شناسهٔ خبر: 33573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میزبانی تالارهای پایتخت از ۱۷ نمایش

همزمان با پایان یافتن تعطیلات نیمه خرداد ماه و آغاز هفته جاری، ۱۷ نمایش در تالارهای دولتی و خصوصی پایتخت به صحنه می روند که از جمله مهترین آنها می توان به آثاری چون در اعماق، سه جلسه تراپی، هزار شلاق، دژاوو و مثل ماه برای آسمان اشاره کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، تالار اصلی مجموعه تئا تر شهر که از ۲۷ اردیبهشت ماه میزبان نمایش «در اعماق» به نویسندگی ماکسیم گورکی و کارگردانی زنده یاد مصطفی عبداللهی بود با تمدید زمان اجرای این اثر نمایشی تا پایان خرداد ماه، همه روزه به جز شنبه ها میزبان این نمایش در ساعت ۱۹ خواهد بود.


در اعماق؛ روایت کننده داستان زندگی انسان هایی است که با وجود طرد شدن از محیط جامعه، به واسطه صداقت قلب های پاک و اخلاق مداری شان تصمیم می گیرند تا به جای دراز کردن دست کمک به سوی اغنیا، از قدرت تخیل شان برای ترسیم فردای زندگی شان بهره ببرند.

در این اثر نمایشی بازیگرانی چون شهین علیزاده، محمد پورحسن، امیر عباس توفیقی، علی زرینی، فرشید صمدی پور، صنم صالحی، فرناز جهانسوز، مهدی زمین پرداز، محسن بهرامی، محسن زرآبادی پور، زندیش حمیدی، سیامک حلمی، مهدی طهماسبی، لیلا ارجمند پیوند، پوریا گلستانی، محمد رضا کردی، مریم نادرلویی و سعید سلطانی حضور دارند.

مصطفی عبداللهی کارگردان فقید این اثر نمایشی که از چهره های شناخته شده تئاتر ایران به شمار می رفت پس از ۱۴ سال مبارزه با بیماری سرطان، روز پنجشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) به دیار باقی شتافت و بر همین اساس میکاییل شهرستانی سرپرستی این اجرا را به عهده دارد.

همچنین تالار چهارسو این مجموعه، از ۱۷ خرداد ماه شاهد اجرای نمایش «سه جلسه تراپی» نوشته نغمه ثمینی و کار افسانه ماهیان خواهد بود. 

داستان این نمایش نوعی رئالیسم اجتماعی است که نگاهی به درگیری های انسان امروز با خود و همچنین فراموشی ها و بی توجهی های او به زندگی دارد.

نغمه ثمینی ایده داستان این نمایش را از یکی از داستان های هاروکی موراکامی نویسنده شهیر ژاپنی اقتباس کرده است.

این اثر نمایشی هر شب به جز شنبه ها ساعت ۱۹ به مدت ۷۰ دقیقه به صحنه می رود.

تماشاخانه سنگلج نیز از ۱۷ خردادماه میزبان نمایش «هزار شلاق» به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی می شود. 

نمایش هزار شلاق؛ روایت کننده تاریخ دو هزار سال اخیر ایران با لحنی و شیوه ای متفاوت است که با وجود وام گرفتن از حوادث تاریخی، بخشی از اتفاقات موجود در آن با تخیل نویسنده در شیوه روایت همراه بوده است.

این نمایش با حضور بازیگرانی چون وی حمید عرب، سعید زارع، مسعود شاکرمی، داوود حسینی کیا و مریم طاهری همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه به صحنه می رود.

همچنین به دلیل آنکه اداره برنامه های تئاتر خانه نمایش درگیر تعمیرات نوسازی و به روزرسانی امکانات فنی است در حال حاضر اجرایی نخواهد داشت اما نمایشنامه «کمدی سیاه» در تاریخ ۱۷ و ۲۳ خرداد ماه به کارگردانی عرفان پورمحودی ساعت ۱۸ برایمخاطبان نمایشنامه خوانی خواهد شد.

تالار ناظرزاده کرمانی مجموعه نمایشی ایرانشهر نیز میزبان نمایش «دست نیافتنی ها» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی است که همه روزه به جز شنبه ها، ساعت ۲۰ به صحنه می رود.

نمایش دست نیافتنی ها که بر اساس فیلم سینمایی فرانسوی به همین نام تولید شده است روایت متفاوت مردی است که بریا رسیدن به آرزوهای دست نیافتنی اش، دست به اقدامات متفاوتی می زند.

در این اثر نمایشی بازیگرانی چون نادر فلاح، سینا رازانی، بهاره کیان افشار، سینا کرمی، مایا رضوی و امیرحسین جدی حضور دارند.

همچنین مسعود دلخواه کارگردان نامی کشور نیز در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر همه روزه غیر از شنبه ها نمایش «دژاوو» را در حالی ساعت ۲۰ به صحنه می برد که اجرا عمومی این اثر بسیار مورد توجه مخاطبان، منتقدان و اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته است.

در نمایش دژاوو؛ که روایت کننده فضای آشنا پنداری و تصور آشنا بودن اتفاقات و مکان هایی برای انسان های این نمایش در شرایطی است که در زندگی قهرمان های این داستان چنین رویدادهایی رخ نداده است باشد؛ بازیگرانی چون فرخ نعمتی، سیامک صفری، رحیم نوروزی و بیژن زرین حضور دارند.

تماشاخانه باران نیز همزمان با پایان یافتن فصل نخست اجراهای عمومی اش در فصل بهار، میزبان سه نمایش خواهد بود. نمایش های «تونل» به کارگردانی سیامک احصایی از ۱۷ خردادماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰، نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» کار پیام دهکردی از ۱۸ خردادماه ساعت ۲۱ و نمایش کمدی «زبان اصلی» به کارگردانی رسول کاهانی از ۲۰ خردادماه ساعت ۱۷ به صحنه می روند.

تالار هنر نیز همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۸ میزبانی اجرای عمومی نمایش «قایق کاغذی» نوشته سجاد بهره مند و کارگردانی زهرا مریدی است.

این نمایش برنده جایزه برگزیده طراحی و ساخت عروسک و تقدیر شده بازیگر نوجوان از سومین جشنواره تئاتر شهر است.

محسن قصری و هوتن آزادی به عنوان بازیگر و المیرا پارسا، زهره قاسمی، سید حامد عربانیان و حمید فضل الله به عنوان عروسک گردان در اجرای این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه داستان نمایش قایق کاغذی آمده است: در حادثه ای، شخصیت اصلی نمایش از کشتی به آب پرتاب شده و امواج او را به جزیره ای می آورند که انسان های اولیه فارغ از تکنولوژی در آن زندگی می کنند.

همچنین تالارهنر همه روزه به جز شنبه ها در ساعت ۱۹:۳۰ میزبان اجرای نمایشی دیگیر به نام «ماجراهای هاکلبری فین» به نویسندگی کیومرث قنبری آذر و کارگردانی احسان مجیدی است که در حقیقت اقتباس نمایشی از داستان هاکلبری فین به نویسندگی مارک توآین و ماجراجویی های آن نوجوان در راه پیدا کردن مادرش و دوستی او با برده سیاه پوستی به نام جیم است.

عبدالله آتشانی، میلاد رمضانی، مهران رضوی، حامد مدرس، ملیحه مقیمی و محمد نوحیان گروه بازیگران اثر نمایشی را تشکیل می دهند.

تالار وحدت نیز این روزها شاهد اجرای نمایش «مثل ماه برای آسمان» به نویسندگی سید حسین فدایی حسین و کارگردانی کوروش زارعی است. 

کوروش زارعی درباره داستان این نمایش گفته است: در میان آثار نمایشی که در مورد امام زمان(عج) تاکنون تولید شده است کمتر با موردی برخورد داشتیم که مستقیم به زندگی آن حضرت و اتفاقات آن پرداخته باشد و بیشتر در مورد کرامات مهدی موعود(عج) حتی در عصر حاضر شاهد تولید اثر نمایشی بودیم؛ در حالی که این نمایش اشاره مستقیم به زندگی امام زمان(عج) دارد و پیگیر آن از سال هایی پیش از تولد است و باید بگویم که شرایطی که خلفای عباسی مقارن با تولد آن حضرت پیش آورده بودند بسیار شباهت با دوران تولد حضرت موسی(ع) داشت که فرعون دستور داده بود هر زن آبستنی که صاحب فرزند پسر می شود، به قتل برسانند.

سرپرست گروه نمایشی «آئین» ادامه داده است: شرح امامت حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسگری(ع) و جنجالی که جعفر کذاب به راه انداخت، فرازی از دوران غیبت صغری و ارتباط با نواب اربعه و غیبت کبری و اساساً فلسفه انتظار در تمام اعصار و عصر حاضر از جمله مواردی است که در این نمایش به آن پرداخته شده.

این نمایش با حضور بازیگرانی چون ایوب آقاخانی، هادی قمیشی، سیروس اسنقی، امیر کربلایی زاده، علی فرحناک، کاظم نظری، محمد رضا آزاد، حسن اردستانی، محمد جواد پیروزی و کوروش زارعی تا ۲۷ خردادماه ساعت ۱۸ به صحنه می رود.

همچنین از ۱۷ خرداد ماه تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان دو اثر نمایشی است. در نوبت اول این تالار، نمایش «توران» نوشته و کار فریار حسینی همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۹ اجرا می شود. 

داستان نمایش در خصوص ماجرای چهار جوان است که در خارج از کشور زندگی می کنند و برای سرگرمی میان خود یک بازی را طراحی می کنند که حوادث و ماجراهای این اثر نمایشی بر محوراین بازی استوار است.

حسین امیدی، سجاد تابش، مهناز ذبیحی و حمیدرضا محمدی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

همچنین ساعت ۲۰:۳۰ نمایش «در سوگ کاظم اشتری» به نویسندگی سپیده خسرو جاه و کارگردانی سامان پورسلیمانی به صحنه می رود. 

نمایش در سوگ کاظم اشتری داستان یک کارگردان متوسط سینما است که در تصادفی از بین می رود و همسرش تصمیم می گیرد از موقعیت او استفاده کرده و فیلمنامه ‎ای به نام او بنویسد و در مقام کارگردان این ثلر را به صحنه ببرد.

بورژین عبدالرزاقی، گلناز عباسی، هدیه صالحی و هانیه صالحی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «همه چیز می گذرد، تو نمی گذری» عنوان نمایش دیگری است که به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا بهبودی و به دلیل استقبال مخاطبان تا اول تیرماه مهمان سالن موج نو خواهد بود که همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می رود.

همچنین تالار محراب نیز تا ۲۹ خرداد ماه ساعت ۱۹:۳۰ میزبان نمایش «رومئو و ژولیت» نوشته پریسا عزیزی و کار آرش عزیزی خواهد بود که با اقتباسی از نمایشمامه ای به همین نام اثر ویلیان شکسپیر نوشته و تولید شده است. 

بهروز پناهنده، الهه افشاری، کهبد تاراج، مهدی بزرگ زاده، امیر ستوده، بهنوش ناصرپور، روزبه معتمدی، علیرضا ساوه درودی، شایلین اسداللهی، هیراد محمدی، دل آرام هاشمی، حجت کریمی، داریوش حق دوست، امیرحسین صمدی، وحید کلیایی، هانیه جهانشیر، مرتضی افتخاری و الناز علیزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

و سرانجام نمایش «فهرست» به عنوان جدیدترین اثر رضا ثروتی در مقام کارگردان از ۱۷ خرداد ماه همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۲۱ در سالن حافظ به صحنه می رود.

فهرست روایت رهبر ارکستری است که در صدد ساخت قطعه ای برای مردگان است، قطعه ای که او را به انزوا می کشاند و با مردگانش مواجه می کند.

این اثر محصول کارگاه تئاتر رضا ثروتی است که با همکاری گروه «آرتی مان» و بنیاد رودکی برگزار شده و تمامی بازیگران آن نیز از میان هنرجویان این کارگاه انتخاب شده اند.

نظر شما