی و ملی دهه اخبر با عنوان «بهار عربی» در سرزمینهای اسلامی به اقرار بسیاری از متفکران بازگشت به فرهنگ تمدن و هویت اسلامی و بیانگر خودباوری مسلمانان است. بی تردید اگر خشونت‌طلبی فرقه‌های کوچک همچون القاعده و داعش در سالهای گذشته ذائقه مسلمانان را تلخ نمی کرد می توانستیم ادعا کنیم که مسلمانان به سرعت در حال بازگشت فرهنگ اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی هستند.

مسلمانان از شمال آفریقا تا خاور دور و شبه قاره هند، دور از خشونت، کشتار و خونریزی و تکفیر، بر این باورند که اگر توده مردم، فضیلت سخنان قرآن و پیشوایان دین را بشنوند، به سوی آن گرایش می یابند، اما متاسفانه اعمال گروه‌های تکفیری، چهره منفی و خشنی از اسلام را در نگاه غیرمسلمانان به وجود آورده است که باید توسط عالمان شیعه و سنی از ذهن ها زدوده شود.

از این رو یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تلاشی بود تا اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان دور هم جمع گردند و بر این امر توافق کنند که به جای ترور، کشتار و تکفیر، لازم است تا مسلمانان به سوی اندیشه های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) بازگردند و به دنبال شکل دادن تمدن اسلامی در تمام سرزمین های اسلامی با تکیه بر آرمان مهدویت باشند.

همچنین لازم به ذکر است که با توجه به این رویکرد و بعضی از دسیسه‌های موجود در غرب مبنی بر ارتباط  دادن گروه‌های تکفیری به بدنه تمدن اسلامی و مسلمانان و اموزه مهدویت، بنا گردید که همایش سال آینده با عنوان «پیشگویی‌های آخر الزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» مورد توجه قرار گیرد که از اندیشمندان حاضر انتظار داریم با توجه به سر فصل های فراخوان در کنفرانس سال آینده شرکت کنند.

یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را با دعا برای ظهور منجی عالم بشریت، صاحب العصر و الزمان، مولانا مهدی (عج) به پایان می بریم.»

سخنرانی آیت الله اراکی

آخرين سخنران همايش بين‌المللي دكترين مهدويت،‌ آيت الله اراكي، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب بود. آيت‌الله اراكي سخنانش را با دو وعده بزرگ قرآن آغاز كرد و گفت: خداوند متعال در قرآن كريم وعده دو روز بزرگ را به مومنان و صالحان داده است؛ «وعده روز فتح» و «وعده بهشت برين». هر دوي اين وعده ها هم در مورد ميراث زمين است. در روز فتح وعده، فتح دنيا و ميراث حاكميت بر آن داده شده است، روزي كه در آيات پاياني سوره سجده در قران كريم هم وعده آن داده شده است. براساس اين آيات، روز فتح روزي است كه نوبت حاكميت تام اسلام است و جايي براي نفاق در آن روزگار نخواهد ماند. در اين روز، اسلام اَعرابي جايي ندارد و اسلام ابراهيمي است كه حاكميت مي كند. در آن روز اسلام اَعرابي كه امروز در مقابل اسلام ابراهيمي صف كشيده جايي ندارد.

اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در توضيح اسلام ابراهيمي تصريح كرد: اسلام ابراهيمي با دوميثاق قوام مي‌گيرد: ميثاق اطاعت و فرمانبري و ميثاق نصرت و ياري. ميثاق اطاعت يعني اينكه همه در برابر فرمانروايي اسلام حقيقي سرفرود مي‌آورند و از آن اطاعت مي كنند براساس اين ميثاق سياست، تربيت، كوچه، بازار، كارخانه ، مدرسه و همه چيز ما از اسلام فرمانبري مي كند. اما در ميثاق دوم كه نصرت و ياري است صحبت برسر عهد و پيماني است كه با خدا بستيم، براين اساس ما همه چيز خود را در راه خدا قرار مي دهيم، او هم به پيمان خود وفا مي‌كند. در چند جاي قرآن هم به وفاداري به عهد وپيمان تاكيد شده است. امروز اگر نبردي بين اسلام اَعرابي  و اسلام ابراهيمي است،‌ نبرد بين اسلام زباني ،پيمان‌شكني با خدا، نافرماني و بي عهدي به خدا (اسلام اَعرابي) و اسلام ابراهيمي است.

آيت‌الله اراكي افزود: اينكه ما دراين جمع هستيم به اين معناست كه مي خواهيم به حضرت مهدي(عج) اعلام كنيم كه آمادگي نصرت و ياري داريم و به خواسته ايشان هرچه كه باشد تن مي دهيم. اگر امام زمان امروز در غيبت است به دليل نافرماني و پيمان‌شكني دشمنان امام حسين(ع) است كه نداي هل من ناصر ينصرني را شنيدند اما سكوت كردند و امام را تنها گذاشتند، امروز هم تا اين عهد و پيمان برنگردد و امت به سمت بيداري نرود، امام زمان ظهور نمي كند.

ايشان ادامه دادند: بيداري اسلامي كه مدتي است در حال اتفاق افتادن است را مي توان به عنوان تكانه و نشانه هايي از بيداري امت دانست، يعني اينكه امت مي خواهد به تدريج به سمت بيداري برود، در عصر امروز كسي كه غيبت دارد ما هستيم، مائيم كه در صحنه حاضر نبوده ايم و هروقت حاضر شديم و به سوي بيداري رفتيم امام هم از غيبت درمي‌آيد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پايان گفت: اميدواريم كه نتايج اين گردهمايي در راستاي بازگشت به وفاداري و پيمان الهي باشد. ما هم در همين جا اعلام مي كنيم كه پروردگارا ما به سوي تو بازگشتيم، توبه كرديم، از پيمان‌شكني روگردانديم و در برابر فرمان تو خاضعيم، تو هم به سوي ما برگرد و ولي‌ات را براي ما بفرست، پرده غيبت را از روي او كنار بزن و ما را باچهره حضرت مهدي (عج) آشناتر كن.

نظر شما