شناسهٔ خبر: 33814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اساس «اینرسی» ارتباط میان تماشاگر و بازیگر است

«اینرسی» نوشته و کار سیاوش حیدری تجربه متفاوتی از یک اجرای محیطی ست. نمایشی که در یک گالری اجرا می شود و به تعداد بازیگران تماشاگر می پذیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ سیاوش حیدری نویسنده و کارگردان نمایش «اینرسی»  گفت: نمایشنامه «اینرسی» را بر اساس رمان «شب یک، شب دو» نوشته ام. نمایش روایتی از نامه نگاری یک زن و یک مرد به همدیگر است و داستان این دو را روایت می کند.

این کارگردان جوان درباره شیوه کارگردانی خود توضیح داد: در اجرا کوشیده ام عنصر روایت گری داستان را حفظ کنم و نخواستم تا اجرا صرفاً جنبه دراماتیک نمایشی به خود بگیرد. به همین خاطر از هیچ گونه طراحی نور، صحنه و صدا استفاده نکرده ایم تا با ایجاد سکون اتمسفر مد نظر ما بین تماشاگران و بازیگران شکل بگیرد.

وی افزود: «اینرسی» در واقع یک شکلی از اجرای محیطی است. فرم اصلی کار بر اساس ارتباط بازیگر و تماشاگر طراحی شده و در برابر هر بازیگر فقط یک تماشاگر می ایستد. فضای کار ایستا و ساکن است و سکون در متن و فرم اجرا به چشم می آید. هر تماشاگر فقط یک بازیگر را می بیند و داستان را از طریق صدای بازیگران دیگر می شنوند و با روایت داستان همراه می شوند.

جذابیت اجرا برای یک تماشاگر

شادی شاه علی یکی از بازیگران این نمایش نیز درباره شکل خاص اجرای «اینرسی» به خبرنگار شبستان گفت: داستان اصلی به ماجرای دو شخصیت بی بی و زاوش می پردازد. در اجرای ما، من و بقیه خانم ها بی بی را بازی می کنیم و آقایان زاوش را ایفا می کنند. در واقع بی بی در ما چهار نفر تکثیر شده است.

وی درباره کاراکتر بی بی گفت: بی بی دختر عاشق پیشه ای است که درگیر عشق زاوش شده. ما چهار نفر یک شخصیت را بازی می کنیم و هر تماشاگر که فقط یکی از ما را می بیند از طریق چشم های بازیگر مقابلش و صدای بازیگران دیگر قصه را متوجه می شود. به شکلی می توان گفت بازی های ما مینیمال است و اکت خاصی نداریم و اغراق های معمول هم در لحن و صدای ما وجود ندارد.

شاه علی درباره نوع خاص اجرا برای یک تماشاگر تصریح کرد: هر تماشاچی با انرژی خاصی رو به روی ما قرار می گیرد و با شیوه بازی ما که روایت بدون فاصله است همراه می شود. هر کدام از ما فقط یک تماشاگر در برابرمان داریم و همه انرژی مان را برای وی می گذاریم. «اینرسی» تجربه تازه ای برای من است و  فکر می کنم برای تماشاگران حرفه ای تئاتر هم تجربه ی جدید و متفاوتی باشد.

نمایش «اینرسی» با بازی احسان بداخشان، حسین پوریانی، حسن جنت مکان امیری، شیدا ( طیبه ) حسین زاده، مریم حیدری، شادی شاه علی، سجاد میرسعید و نرگس نیک سیرت در نگارخانه زرنا اجرا خواهد شد.

مدت زمان این نمایش ۵۰ دقیقه خواهد بود و از ۲۱ خرداد ماه الی ۳۱ خرداد هر شب ساعت ۲۰:۳۰ پذیرای مخاطبان می شود. بلیت های این نمایش که برای دومین بار اجرا می شود از طریق سایت تیوال به فروش رسیده و با توجه به ظرفیت محدود هشت تماشاگر برای هر اجرا پیش فروش این نمایش به پایان رسیده است.

نظر شما