شناسهٔ خبر: 33565 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴ سفیر اروپایی در باره تعامل فرهنگی با ایران چه گفتند؟

چهار سفیر کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک در تهران در نشست خبری هفته فرهنگی نوردیک به بیان نقطه نظرات خود درباره چگونگی تعامل فرهنگی کشورهایشان با ایران پرداختند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سفیر فنلاند در تهران گفت: فرهنگ و هنر در تعامل به وجود می آید؛ ما شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را در فنلاند به زبان فنلاندی ترجمه کرده ایم تا مردم ما این شاهکار ادبی جهانی را بخوانند.


هری کمراینن روز شنبه در نشست خبری هفته فرهنگی نوردیک افزود: این نخستین بار است که ۴ کشور نوردیک چنین نمایشگاه بزرگی در ایران برگزار می کنند.

نوردیک به مجموع کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس که دارای قرابت فرهنگی بسیار هستند اطلاق می شود. این سرزمین ها، کشورهای ایسلند، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار جزایر الند، گرینلند و فاروئه را در بر می گیرد.

سفیر فنلاند در ادامه گفت: فرهنگ و هنر در تعامل به وجود می آید. ما شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را در فنلاند به زبان فنلاندی ترجمه کرده ایم تا مردم ما این شاهکار ادبی جهانی را بخوانند. 

وی افزود: با این نمایشگاه پنجره ای باز می کنیم برای ایرانیان تا آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر کشور ما پیدا کنند. 

وی در ادامه با اشاره به نگارخانه به وسعت یک شهر که دو هفته پیش در تهران برگزار شد گفت: ایده بسیار خوبی برای نشان دادن هنر به مردم بود ،هنر برای همه است ما نیز با برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان برنامه جالب به وسعت یک شهر برای همه به نمایش می گذاریم.

وی گفت: ۲۰ تصویر از هنرمندان فنلاندی در این نمایشگاه ارائه کرده ایم تا هنرمان را به ایرانیان نشان دهیم. 



** مسیر صلح و دوستی با فرهنگ

در ادامه سفیر نروژ درتهران با اشاره به تاریخچه کشورهای نوردیک گفت: با افتتاح نمایشگاه فرهنگی نوردیک در خانه هنرمندان نشان می دهیم که کشور ما دارای تنوع و فرهنگ غنی است و جامعه مدنی نقش مهمی در کشورهای ما ایفا کرده است.

وی بیان داشت: با این نمایشگاه نشان می دهیم که رسیدن به جهانی پر از صلح و دوستی مسیری جز فرهنگ و هنر نیست.



** جمعیت ایرانی ها در سوئد

در ادامه پیتر تیلر سفیر سوئد در تهران بیان داشت: در این نمایشگاه تصویر متفاوت از ۴ کشور ارائه داده ایم به خاطر اینکه جمعیت بزرگ از ایرانی ها در سوئد زندگی می کنند؛ ما کارهای هنری را در ایران نشان داده ایم و در این گالری چیزی که برای سوئد مهم است را نشان داده ایم .

سفیر سوئد با اشاره به حضور هنرمندان ایرانی در کشورش افزود: همانگونه که ما هنرمندان کشورمان را به ایران آورده ایم سفیران ایران در کشورهای دیگر باید پیگیر حضور هنرمندان ایرانی در دیگر کشورها باشند. 



** کار هنری و باهم بودن

اندرس کریستین هوگار سفیر دانمارک هم در ادامه اظهار داشت: همکاری های فرهنگی یکی از عوامل اساسی همکاری کشورها است و ما می توانیم به این نتیجه برسیم که با هم بودن به معنای این است که بیشتر می توانیم کار هنری انجام دهیم و در شناساندن هنر به همدیگر کمک کنیم.

وی گفت: امیدواریم که با برگزاری هفته فرهنگی تعامل و هم افزایی هنری بیشتری بین مردم کشور ما و ایران به وجود بیاید.

هفته فرهنگی نوردیک ۱۶ خرداد ماه ساعت ۱۹ در خانه هنرمندان افتتاح می شود و تا ۲۶ خرداد ماه در گالری های خانه هنرمندان برپا است . 

در طول هفته فرهنگی نوردیک هر روز در سالن استاد شهناز برنامه های اختصاصی برگزار می شود که ۱۷ خرداد روز دانمارک ،۱۸ خرداد روز نروژ، ۱۹ خرداد روز فنلاند و ۲۱ خرداد روز سوئد است که هر کدام با اجرای موسیقی و فیلم و سخنرانی به معرفی برنامه های خود می پردازند.

نظر شما