شناسهٔ خبر: 33484 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترکیه یک زندان بزرگ برای روزنامه‌نگاران است

در حالی که محدودیتهای وضع شده برای انجام کارهای خبری در ترکیه و وضعیت نابسامان روزنامه نگاران مخالف در ترکیه مورد انتقاد شدید مخالفین دولت آنکارا قرار دارد، توماس برونگارد رییس اتحادیه روزنامه نگاران جهان از ترکیه به عنوان یک زندان بزرگ برای روزنامه نگاران یاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز، ایرنا به نقل از رسانه‌های ترکیه نوشت: برونگارد در جریان سخنرانی در نشست هیات عمومی اتحادیه روزنامه نگاران جهان این مطلب را عنوان کرد.

این اتحادیه روز گذشته نیز با صدور اطلاعیه ای از فشارهای موجود علیه رسانه های بیطرف در ترکیه بشدت انتقاد کرد و از مسوولین ترکیه خواستار احترام به حقوق روزنامه نگاران شد.
مسئله وضعیت نابسامان روزنامه نگاران در ترکیه و فشارهای مسوولین دولتی به آنان در بعد از انتشار تصاویر و عکسهای حمل سلاح به سوریه از سوی روزنامه مخالف جمهوریت در هفته گذشته بعدی تازه یافته است.

طیب اردوغان رییس جمهور و احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه جان دوندار روزنامه نگار سرشناس ترکیه را که خبر ارسال سلاح و مهمات به روسیه و عکس و تصاویر آن را منتشر کرده بود متهم به جاسوسی کرده اند.

طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در واکنش بسیار تند به این مساله گفت: کار این فرد جاسوسی است و وی جزای عمل خود را خواهد دید.

از سوی دیگر روزنامه های مخالف ترکیه روز جاری ادعا کردند که در آستانه انتخابات عمومی ترکیه که روز یکشنبه برگزار خواهد شد برخی از روزنامه نگاران سرشناس و منتقد دولت آنکارا بازداشت خواهند شد.

مساله فشار به روزنامه نگاران ترکیه در بعد از تظاهرات مردمی دو سال قبل ترکیه بعدی جدید بخود گرفت.

تا آن زمان دولت آنکارا با ادعای مشارکت برخی روزنامه نگاران مخالف در طرحهای مختلف آنان را دستگیر و زندانی می کرد ولی از دو سال قبل و در پی تظاهرات گسترده مردمی در سطح ترکیه دامنه فشار به روزنامه نگاران در این کشور گسترده تر و در حال حاضر یک جدایی بسیار عمیق بین روزنامه نگاران مخالف و رسانه هایی که در کنار حاکمیت حزب عدالت و توسعه هستند به چشم می خورد.

نظر شما