شناسهٔ خبر: 33627 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر بدون اعتقاد با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌كند

راحله كریم بخش معتقد است، هنرمند باید نسبت به موضوعی كه درباره آن اثر خلق می‌كند معتقد باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ راحله كریم‌بخش كه با اثر «حماسه عاشورا» در بخش تصویرسازی هشتمین سوگواره هنر عاشورایی رتبه سوم را كسب كرد، گفت: این دوره از سوگواره كه به صورت بین المللی برگزار می‌شود باید با نوعی تبلیغات متفاوت تر نسبت به دوره های گذشته برگزار شود تا بتواند در این عرصه هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه در دنیای كنونی تبلیغات از روش مجازی به مراتب تأثیرگذاری بیشتری از روش های سنتی دارد، بهتر است تا با بهره گیری از شبكه های اجتماعی با هنرمندان خارجی ارتباط گرفته و از آن‌ها برای شركت در سوگواره دعوت به عمل آوریم.

این هنرمند، تصویرسازی در رابطه با امام حسین(ع) و قیام عاشورا را با استفاده از دانش و اعتقاد تأثیرگذارتر دانست و خاطرنشان كرد: وقتی سوگواره ای با این موضوع فراخوان می دهد در اولین قدم باید نسبت به آن واقعه تاریخی اطلاعات و شناخت كسب كرد و البته باید نسبت به آن نیز معتقد بود؛ چون اگر اعتقادی نباشد كار برآمده از احساس نیست و اثر هنری نیز نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند. 

وی ادامه داد: در بعضی از تصویرسازی‌ها مشاهده می شود كه هنرمند در خلق اثر خود از سبك انتزاعی استفاده كرده است و المان های به كار رفته در اثر خیلی از خوانش خوبی برخوردار نیست؛ در صورتی كه برای تولید آثاری با این موضوعات باید تصاویر در عین سادگی و قابل فهم بودن، جذاب نیز باشد.

كریم‌بخش متذكر شد: افرادی كه می خواهند در این عرصه فعالیت كنند فقط دنبال المان‌ها و عناصر تكراری نگردند و به جای آن دست به مطالعه بزنند تا بتوانند با ایده‌های خلاقانه‌تری فعالیت كنند. باید برای بهبود پوسترها و تصویرسازی‌های عاشورایی تلاش های آكادمیك و آموزشی انجام داد.

وی در پایان بیان داشت: عاشورا یك موضوع تاریخی و مهم در جامعه شیعیان كشور است كه باید دبیرخانه سوگواره با لحاظ كردن این موضوع به انتخاب داورانی معتقد و شیعه بپردازد كه در ارزیابی آثار هنرمندان، آن‌هایی كه ارتباط موضوعی خوبی با عاشورا دارند را انتخاب كنند.

نظر شما