شناسهٔ خبر: 33824 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جستاری در «سبک زندگی اسلامی و غربی» منتشر شد

کتاب «سبک زندگی اسلامی و غربی؛ جستار و گفتار» نوشته مجتبی لطفعلی‌نیا منتشر شد. این کتاب جستار و گفتاری در مقایسه دو شیوه زندگی غربی و اسلامی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجتبی لطفعلی‌نیا در کتاب «سبک زندگی اسلامی و غربی؛ جستار و گفتار» کوشیده است از زاویه‌ متفاوتی به هر یک از سبک‌های زندگی اسلامی و غربی بپردازد. وی واژه «سبک زندگی» را به نوعی مکمل فرهنگ عمومی در یک جامعه می‌داند.

این کتاب در دو فصل نوشته شده است. نخستین فصل به تعاریف مفاهیم کلیدی موضوع «سبک زندگی» در قالب بخش‌هایی چون مفهوم سبک زندگی، مشخصه‌های سبک زندگی، عوامل موثر در سبک زندگی، کارکرد‌های سبک زندگی، سبک زندگی و تعامل با ارزش و هنجار، سبک زندگی و مدرنیسم و سبک زندگی و رویداد پست مدرنیسم می‌پردازد.

نویسنده در تعریف سبک زندگی در صفحه ۱۶ کتاب می‌نویسد: «سبک زندگی هر فرد و جامعه‌ای متاثر از نوع باور‌ها(جهان‌بینی) و ارزش‌های (ایدئولوژی) حاکم بر آن فرد و جامعه است. جهان‌بینی مادی و ارزش‌های لذت‌گرایانه و سود محورانه طبیعتا سبک زندگی خاص را پدید می‌آورند؛ همانطور که جهان‌بینی الهی و ارزش‌های کمالگرایانه و سعادت‌محورانه، سبک خاص از زندگی را شکل می‌دهند. به تعبیری سبک زندگی هرکسی متاثر از اهداف یا هدف غایی اوست.»

فصل دوم کتاب «سبک زندگی اسلامی و غربی» به بررسی مفهوم زندگی در سبک زندگی اسلامی و غربی، تامل در باب معنویت اسلامی و غربی، شناخت بنیان خانواده: ثبات یا نابودی، بررسی جایگاه زنان در آموزه‌های اسلامی و غربی و نیز بررسی مقوله مصرف و مصرف‌گرایی، مفهوم آزادی: تفاهم یا تفاهم پرداخته و در پایان هم نتیجه این پژوهش آمده است.

لطفعلی‌نیا در صفحه ۶۳ کتاب در بیان نقش خانواده به عنوان پایگاه پرورش فرزندان آورده است: «خانواده مهمترین علل در تکوین ساختار جسمی و روحی و روانی فرزندان است و در حقیقت، سکوی پرتاب آنان به سوی خوبی‌ها و یا بدی‌هاست. زن و مرد با پرورش نسل پاک و شایسته بزرگترین خدمت را به جامعه بشری عرضه داشته و بهترین ذخیره را برای دنیا و آخرت خویش فراهم می‌سازد.»

مجتبی لطفعلی‌نیا، نویسنده کتاب از ۵۱ منبع فارسی و دو منبع انگلیسی برای این پژوهش بهره برده است و در پایان نتیجه‌گیری کتاب، ۲۱ راهکار را برای تحقق الگوهای بی‌بدیل سبک زندگی اسلامی بیان کرده است که آگاهی و تنویر افکار عمومی در رابطه با الگو‌های اخلاقی و رفتاری آسیب‌پذیر سبک زندگی غربی، جهت‌بخشی به نیاز‌های طبیعی نظیر غرایز انسانی در مسیر عبودیت الهی و نیز بهره‌گیری از مفاهیم و آموزه‌ای اصیل و انسانی سبک زندگی غربی که مبتنی بر روح اشتراک معنوی با سبک زندگی اسلامی باشد، برخی از راهکار‌های نگارنده در این باره است.

«سبک زندگی اسلامی و غربی» را انتشارات حوزه هنری انقلاب اسلامی با شمارگان یک‌هزار نسخه، ۱۰۰ صفحه، قطع رقعی و به بهای ۴۵‌ هزار ریال منتشر کرد.

نظر شما