شناسهٔ خبر: 33841 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«یک لقمه نان ۲» برای ماه رمضان/ اسکناس خوشبختی نمی‌آورد

امیرحسین خلیل‌زاده کارگردان مستند «یک لقمه نان» درباره انگیزه‌ها و تاثیرات ساخت قسمت دوم این مجموعه و پخش آن در ماه رمضان سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیرحسین خلیل زاده مستندساز درباره انگیزه‌های تولید سری دوم مجموعه «یک لقمه نان» اظهار کرد: خیلی وقت پیش‌ها فکر می‌کردم همه موعظه‌ها و جملات بزرگان نسبتی با جهان معاصر من ندارد و در این وانفسای اقتصادی معاصر فقط پول می‌تواند گره‌گشا باشد پس باید به پول ساختن فکر می‌کردم ولی زمان خود را به من تحمیل کرد تا حقیقت را بفهمم. وقتی سفارش سری اول یک مجموعه تحت عنوان «یک لقمه نان» را به من دادند اولین سوالی که پیش می‌آمد این بود که آیا امکان دارد کسی در این روزگار بتواند یک لقمه نان سالم و پاک کسب کند؟

وی افزود: در روند تولید این مجموعه چیز‌های جدیدی آموختم. پای سخن آدم‌هایی نشستیم که کمیت پولی آنها هیچ شباهتی به هم نداشت ولی اشتراکات زیادی داشتند. اولین اشتراکشان این بود که مادیاتشان را امانت و ودیعه‌ای از خدا می‌دانستند و اشتراک بزرگ‌ترشان آرامش بود. برایم این سوال تکرار می‌شد که چرا پس بعضی بسیار دارند و بعضی کم؟ در هر برنامه تلنگری می‌خوردم که همه این سوژه‌ها دارایی‌های زیادی دارند و به گمان من است که بعضی از آنها قابل شمارش هستند.

اولین ویژگی خاص مجموعه تأثیر آن بر عوامل بود

این مستندساز یادآور شد: مجموعه مستند «یک لقمه نان» از چند بابت نکته‌های ویژه‌ای دارد. اولین ویژگی خاص مجموعه تاثیر بسیار زیاد آن روی خود عوامل بود. عواملی که شاید در ابتدا اعتقاد راسخی به برکت و آرامش غیرقابل شمارش نداشتند. خلوص سوژه‌های مستند بود که باعث شد مخاطبان، سری اول مجموعه را نه به خاطر حرف‌های بزرگ بلکه به خاطر زبان مردمی‌ آن و قابل لمس و درک بودن آن بپذیرند.

مستند یه لقمه نون

خلیل زاده تصریح کرد: اکثر سوژه‌ها در سری اول فوت کرده‌اند و شاید این مطلب موجب شد تا در انتخاب سوژه‌های جوان و معاصر و زنده سعی بیشتری داشته باشم و تنوع شغلی هم به سری دوم اضافه شد. گرچه بی پولی در تولید این سال‌ها گریبان سری دوم را نیز گرفت ولی با نیت خالص گروه کار بدون هیچ کسری به سرانجام رسید.

وی تاکید کرد: ما به عنوان عوامل فیلم هیچ مهر تاییدی بر حلال و حرام سوژه‌ها نمی‌زنیم و ترجیح می‌دهیم تا با ورود به زندگی آنها چیز‌هایی را به نمایش بگذاریم که کمتر به آنها اهمیت داده می‌شود، در حالی که اساس یک فرد و خانواده و نهایتا یک جامعه سالم و پویا و شاد بر آنها استوار و وابسته است.

امر به ما مشتبه شده اسکناس خوشبختی می‌آورد

این مستندساز اذعان کرد: در تمام دنیا درآمد سالم و پاک باعث خوشبختی انسان‌ها شده است و گاهی ابزار سرمایه داری با همه قدرتی که در ابزار‌های فرهنگی و رسانه‌ای خود دارد امر را به ما مشتبه کرده است که اسکناس خوشبختی می‌آورد. کاش روزی برسد که دوربین «یک لقمه نان» وارد زندگی آدم‌های شریف دیگر کشورها بشود تا ببینیم آن‌هایی که کیش دیگری دارند ولی نان سالم و پاک در می‌آورند همین اعتقادات خداباورانه و باتقوا را دارند که در مرد باغبان ساوه‌ای یا نجار سنتی یزدی دیده می‌شود و همه آنها از دنیای بیزینس پر زرق و برق آرامش بیشتری دارند.

وی اظهار امیدواری کرد: کاش بشود دوربین «یک لقمه نان» روزی همین مسایل را در نیویورک به جوان امروز نشان دهد. ولی چه سود که رسانه‌های جهان پر است از سوژه‌هایی که پشت ویترین رفاهشان نه آرامشی وجود دارد و نه برکتی و این پول دست همان رسانه‌هاست. اما همان اعتقادی که در یک لقمه نان آموخته‌ام در هین جا باعث می‌شود توکل داشته باشم و از خدا بخواهم تا زنده‌ام همین مجموعه را برای اشتراک خوبی‌ها با مخاطب ادامه بدهم.

«یک لقمه نان۲» ویترینی برای نمایش روزی خدا

خلیل زاده با ذکر نمونه‌هایی از تجربیاتش در ساخت دو سری این مجموعه مستند یادآور شد: در وایقان شبستر همان خلوص را در مرد آجر پز می‌دیدم که در مشهد یک کارخانه‌دار موفق داشت و هردو آرزو‌هایشان و آرامششان شبیه هم بود. با این تفاوت که کارخانه دار بیشتر ابراز می‌کرد که امانت دار است و همه این سرمایه‌ها را باید بگذارد و برود. افرادی هم بودند که اشتغال بسیار زیادی ایجاد کرده بودند و مردم زیادی به آنها اعتقاد داشتند ولی حس می‌کردیم شاید خلوص سوژه‌های دیگر را ندارند و همین باعث شد تا مجموعه «یک لقمه نان۲» ویترینی باشد برای انواع و اقسام روزی‌هایی که خدا به آدم‌ها می‌دهد.

مستند یه لقمه نون

مجموعه‌ای ساده برگرفته از واقعیت و حقیقت

وی در پایان گفت: ساختار فیلم ساده است اما سعی کردیم تمیز و مرتب باشد. گفتگوها و مستندات روزمره سوژه‌ها بایستی واقعی و حقیقی باشند ولی تعهد ما در کیفیت و فرم یکدست باعث شد تا ضمن حفظ زبان مردمی‌ مستند، ساختار حرفه‌ای را هم درنظر گیریم.

به گفته کارگردان «یک لقمه نان» پخش سری جدید آن در ۲۵ قسمت قرار است از ابتدای ماه رمضان در شبکه مستند آغاز شود.

عوامل این مجموعه عبارتند از مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری سابقون، تحقیق و پژوهش و مدیر تولید: امیرمسعود خلیل زاده، کارگردان: امیرحسین خلیل زاده، تصویربرداران: محسن کلکو، حسن کمالی، یحیی رضایی، پارسا کریمی‌، محسن محمدی، تدوین: محسن محمدی، احسان میلانی، دستیار تولید: حسن حاجی بابایی، تهیه کنندگان: امیرحسین خلیل زاده و امین مهتدی.

نظر شما