شناسهٔ خبر: 33851 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» بر پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت

نشر چاپار به تازگی کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» را منتشر کرده است؛ این اثر تنها ویژه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیست بلکه هر شخصی می‌تواند از این اثر در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی خود بهره‌مند شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛حجم فزاینده اطلاعات، افزایش تعداد استفاده‌کنندگان بالقوه و بالفعل و عبور اطلاعات از موانع مسافت، حق انحصاری تولید، زبان و مرز‌های سیاسی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث پیچیدگی بازیابی اطلاعات می‌شوند.
 
بدون مهارت‌‌های شناسایی، اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی منابع اطلاعاتی، با توجه به حجم انبوه اطلاعات کار دشوار و گاهی غیرممکن می‌شود؛ کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» که به عنوان یک متن درسی و مبانی مقدماتی برای منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها تهیه شده است، صرفاً متعلق به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیست بکه هر شخصی می‌تواند در فعالیت‌های علمی و پژوهشی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی خود به آن مراجعه کند.
 
این اثر از ۵ فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست، درباره داده، اطلاعات، دانش، اهمیت اطلاعات، اطلاع‌رسانی و ارکان اطلاع‌رسانی و نقش اطلاعات و اطلاع‌رسانی در جوامع امروزی، اقتصاد، فرهنگ، تحقیق و توسعه، نظریه‌های اطلاعاتی و اقتصاد اطلاعات بحث شده است.
 
در فصل دوم درباره روش‌های اطلاع‌رسانی، نظام‌های اطلاع‌رسانی، ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و مراکز کارآمد اطلاعاتی توضیحاتی ارائه شده است.
 
 در فصل سوم این کتاب مباحثی چون تاریخچه منابع اطلاعاتی از ابتدا تاکنون، انواع منابع اطلاعاتی، شیوه‌های دسترسی به منابع الکترونیکی، مدیریت اطلاعات و مدیریت منابع اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در فصل چهارم درباره پیدایش رسانه‌ها، رسانه‌های سایبر، اجزای رسانه‌های سایبر، مدیریت محتوا و مخاطب و کنترل اعتبار منبع رسانه‌های الکترونیک، مزایا و عوامل مؤثر در استفاده از این منابع بحث شده است.
 
در فصل پایانی این اثرهم از راهبردهای جست وجو و بازیابی اطلاعات در فضای اینترنت، ابزارهای جست وجو، رفتار اطلاع‌یابی و راهکارهای جست‌وجو سخن به میان آمده است.
 
در پایان کتاب یک پیوست با عنوان «منابع اطلاعات فارسی و خارجی» برای افرادی که به صورت تخصصی به دنبال اطلاعات خاص در پایگاه‌های اطلاعاتی هستند مطالبی ارائه شده است.
 
چاپ نخست کتاب «منابع اطلاعاتی و رسانه‌ها» اثر علیرضا محمودی با همکاری علی رادفر، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۵۰ صفحه، به بهای ۱۲۰ هزار ریال از سوی انتشارات چاپار راهی بازار نشر شده است.

نظر شما