شناسهٔ خبر: 33704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انقلاب هنوز به جریان منسجم ادبی تبدیل نشده است

یک نویسنده و كارشناس ادبیات داستانی گفت:‌ در داستان‌های انقلابی و دفاع مقدسی حضور پررنگ امام(ره) را در جریانی كه در ایران رخ داد، مشاهده می‌كنیم ولی كمتر پیش آمده كسی داستانی درباره شخصیت خود امام(ره) بنویسد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ راضیه تجار، داستان‌نویس و پیش‌كسوت ادبیات كشور با بیان اینكه وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله باعث شد كه ذهن و قلم نویسندگان انقلاب اسلامی به این رویداد جلب شود و كمتر به خود انقلاب و پیامدهایش توجه كنند، گفت: در نتیجه معطوف شدن نویسندگان به جنگ آثار خوبی در حوزه ادبیات دفاع مقدس تولید شد و جریانی ایجاد شد كه تا به امروز هم ادامه یافته است. 

وی افزود: این حركت از آن رو دوام آورد و وسیع شد كه پیامدهای جنگ بسیار ملموس بود و تا زمان‌های بعد هم باقی ماند. طبیعت ادبیات هم همین است كه جریانی توسط آن راه بیفتد و پیامدهای آن از منظرهای متعدد مورد پرداخت قرار بگیرد و بدین‌ترتیب آثارش ماندگار شود.

به گفته این نویسنده، بنابراین دفاع مقدس با پیامدهای ماندگارش در قالب جریان ادبیات داستانی به زندگی خود ادامه داد اما بسیاری از پدیده‌ها و جزئیات انقلاب اسلامی در یك جریان ادبی منسجم مورد پرداخت قرار نگرفت. 

تجار ادامه داد: هنوز ناگفته‌های بسیاری در خصوص انقلاب اسلامی وجود دارد كه شاید زمان از آن‌ها گره‌گشایی كند؛ برخلاف دفاع مقدس، وقایع و جزئیات دوران پیروزی انقلاب اسلامی چندان به موضوع درگیری یا دغدغه روز نویسندگان و هنرمندان بدل نشد و پیامدهای آن تا زمان حاضر ملموس نبوده است. اگر چه به طور غیرمستقیم انقلاب اسلامی در همه رمان‌های دفاع مقدس هم وجود دارد ولی خود انقلاب در متن یك جریان ادبی منسجم قرار نگرفت.

وی با بیان اینكه شخصیت و تاثیر امام خمینی(ره) بر دوران معاصر ایران یكی از موضوعاتی است كه باید در متن رویدادهای انقلاب اسلامی مورد پرداخت و واكاوی قرار بگیرد، گفت: در همه داستان‌های انقلابی و دفاع مقدسی ما حضور پررنگ امام را در جریانی كه در ایران رخ داد مشاهده می‌كنیم ولی كمتر پیش آمده كسی داستانی درباره شخصیت خود امام بنویسد؛ در حالی كه بسیار حرف در این زمینه وجود دارد كه ناگفته مانده است.

این كارشناس ادبیات داستانی اظهار كرد: البته تقدس و احترام نسبت به شخصیت امام(ره) هم مانع شده نویسندگان راحت به سمت داستان‌نویسی درباره شخصیت ایشان بروند، همچنین مستندات هم به خوبی در دسترس نویسندگان قرار نگرفته تا زمینه پرداخت داستانی به شخصیت امام(ره) فراهم شود. شاید نیاز باشد مركزی مانند دفتر نشر آثار امام خمینی(ره) برای ایجاد چنین بستر و زمینه‌ای اقدام كند تا با یك جریان ادبی در خصوص شخصیت و تاثیر امام راحل مواجه باشیم.

نظر شما