شناسهٔ خبر: 33865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سازمان فرهنگی هنری با ۳ مجموعه سالن جدید، قطب تئاتر تهران می‌شود

مدیر مرکز نمایشی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به سیاست جشنواره تئاتر شهر بر حمایت گروه‌های جوان گفت: با افزوده شدن ۳ سالن تئاتری به این مجموعه، حمایت مدیران فرهنگسراها و همیاری هنرمندان و پیشکسوتان، این سازمان قطب تئاتر تهران می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به سیاست جشنواره تئاتر شهر بر حمایت از گروه‌های جوان گفت: با افزوده شدن سه سالن تئاتری به مجموعه سازمان، حمایت مدیران فرهنگسراها و همیاری هنرمندان و پیشکسوتان سازمان فرهنگی هنری قطب تئاتر تهران می‌شود

شهرام کرمی در رابطه با برگزاری چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر گفت: شهر و زندگی شهری، مضمونی عمیق و وسیع دارد و نمی‌توان آن را محدود کرد. به همین دلیل هم جشنواره‌های فیلم و تئاتر شهر، محدودیتی برای هنرمندان ایجاد نمی‌کنند. چرا که شما می‌توانید هر موضوعی را در چارچوب زندگی شهری انعکاس دهید. اگر در این جشنواره‌ها آثار هنری متنوع می‌بینید، دلیلی بر ضعف موضوع نیست، بلکه بیانگر این است که مضمون اصلی جشنواره وسیع و گسترده شده است.

دبیر جشنواره تئاتر شهر با اشاره به تمرکز این جشنواره بر گروه‌های غیرحرفه‌ای بیان کرد: سیاست ثابت ما در جشنواره تئاتر شهر، حمایت از گروه‌های جوان است. البته جوان نه به معنی سن؛ به معنی حمایت از گروه‌هایی که تازه وارد این وادی شده‌اند، شناخته‌شده نیستند یا فرصت حضور برایشان در جشنواره‌های دیگر فراهم نیست.

کرمی در رابطه با شعار چهارمین جشنواره تئاتر شهر گفت: سال گذشته جشنواره شعار خاصی را دنبال می‌کرد، اما امسال حتی شعار هم برای جشنواره طراحی نکردیم تا بتوانیم چشم‌انداز وسیع‌تری را در جشنواره دنبال کنیم.

شهریور و مهر بهترین زمان برای جشنواره است

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره علت انتخاب شهریور‌ماه برای برگزاری جشنواره یادآور شد: فصل تابستان و به‌ویژه ماه شهریور اوج کاری جشنواره‌های تئاتر کشور است؛ چون بعد از آن به ماه‌های محرم و صفر، و بعد بهمن و دهه فجر و بلافاصله عید نوروز نزدیک می‌شویم. بهترین دورانی که می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم، همین شهریور و یا مهر‌ماه است.

شهرام کرمی در رابطه با تداخل زمانی جشنواره‌های تئاتر شهر و تئاتر کودک گفت: سال گذشته جشنواره‌های تئاتر شهر و کودک سه روز با هم تداخل داشتند اما امسال جشنواره تداخلی با هیچ‌کدام از جشنواره‌ها، حتی جشنواره آیینی سنتی و جشنواره ماه ندارد. البته که مخاطبان این جشنواره‌ها متفاوت‌اند و به همین دلیل همزمانی جشنواره‌ها با یکدیگر جای هیچ‌گونه نگرانی ایجاد نمی‌کند و حتی اگر این همزمانی وجود داشته باشد منافاتی در برگزاری هیچ کدام از جشنواره‌ها وجود ندارد.

جشنواره تئاتر شهر؛ مهم‌ترین جشنواره نمایشی شهرداری تهران

دبیر جشنواره تئاتر شهر با اشاره به برگزاری سه دوره قبلی این جشنواره گفت: تئاتر شهر بعد از چهار دوره مستمر، جشنواره‌ای شناخته شده است و این برای ما یک ارزش تلقی می‌شود. این جشنواره اصلی‌ترین جشنواره نمایشی شهرداری تهران است و توانسته‌ایم آن را با حضور و همیاری هنرمندان، استادان و پیشکسوتان برگزار کنیم. جشنواره‌ای که از هر نظر دارای تنوع است و در هیچ زمینه‌ای محدودیت ندارد.

کرمی اضافه کرد: در این جشنواره علاوه بر اجرای تئاتر بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، تئاتر کودک، تئاتر خیابانی، تئاتر مذهبی، مدرسه کارگاهی و آموزشی داریم و اصلا جشنواره تئاتر شهر را محفلی برای جمع شدن گروه و طیفی خاص نمی‌دانیم که این، مهم‌ترین امتیاز جشنواره است.

فرهنگسراها از اجرای نمایش‌ها حمایت کنند

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اجرای ۲۰ تئاتر برگزیده دوره قبل از بین ۶۸ اثر تولید شده خبر داد و گفت: این اتفاق بزرگترین ضعف‌ جشنواره است. متاسفانه فرهنگسراها از برنامه‌های تئاتری حمایت لازم را نمی‌کنند. یکی از انتقادهایی که همیشه وارد است و ما هم می‌پذیریم این است که متاسفانه فعالیت تئاتر در مراکز تابعه سازمان فرهنگی هنری گاهی سلیقه‌ای می‌شود. بعضی از مدیران مناطق، فعالیت تئاتر را جدی می‌گیرند و کارهای نمایشی را دوست دارند و به آن توجه می‌کنند. اما بعضی دیگر هیچ علاقه‌ای به تئاتر ندارند.

وی افزود: تئاتر هنری زنده است و باید گروه زنده هنری را دعوت کنید و فضا در اختیارشان بگذارید و به شکل طبیعی ممکن است حضور گروه تئاتر مشکلاتی را برای مرکز به همراه داشته باشد. یکی از مسائلی که به کار لطمه زده، همین بوده است. می‌بینیم که سالن‌های ما به شکل استاندارد در اختیار گروه‌های تئاتری نیست؛ مثلا یک روز در سالنی که قرار است اجرای تئاتر داشته باشد، هم همایش و هم کلاس آموزشی برگزار می‌شود و یک ربع مانده به اجرا هم گروه باید دکور نمایش را اجرا کند و برای نمایش آماده بشود. از آن طرف هم باید هرچه سریع‌تر سالن را خالی کنند چرا که شب قرار است نمایش فیلم داشته باشند. این شرایط اصلا شرایط خوبی نیست.

تقدیر از فرهنگسراهای ابن‌سینا و فردوس

شهرام کرمی در رابطه با فعالیت مراکز در حوزه نمایش گفت: در این سال‌ها شاهد بودیم که مدیر جدید یک فرهنگسرا فعالیت تئاتر را در آن منطقه تعطیل کرده، در حالی که سال قبل‌تر و مدیر پیشین، آن منطقه را به پرکارترین مرکز تئاتری سازمان تبدیل کرده بود. سال گذشته مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲ فرهنگسرای ابن‌سینا را به یک پایگاه مهم در هنرهای نمایشی تبدیل کرد و جشنواره خمسه را در این فرهنگسرا برگزار کرد و با استقبال ویژه‌ای هم روبه‌رو شد.

وی اضافه کرد: اما در نقطه مقابل، منطقه ۱۶ که برای اجرای تئاتر بسیار مستعد و خوب است، در یک سال گذشته همکاری این منطقه با بخش نمایشی سازمان به حداقل ممکن رسیده است. فرهنگسراهای فردوس، ابن سینا و خانه فرهنگ فدک این روزها فعالیت خوبی دارند.

سازمان فرهنگی هنری قطب تئاتر تهران می‌شود

شهرام کرمی با اشاره به لزوم وجود مرکز تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: باید پردیس تئاتر داشته باشیم. خوشبختانه با آمدن دکتر صلاحی و وعده خوبی که به ما داده‌اند، امیدوار شده‌ایم. قرار است چند سالن مخصوص تئاتر به زودی تحویل سازمان ‌شود. اگر این سالن‌ها اختصاص پیدا کند، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به قطب مهم تئاتر تهران تبدیل خواهد شد.

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری افزود: در آن صورت، بعد از تحویل این مراکز، دیگر بهانه‌ای برای اینکه تئاتر در سازمان به اوج خودش نرسیده نخواهیم داشت. امیدوارم که مراکزی که فقط برای جمع شدن گروه‌های تئاتری و فقط برای اجراهای تئاتر باشد به وجود بیاید. با این اتفاق، می‌توانیم انقلابی ایجاد کنیم و هنرمندان زیادی جذب هنرهای نمایشی خواهند شد.

برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر خاوران

دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر با اشاره به واگذاری موزه استاد انتظامی، مرکز تئاتر صبا و پردیس تئاتر خاوران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بیش از ۵۰۰ گروه متقاضی حضور در جشنواره‌اند که ۷۰ نمایش رسیده به جشنواره، در این سالن‌ها اجرا خواهند شد؛ خوشبختانه حمایت‌های سازمان فرهنگی در سنوات گذشته، باعث اقبال هنرمندان به جشنواره تئاتر شهر شده است.

کرمی زمان برگزاری جشنواره چهارم را ۲۶ شهریور تا ۲ مهر اعلام کرد و افزود: دوم مهرماه مراسم اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود.

شهرام کرمی در پایان گفت: امیدوارم با توجه به تاکیدی که رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جلسه مدیران به توجه به هنرهای نمایشی داشتند، مدیران فرهنگسراها هم با مهر و توجه بیشتری به این هنر والا نگاه کنند و سالن‌های‌شان را برای تمرین گروه‌های تئاتری و اجرای نمایش‌ها اختصاص بدهند. امیدوارم با توجه به نگاه اصلی جشنواره تئاتر شهر، که استفاده از ظرفیت مراکز است، همه کمک کنند تا جشنواره، برای کمک به تئاتر کشور، به نحو مطلوبی برگزار شود.

نظر شما