شناسهٔ خبر: 33744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیلی: نمایشگاه کتاب امسال بدی های گذشته را تکرارکرد

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: به باور من نمایشگاه امسال، بدیهای نمایشگاه های سال های گذشته را داشت و محاسن سال قبل را هم نداشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست بررسی ابعاد بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب و افق های پیش رو با محوریت مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست میثم نیلی مدیرعامل این مجمع در سخنانی عنوان داشت: در نشر کشور در حال قدم زدن در مسیری هستیم که مانند یک پازل می ماند و باید قطعات آن به ما نشان بدهد که کجا هستیم و به کدام سمت در حال حرکت هستیم. این جلسه به ما نشان می دهد که ریل گذاری قطار نشر در کشور باید به چه شکلی باشد و برنامه ریزی ما به چه گونه ای باید صورت پذیرد.

نیلی ادامه داد: واقعیت این است که ما در یک جنگ فرهنگی واقعی هستیم و همه مان هم این موضوع را می دانیم. در این جنگ گاهی افراد از جنس اسلام و ایران هم در مقابل ما قرار می گیرند و همه سعی دارند تا ایمان و اخلاق مردممان را تحت الشعاع قرار دهند. اگر اهالی نشر به ویژه آنهایی که قوت و نفوذ کلمه بیشتری دارند در مسیر اصلاح وضع فعلی اقدام نکنند مطمئن هستم که در فرداها مورد بازخواست قرار می گیرند.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه نشر رودربایستی هایی است که باعث شده نوعی مجامله و تعارف بین ما به وجود بیاید و بهینه شدن روندها را عقب بیندازد. امسال در نمایشگاه کتاب حرف ها و ادعاهایی مطرح شد و تلاش شد مدلی عرضه و گفته شود که دستاورد مهمی بوده است. به اعتقاد ما در مجمع، چنین اتفاقی امسال نیفتاده است. ضعف در عملکرد همیشه بوده و خواهد بود اما به نظرم ریل گذاری و اتفاق امسال نمایشگاه باید نقد جدی شود و نباید این نقد فدای عملکردهای جزئی برخی مدیران قرار بگیرد.

نیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دوستان وزارت ارشاد از جمله جناب آقای صالحی یکی از فرهنگی ترین معاونانی است که این وزارتخانه تاکنون به خود دیده است. ایشان فردی متواضع و عالم هستند اما بحث ما با ایشان و یا آقای جنتی نیست. اصلا ما درباره دوره خاصی صحبت نمی کنیم بلکه صحبت ما این است که مجموعه برگزار کننده نمایشگاه، برگزاری آن در سال جاری را به عنوان یک پدیده مطرح کرد و اذعان داشت که برای اولین بار است چنین اتفاقی می افتد، اما به باور من نمایشگاه امسال، بدیهای نمایشگاه های سال های گذشته را داشت و محاسن سال قبل را هم نداشت.

وی در ادامه به برخی سئوال های جدی خود از مدیران نمایشگاه اشاره کرد و گفت: آقای نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد امسال اعلام کرده اند که نمایشگاه با 10 میلیارد تومان صرفه جویی برگزار شده است، از سوی دیگر رقم هایی که برای برگزاری نمایشگاه اعلام می شود نیز قابل توجه است، حالا دوستان جواب بدهند آیا امسال با نزدیک به 5 میلیارد تومان نمایشگاه را برگزار کرده اند؟ در بحث واگذاری نمایشگاه به تشکل ها، آیا واقعا برای نخستین بار چنین اتفاقی افتاده است؟

نیلی در همین زمینه گفت: من امسال در نمایشگاه برای آقای آموزگار به عنوان رئیس اتحادیه ناشران تهران نامه می زنم و ایشان آن را برای اجرایی شدن به مدیران وزارت ارشاد ارجاع می دهند، این چه واگذاری است که هیچ اختیاری در آن نیست. آیا قرار است مفاسد اجرایی سالهای قبل در این واگذاری تکرار شود.

وی افزود: اتحادیه ناشران تهران و وزارت ارشاد باید بگویند با چه مبنایی شورای سیاست گذاری نمایشگاه را چیده اند، چند نفر از آنها متعلق به اتحادیه های نشر و از کدام جریان فکری هستند. آیا واقعا توازنی که آقای صالحی مدعی آن بود در این چینش دیده شده است؟ وقتی در این شورا طیف های فکری رقیب ندارند آیا رانت برایشان تولید نمی شود؟ سئوال دیگر این است که آیا اتحادیه تهران توان برگزاری نمایشگاه کتاب را داشته است؟ آیا اصلا صنوف باید کار اجرایی بکنند که دستشان زیر تیغ ارشاد برود و در ادامه توان دفاع از اعضایشان را نداشته باشند. جدای از اینها چرا اتحادیه تهران؟ چه کسی گفته اتحادیه تهران نماینده کل صنف نشر است، بنده اعلام می کنم اتحادیه ناشران تهران نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی در هیچ چیزی نیست. این تشکل تنها تشکلی است که نمایشگاه کتاب تهران را برای دو سال تحریم کرد و حالا آقایان به آنها دست مریزاد هم می گویند.

نیلی ادامه داد: در بحث مالی هم بحث زیاد است. آقایان بفرمایند کارفرما کیست، ناظر آن کجاست؟ و چرا وزارت ارشاد روی مجری کار تسلط دارد. برای من مانند فحش می ماند که به وزارت ارشاد زنگ بزنم و درباره نمایشگاه سئوالی داشته باشم و آن گاه به من بگویند رئیس ما امسال آقای آموزگار است. عرض من این است که باید آنچه که امسال رخ داده، صادقانه و صریح بیان کنیم تا بتوانیم برای سالهای بعد نیز به فکر جبران آن باشیم.

روایت تورانیان از تاراج یارانه داخلی نشر

همچنین در این نشست علی اکبر تورانیان مدیر نشر شهرام و از اعضای هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: نمایشگاه امسال بدون تعارف شاداب نبود و هماهنگی های سال های گذشته نیز در آن دیده نمی شد. بی نظمی، بی برنامگی و تعدد تصمیم گیری در آن موج می زد.

وی ادامه داد: ما همیشه عادت کرده ایم که خودمان را وارد بحث های انحرافی کنیم که هیچ گرهی از کار ما باز نمی کند. مثلا یک زمان صحبت از ممیزی می کنیم در حالی که آن حق حاکمیت است و یک زمان هم صحبت از واگذاری. اگر ما خودمان را با خارج از ایران مقایسه می کنیم هیچ به این فکر کرده ایم که آیا نشر هم با خارج از ایران قابل مقایسه است. اساسا سیستم توزیع در کشور ما حل شده است که به فکر چیز دیگری باشیم؟

تورانیان افزود: امسال 14.5 میلیارد تومان یارانه به کتاب های خارجی اختصاص داده شده است، یعنی حمایت را به جای کالای داخلی به سمت کالاهای خارجی سوق داده ایم، دوستان بگویند کجای دنیا این گونه است. امسال در نمایشگاه به ماموران خرید کتابخانه های دانشگاهها گفته شده باید 80 درصد خریدتان از کتب خارجی باشد. من در این بیان یک جریان مرموز را می بینم.

وی ادامه داد: درد ما این است که چرا 2.5 میلیارد یارانه ارشاد در کنار 10 میلیارد یارانه دانشگاه آزاد و 2 میلیارد یارانه وزارت بهداشت به جای حرکت به سمت حمایت از تولید داخل به سمت خرید کالایی رفت که مشابه داخلی دارد. من ناشری را می شناسم که به سراغ خود من آمد و گفت از شدت بدهکاری و ناتوانی در فروش کتاب هایم می خواهم دست به خودکشی بزنم. چرا ما باید یارانه را خرج خرید کتاب هایی که در سال 2011 منتشر شده است، بکنیم در حالی که در همان زمان کتاب های چاپ سال جاری میلادی را ناشران داخلی عرضه می کنند.

تورانیان اظهار داشت: این آقایانی که عنوان نشر بین الملل بر خود گذاشته اند چیزی جز دلال بین المللی نیستند، لطف کنند بگویند کدام کتاب را در عرصه بین المللی چاپ و توزیع کرده اند. چگونه است که یک ناشر داخلی در بهترین حالت 200 میلیون تومان می فروشد اما یک شاگرد کتاب فروش این آقایان تنها در روزهای نرسیده به میانه نمایشگاه دو میلیارد تومان از طریق دستگاه پوز پول به دست آورده است. من از آقایان می خواهم آمار دقیق فروش کتاب توسط این دستگاهها را اعلام کنند تا ببینیم یارانه ای که برای تولید داخل است چگونه خرج شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی گفت: در نمایشگاه برای خوشایند فلان رئیس نمایشگاه خارجی می گویند که در کشورمان متاسفانه کتاب افست می شود، آقایان ما باید به قانون داخل عمل کنیم یا به قانون خوشایند خارجی ها؟ می دانم که بسیاری از آقایان مدعی فعالیت در عرصه بین الملل برای به دست آوردن یک گرین کارت حاضرند هویت خود را بفروشند در حالی که بدنه اجرایی کشور باید بدانند که ناشر داخلی است که به درد او می خورد نه این دلالان. آن هم در شرایطی که همین دوستان کتاب های افست را به جای کتاب های اورژینال به دانشگاهها می فروشند، یا انبوهی از کتاب را از طریق ابوظبی و چین وارد ایران می کنند و به چند برابر قیمت و بر پایه قیمت سایت آمازون در داخل می فروشند و تازه برای آن یارانه هم می گیرند.

وی همچنین گفت: رئیس اتحادیه ناشران که ما به او رای داده ایم به تنهایی در شورای سیاست گذاری حضور داشته و تنها کار خودش را پیش برده و در نهایت هم به سمت این دوستان به اصطلاح بین المللی سوق پیدا کرده. من سئوالم این است که آقایانی که فروش میلیاردی در نمایشگاه داشته اند باید اعلام کنند که این رانت را از کجا به دست آورده اند؟

نظر شما