شناسهٔ خبر: 33820 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جف وندرمیر» بهترین نویسنده علمی تخیلی ۲۰۱۵ امریکا شد

کتاب « نابودی»، نخستین قسمت از سه‌گانه «دامنه جنوبی»، نوشته «جف وندرمیر» که به داستان سفر علمی نفرین شده‌ای به یک منطقه مسدود شده پرخطر و ناشناخته می‌پردازد، جایزه بهترین رمان علمی تخیلی امریکا را از رقابت‌های «نبولا» از آن خود کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هر چند در مراسم اهدای این جایزه نویسنده این کتاب حضور نداشت، در نامه‌ای که توسط دوستش «عثمان تنویر مالک» خوانده شد اظهار داشت، با وجود چندین باز نامزدی جوایز ادبی، این نخستین بار است که چنین جایزه‌ای به او تعلق گرفته است.

«نبولا» نام جایزه‌ای است که هر ساله به انتخاب نویسندگان علمی – تخیلی و فانتزی نویسان به بهترین رمان منتشر شده در این ژانر در سال ماقبل، اهدا می‌شود. مراسم اهدا این مهمترین جایزه با موضوعات علمی تخیلی برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۶۶ در چهار بخش برگزار شد و در سال‌های ۱۹۷۴ – ۷۸ و ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ جایزه‌ای نیز برای بهترین فیلم‌نامه علمی تخیلی در حوزه تلویزیون و سینما در نظر گرفته شد.

«جف وندرمیر» که سال گذشته نیز سه‌گانه «دامنه جنوبی» وی جزو داستان‌ها منتخب نشریه «گاردین» قرار گرفته بود، در نامه خود خطاب به حاضران در مراسم اهدای جایزه خود همچنین آورده است، «بردن این جایزه جالب است زیرا زمانی آن را نوشتم که به سختی دچار سینه پهلو شده بودم و برای مدت زمان زیادی فکر می‌کردم شاید چیزی بیهوده درباره سه زن کنجکاو نسبت به یک سرزمین بکر و خشن بیابانی نوشته‌ام.»

وی ادامه داد، «همچنین این را بگویم که که سه‌گانه دامنه جنوبی در مجموع تحلیلی است بر پوچی و اختلال رفتاری نظام‌های مخلوق بشر است؛ و از همین روی بردن جایزه نابولا به جای هوگو (از دیگر جوایز معتبر علمی تخیلی جهانی در انگلستان) برایم شگفت‌آور است. با وجود این در حقیقت این امر جای سپاسگزاری بسیار دارد.»

این سخنان «وندرمیر» اشاره‌ای به اظهارات نویسنده «جورج آرآر مارتین» در مراسم جایزه «هوگو» امسال است و آن چه از سوی او «مجادله‌ای که کاوشگران را ورطه جنگ می‌اندازد» نامیده شده بود. امسال گروهی از نویسندگان راستگرا که خود را  «جوانک‌های خودنمای غمگین» معرفی کردند، سیلی از پیام‌ها را در تبلیغ منتخب‌های خود در جایزه «هوگو» ارسال کردند تا بتوانند بر آن چه گرایش جوایز ادبی به اهدای جایزه به رمان‌هایی با محتوای به زعم آنان «مناسب برای کتابخانه، دانشگاهی، با گرایش آشکارا به نگاه چپ‌گرایانه و فاقد جنبه‌های سرگرم کننده» دانسته‌اند، غلبه کنند.

همچنین جایزه «نبولا»ی امسال برای بهترین رمان کوتاه به «خویشاوند دیروز» نوشته «نانسی کرس» و برای بهترین داستان کوتاه به «همسران گوزن شمالی» به قلم «اورسا ورنون» تعلق گرفته است.
در همین حال، جایزه افتخاری دست‌آورد ادبی «دیمون نایت» نیز به «لاری نیون» اهدا شد؛ رمان «رینگ‌وورد» او به عنوان «نمونه‌ای کلاسیک در ژانر علمی تخیلی که هم خوانندگان و هم نویسندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد»شناخته شده است.

نظر شما