شناسهٔ خبر: 33681 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رهیافت» ویژه‌برنامه رمضانی رادیو گفتگو شد/ دین در دنیای مدرن

رادیو گفتگو در ایام ماه مبارک رمضان ویژه برنامه ای را با عنوان «رهیافت» روی آنتن می برد که به طرح چالش هایی درباره دین در دنیای امروز می پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدمحمد معافی مدنی مشاور مدیر رادیو گفتگو درباره تغییرات کنداکتور پخش برنامه های رادیو گفتگو در ایام ماه مبارک رمضان گفت: برنامه های رادیو گفتگو در حوزه های فرهنگی و اجتماعی متاثر از موارد مرتبط با ماه مبارک رمضان است و سایر برنامه ها در مباحث موضوعی و تخصصی خود پیگیری می شوند.

وی با تاکید بر ماموریت رادیو گفتگو در گفتمان سازی راهبردی یادآور شد: حرکت در مرزهای دانش و رسالت پاسخگویی به نیازها و پرسش های جامعه مخاطب فرهیخته و نخبه در این شبکه باعث شد که ویژه برنامه متفاوتی با عنوان «رهیافت» را طراحی کنیم که در حوزه بحث های بنیادین فلسفه دین و نسبت دین و انسان معاصر است. آمیختگی زندگی بشر با تکنولوژی و عوامل متعددی از این دست در جهان امروز موجب فاصله گرفتن انسان ها از مفاهیم دینی شده است و این بیگانگی ها موجب شده تا اندیشه های طغیانگر، اصل ضرورت وجود دین و باورهای دینی در دنیای پست مدرن و کارکرد آن در زندگی انسان معاصر را به چالش بکشند و در کارآمدی و اثربخشی آن تردید ایجاد کنند. پاسخ قاطع به این دست شبهات فکری به شکل کلی و تفصیلی و یا جزیی و موضوعی به همراه بررسی ابعاد مختلف ضرورت، جایگاه و کارکرد دین در هر لحظه از زندگی شاکله کلیِ طراحی و اجرای این ویژه برنامه است.

«رهیافت» برنامه ای درباره کارکرد دین در دنیای معاصر

مشاور مدیر رادیو گفتگو درباره مباحثی که در ویژه برنامه «رهیافت» مطرح می شود، عنوان کرد: این مباحث در حوزه فلسفه و دین هستند و قرار است به بحث درباره کارکرد دین در دنیای مدرن، تکثرگرایی دینی، تحولات دینی در دنیای معاصر، دین و تکنولوژی و... بپردازند.

معافی در پاسخ به اینکه این برنامه از چه ویژگی برخوردار است که از سایر برنامه های مشابه متمایز شود؟ گفت: این برنامه به عنوان ایده ای نو در برنامه های رسانه ای قرار می گیرد چراکه برنامه از ساختار متفاوتی در حوزه محتوا و فرم رادیویی برخوردار است. به طور مثال ما از کارشناس ثابت استفاده نمی کنیم و با بهره گیری از استادان این حوزه و اندیشمندان و نیز همکاری مشترک با انجمن علمی فلسفه دین، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان اسلام، انجمن حکمت و فلسفه ایران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سایر موسسات و پژوهشگاه های مطالعات فرهنگی و دینی در تهران و حتی قم محتوای علمی برنامه را افزایش داده و مباحث را با بهره گیری از آرای مختلف به نتیجه می رسانیم.

طرح چالش های جامعه امروز در برنامه

وی درباره ساختار این برنامه توضیح داد: «رهیافت» فرمی پرسمانی دارد و کارشناسان آن از ابعاد مختلف به موضوع نگاه می کنند و این فرم با توجه به موضوعات هر قسمت از برنامه تغییر می کند. به طور مثال در یک برنامه دانشجویان دوره دکترای فلسفه علم دانشگاه شریف در مقام پرسشگر حاضر می شوند و استادان حوزه و دانشگاه پاسخ می دهند و در برنامه ای دیگر ممکن است از مجری کارشناس برای هدایت بحث استفاده شود. همچنین بعضی از مباحث ما توسط کارشناسان و استادان حوزه و دانشگاه در محل انجمن ها و پژوهشگاه ها با حضور استادان صورت می گیرد. این مباحث صرفا سوال و جوابی نیست و به صورت نشست علمی و اندیشه ای توسط خود استادان دنبال می شود.

مشاور مدیر رادیو گفتگو با تاکید بر اینکه دغدغه این برنامه کارکرد دین در دنیای امروز است، عنوان کرد: چالش هایی در این باره مطرح می شود و استادان و کارشناسان مختلف نظرات خود را بیان می کنند. درواقع برنامه با یک کارشناس و به صورت متکلم وحده روی آنتن نمی رود و همین امتیاز آن است.

معافی در پایان درباره چالش هایی که در برنامه مطرح می شود، گفت: یکی از دغدغه های ما این بود که بتوانیم با طرح این مباحث کارکرد دین را در دنیای امروز نشان دهیم و چالش هایی که مطرح می شوند خروجی خوبی داشته باشند و فکر می کنم با توجه به اینکه برنامه ما به شکل تولیدی روی آنتن می رود بتوانیم مباحث را آنچنان که لازم است پیگیری کرده و با یک نتیجه‌گیری روی آنتن ببریم.

وی در پایان خبر داد که ویژه برنامه «رهیافت» همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود و مخاطبان می توانند آن را هر روز ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ بشنوند.

نظر شما