شناسهٔ خبر: 33979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صاحبنظران در خصوص نشست كتاب‌خوان‎ چه می‌گویند/ در کشور کلینیک کتاب دایر کنیم

مجری برنامه مشاعره با اشاره به طرح کتاب‌خوان نهاد کتابخانه‌ها گفت: من بارها گفته ام که در کشور باید کلینیک کتاب داشته باشیم و گره آن تنها با حضور متخصصان و دانشمندان باز می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دكتر اسماعیل آذر ضمن اشاره به نشست کتاب‌خوان این طرح را مثبت ارزيابي کرد و گفت: باید مراقب بود که این طرح دچار آسیب نشود، یعنی اینطور نباشد که هر کسی که هر کتابی دلش خواسته را خوانده و بعد تفکری را که خودش دوست داشته پیرامون آن کتاب با نقد کردن ابراز کند این ممکن است برای یک نفر مفید باشد ولی آن سلیقه و نظر برای نفری دیگر مفید نباشد.

وی افزود: ممکن است یک نفر کتاب بوف کور صادق هدایت را بخواند و محصولی که برداشت کرده است را برای چند نفر دیگر بیان می‌کند در حالی که ممکن است مخاطب آن در سنی نباشد که کتاب به درد او بخورد و یا حتی افسردگی را در او تعمیق کند.

وی ضمن مفید دانستن این طرح در خصوص راهکارهای افزایش مطالعه تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که در کشور باید کلینیک کتاب داشته باشیم و گره آن تنها با حضور متخصصان و دانشمندان باز می‌شود.

مجری برنامه تلویزیونی مشاعره بیان داشت: اگر طرح ها کارشناسی نباشد تنها مانند یک شهابی می‌درخشند و زود خاموش می‌شوند. یک طرح باید اصول داشته باشد که اصول یک طرح در نهاد کتابخانه‌ها باید تامین پذیر باشد.

آذر با بیان اینکه هر کاری در ارتباط با فرهنگ مردم حتی اگر کوچک هم باشد مفید است، گفت: بنابراین بدون شک طرح نشست کتاب‌خوان نیز مفید خواهد بود ولی همانطور که می‌دانید افراد مختلف کتاب‌های مختلف می‌خوانند و وظیفه نهاد کتابخانه‌ها این است که روی موج کتابخوانی سوار شود و جامعه را به سمت صلاح ببرد تا مثلا اگر کسی در حوزه ادبیات کتاب خواست، او را راهنمایی کند و بدون شک این طرح حرکت ابتدایی این مسیر است که می‌تواند در آینده گام‌های بزرگ تری را بردارد.

وی در پایان اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید طرح های ملی انجام دهیم و اگر امکانش نیست باید در یک شهر و حتی یک منطقه از یک شهر انجام شود و بعد اگر موفقیت آمیز بود آن را گسترش دهند تا به عنوان یک طرح ملی انجام شود.

دبیر شورای کتاب کودک: ارائه خلاقانه کتاب، بر جذابیت نشست می‌افزاید

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و از صاحب نظران رشته کتابداری ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح "کتاب‌خوان" از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بر ارائه خلاقانه کتاب به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جلب مخاطب، تأکید کرد.

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و از صاحب نظران رشته کتابداری، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در خصوص برگزاری سلسله نشست‌های "کتاب‌خوان" ( که زین پس به صورت ادواری و با هدف ترویج کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می شود) بیان کرد: اجرای این طرح، ایده بسیار خوبی است؛ مسأله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که "کتاب خوان"، مدیریتی مستمر و خلاق را می‌طلبد؛ تا اینکه در جریان این نشست‌ها، کتاب‌ها از طیف‌های مختلف و برای گروه های سنی مختلف در نظر گرفته و معرفی شود.  

وی ضمن اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در این خصوص، پیرامون ملزومات اجرای این طرح بیان کرد: لازم است که جلسات تنوع داشته باشد و خلاقیت در این نوع پروژه‌ها تشویق شود. هر چه بتوان کتابی را خلاقانه تر، برای مثال با استفاده از ویدئو پروژکشن، خواندن بخش‌هایی از کتاب و... ارائه کرد، از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. مباحثه و پرسش و پاسخ نیز، در اینگونه جلسات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عقیده من اجرای این طرح، ایده بسیار خوبی است، لازم است تجربه شود و پس از چند نوبت به الگویی دست یابیم و برای آن معیارهایی در نظر بگیریم.

دبیر شورای کتاب کودک با تأکید بر بحث ترویج خواندن، به اختصاص بخشی از مجله بوک برد (مجله بین المللی ادبیات کودک) به این موضوع اشاره کرد و گفت: طرح "کتاب خوان" زیرمجموعه بحث خدمات عمومی کتابخانه‌ها و  بحث ترویج خواندن محسوب می‌شود؛ که در این خصوص، کتاب «نسرین دخت عماد خراسانی» با عنوان "خدمات عمومی در کتابخانه‌ها" مرجع است. به عقیده من چنانچه نهاد تصمیم به انجام چنین کاری دارد، باید دورنمای وسیعی از انواع مختلف ترویج را، که به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده یکی از آنهاست، نیز در نظر بگیرد.

وی افزود: بسیار مهم است که کتاب‌های ارائه شده در این نشست در کتابخانه هم موجود باشد؛ تا اگر فردی از روی مباحث ارائه شده، به خواندن کتابی تمایل پیدا کرد، امکان به امانت گرفتن آن از کتابخانه وجود داشته باشد.

بلقيس سليماني: فراگير شدن مطالعه، نيازمند حضور جدي رسانه ها است

بلقيس سليماني در آستانه برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان گفت: نهادهاي دولتي متولي امر كتاب با وجود تلاش‌هاي فراوان، به‌ تنهايي قادر به فرهنگ‌ سازي مطالعه نيستند. فراگير شدن مطالعه نيازمند حضور جدي رسانه‌ها است.

بلقيس سليماني ضمن مثبت خواندن برگزاري سلسله نشست‌هاي كتاب‌خوان توسط نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ عمومي كتابخواني را بسيار موثر دانست و اظهار داشت: گسترش فرهنگ مطالعه، مستلزم فرهنگ‌سازي است و نهادهاي دولتي متولي امر كتاب با وجود تلاش‌هاي فراوان و برگزاري جلسات متعدد، به ‌تنهايي قادر به فرهنگ سازي نيستند و بايد از ابزار مناسب انتقال اطلاعات بهره‌مند شويم.

وي افزود: رسانه‌ها مهم‌ترين ابزار فرهنگ‌ سازي مطالعه در جامعه به شمار مي‌روند. حضور جدي رسانه‌ها موجب تمركز بر انتقال اطلاعات و بستر‌ سازي مناسب شده و نياز به كتاب خواندن را در ميان خانواده‌ها و شهروندان، عمومي مي‌كند.

نويسنده رمان "سگ‌سالي" عمومي شدن فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها و شهروندان را امري لازم دانست و تصريح كرد: فضاي كتاب خواني بايد به فضايي پرنشاط براي يك حركت جمعي تبديل شود تا همگان با شور و اشتياق با كتاب درگير شده و در جريان اين فرهنگ قرار گيرند.

اين نويسنده و منتقد ادبي با اشاره به لزوم توجه به گروه‌ها كتابخواني كه به صورت خود‌جوش در سراسر كشور در حال فعاليت مي‌باشند؛ تصريح كرد: استفاده از تجربيات گروه‌هاي كتابخواني فعال در سراسر كشور و بهره‌مندي از نظرات اعضاي اين گروه‌ها كه در مواردي سابقه طولاني در برگزاري اينگونه نشست‌ها دارند؛ در گسترش فرهنگ عمومي مطالعه بسيار مؤثر خواهد بود.

سليماني در اشاره به شكل ديگري از به اشتراك گذاري كتاب‌هاي خوانده شده افزود: ايجاد امكان دسترسي عمومي به كتاب‌هاي خوانده شده، شكل ديگري از به اشتراك ‌گذاري مطالب و موضوعات متنوع كتاب‌هاي مختلف است. در نظر گرفتن بخش ويژه اشتراك گذاري كتاب‌هاي خوانده شده در فضاهاي عمومي مانند: آپارتمان‌ها، پارك‌ها و كتابخانه‌هاي عمومي، فرصتي براي تبديل اشتراك گذاري كتاب به فرهنگي همه‌گير را به وجود مي‌آورد.

گفتنی است، نخستين نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با عنوان "کتاب‌خوان"، روز چهار شنبه ۲۷ خرداد ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۸ در سالن اجتماعات کتابخانه مركزي تهران (پارک شهر) برگزار خواهد شد.

نظر شما