شناسهٔ خبر: 33911 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب فرهنگ‌نامه استهبان رونمایی می‌شود

گردآورنده کتاب فرهنگ‌نامه استهبان از رونمایی این کتاب با محوریت واژگان محلی، ترکیب‌ها و تمثیل‌های این شهرستان خبرداد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ علی حکمت اظهار داشت: مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ‌نامه استهبان،  ۲۲ مردادماه امسال با حضور بزرگان اهل قلم کشور، مقامات فرهنگی و سیاسی کشور در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر استهبان برگزار می‌شود.

حکمت افزود: در کتاب فرهنگ‌نامه استهبان به واژگان محلی، ترکیب‌ها، تمثیل‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم و گویش‌های محلی مردم استهبان، شهر ایج، دهستان خیر، شهر رونیز و سایر مناطق این شهرستان پرداخته شده است.

گرد آورنده کتاب فرهنگ‌نامه استهبان تصریح کرد: آثار این کتاب در بیش از ۵۰ سال پیش جمع آوری و ۱۰ سال به اشکال مختلف تهیه که در نهایت با شش بار نگارش در قالبی مناسب منتشر شده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه در بین  نسل جدید کمتر واژگان محلی تکرار می‌شود خاطرنشان کرد: باید نسل امروز را با فرهنگ گذشته و آداب و سنن آن آشنا کرد تا آداب و فرهنگ گذشتگان که منشا بسیاری از امور خیر و پسندیده بوده به فراموشی سپرده نشود.

حکمت تیراژ این کتاب را بیش از یک‌هزار جلد با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: در این کتاب همچنین وجه گویش‌ محلی مشترک استهباناتی‌ها با شهرستان‌های اطراف از جمله نی‌ریز، فسا و جهرم منتشر شده است.

 از آثار علی حکمت شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات در استهبان  می‌توان به مجموعه کتاب شعر "و امّا بعد" با موضوع‌های  واقعیت‌نامه، غم‌نامه، عشاق‌نامه، تقدیرنامه، سته‌بان نامه و منجفر نامه اشاره کرد.

نظر شما