شناسهٔ خبر: 33932 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس «گوشه حافظ» در بنیاد ملی كتاب پاكستان

رایزن فرهنگی كشورمان و رئیس بنیاد ملی كتاب پاكستان در خصوص تأسیس و راه‌اندازی گوشه حافظ در این بنیاد، به توافق رسیدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی كشورمان در محل بنیاد ملی كتاب پاكستان با انعام‌الحق جاوید رئیس این بنیاد دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و ایجاد گوشه حافظ در این بنیاد، گفت‌وگو کرد.

دارایی در این دیدار از پیشنهاد انعام‌الحق جاوید برای تأسیس گوشه حافظ در بنیاد ملی کتاب پاكشتان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران استقبال و قدردانی کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که قبل از تأسیس گوشه حافظ، یک تفاهم‌نامه میان رایزنی فرهنگی و بنیاد ملی کتاب پاكستان تنظیم شود که برای هر دو نهاد رسمی ایران و پاکستان، به عنوان سند حقوقی تلقی شود که طول زمان با تغییر مدیریت، گوشه حافظ در بنیاد ملی کتاب حفظ و تحت تأثیر نظر شخصی و سلیقه‌ای فرد یا افراد خاص قرار نگیرد.

بر همین اساس مقرر شد که متن تفاهم‌نامه توسط بنیاد ملی کتاب پاكستان تهیه و به رایزنی فرهنگی ایران ارسال شود و بعد از مطالعه و بررسی، این تفاهم‌نامه به امضای طرفین برسد.

در ادامه انعام‌الحق جاوید، اظهار كرد: پیشنهاد می‌دهم كه بعد از تأسیس گوشه حافظ در بنیاد ملی كتاب پاكستان، برای ترویج زبان و ادبیات فارسی و اردو، اقدام مشترک انجام دهیم و آثار کلاسیک ادبی فارسی را همراه با ترجمه اردو، به صورت دوزبانه منتشر كنیم.

رییس بنیاد ملی کتاب پاکستان در ادامه افزود: حاضریم كتاب‌های دانشگاه‌های ایران که در آن زبان و ادب اردو و اقبالیات تدریس می‌شود را تأمین کنیم. به تازگی هم یک دوره کامل کتاب‌های ادبی مورد نیاز بخش زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران را با هزینه خود ارسال کردیم. آمادگی این را داریم تا با راهنمایی رایزنی فرهنگی ایران، كتاب‌های دیگر مؤسسات آموزشی که نیاز به انتشارات بنیاد ملی کتاب و دیگر کتاب‌های ادبی اردو داشته باشند را تأمین كنیم.

با پایان یافتن سخنان طرفین، شهاب‌الدین دارائی، رایزن فرهنگی کشورمان در پاكستان، از موزه کتاب بنیاد ملی كتاب پاكستان و نیز محلی که برای گوشه حافظ اختصاص داده شده است، بازدید و اظهار امیدواری کرد که گوشه حافظ، نماد دوستی دو ملت بزرگ و دو کشور همسایه و اسلامی ایران و پاکستان خواهد بود.

این خبر می‌افزاید، گوشه حافظ با الهام از معماری آرامگاه حافظ، توسط رایزنی فرهنگی ایران در پاكستان در بنیاد ملی کتاب این كشور، ساخته خواهد شد.

نظر شما