شناسهٔ خبر: 33959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماه عسل ارشاد و ناشران هنوز تمام نشده است

گرچه از اعلام آخرین فهرست کتاب‌های انتخاب شده جهت خرید از سوی وزارت ارشاد، حدود پنج ماه می‌گذرد اما ماه عسل ناشران با دولت هنوز تمام نشده است!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ۱۸ آذر سال ۹۲ برای اولین بار اسامی اعضای هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. معاونت فرهنگی این وزارتخانه اقدام مذکور را گامی دیگر در جهت اجرای سیاست شفاف سازی در سیستم خرید کتاب از ناشران عنوان کرده بود.

اعضای اولیه این هیئت را آقایان كامران فانی، محمدعلی مهدوی‌راد، علی‌اصغر محمدخانی، علی اوجبی، محمدكاظم شمس، احمد كمالی‌نژاد، مصطفی امیدی و حمیدرضا ارباب سلیمانی تشکیل می‌دادند. اگرچه حکمی که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد برای این ۸ نفر صادر کرد، دوساله بود، اما این ترکیب در همان چند ماه اول فعالیتش و در پی برخی جابجایی‌های مدیریتی در وزارت ارشاد، دستخوش تغییراتی شد.

نهایتاً هم در ۲۹ دیماه سال ۱۳۹۳ «مهرزاد دانش»، منتقد سینما که دبیر کمیته ارزشیابی نویسندگان و شاعران نیز بود، با حفظ سمت جایگزین «مصطفی امیدی» در مسئولیت دبیری هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

در حالی که تا پیش از این تغییر، هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیش از یک سال فعالیت خود در نوبت‌های متعدد و طی جلسات مختلف، کتاب‌های زیادی از ناشران را در فهرست خرید خود قرار داده بود، درست بعد از این تغییر و تا زمان مخابره این گزارش که حدود ۵ ماه زمان را دربرمی‌گیرد، هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک نوبت تشکیل جلسه داده است که طی آن با خرید ۱۶۲ عنوان کتاب از ناشران در شمارگان ۲۷ هزار و ۵۰۰ نسخه موافقت شده است.

دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد امروز دوشنبه ۲۵ خرداد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص کم و کیف فعالیت این هیئت طی ماه‌های اخیر و اینکه آیا صحت دارد چراغ این هیئت خاموش شده و قرار نیست دیگر جلسه‌ای برای انتخاب کتاب‌های ناشران جهت خرید برگزار کند، گفت: خیر، چنین نیست. انتخاب و خرید کتاب‌ها از ناشران متوقف نشده است هر چند برخی مسائل و مشکلات بودجه‌ای در کُند شدن این روند طی ماه‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

مهرزاد دانش در ادامه از برگزاری ۳ جلسه هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (جلسات ۵۳۱، ۵۳۲ و ۵۳۳) طی هفته‌های اخیر خبر داد و به ناشران نوید داد که مصوبات این جلسات ظرف هفته آینده روی سایت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اعلام خواهد شد.

نظر شما