شناسهٔ خبر: 33983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره های تک‌درس مشاغل سینمایی انجمن سینمای جوان تخصصی می‌شوند

سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران از تخصصی‌تر شدن دوره‌های تک درس مشاغل سینمایی انجمن خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در آستانه آغاز ثبت‌ نام دوره‌های تک‌درس مشاغل سینمای انجمن با تشریح سیاست‌های معاونت فرهنگی و آموزش برای ارتقای سطح علمی این دوره‌ها و گسترش حوزه‌های تخصصی آن گفت: هدف اصلی این دوره‌ها تربیت نیروی متخصص مورد نیاز سینمای کشور است.

او در پاسخ به این پرسش که چه تغییراتی در دوره‌های تک‌درس مشاغل سینمایی انجمن اعمال‌ شده است، گفت: چند عنوان به دوره‌های تک‌درس اضافه‌ شده که شامل درس مستندسازی همراه با درس فیلم‌سازی است. این دوره می‌تواند به‌صورت مستند در یک کارگاه به‌صورت تک‌درس ارائه شود. تدوین و نرم‌افزار اختصاصی EDIUS همچنان امکان تدریس اختصاصی در دفاتر را دارد. آنچه برای دوره تلفیقی به‌عنوان طرح درس نرم‌افزارهای تدوین ارسال کردیم، عمومی‌تر است و هنرجو می‌تواند با مجموعه عملکرد نرم‌افزارهای تدوین آشنا شود.

وی با اشاره به بحث کارگردانی در این انجمن توضیح داد: در بحث کارگردانی دو عنوان کارگردانی و کارگردانی پیشرفته را به مباحث آموزشی اضافه کرده‌ایم. این تناقض وجود دارد که آیا می‌توانیم به یک هنرجو دوره آموزش فیلم‌سازی بعد از پایان دوره عنوان کارگردان را اطلاق کنیم یا نه؟ این پرسش مطرح می شود که فردی که ساعت محدودتری دروس کارگردانی گذرانده، چه تفاوتی با فردی که دوره پیشرفته را گذارنده است دارد.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان گفت: ما در حوزه مستندسازی، رشته‌های مستند را با تخصص بیشتر آموزش می‌دهیم. به‌عنوان‌ مثال تصویربرداری مستند باید تفاوت‌هایی با تصویربرداری داستانی داشته باشد. به‌ احتمال‌ زیاد این دوره از حالت تک‌درس خارج و شامل یک دوره مستندسازی می‌شود. مستند علمی، اجتماعی و ... را می‌توان در یک دوره کاملا تخصصی ارائه کرد. نوع نگارش متن، تحقیق و پژوهش و تصویربرداری در هر یک از این شاخه‌ها سینمای مستند شناخت و مهارت مختص خود را طلب می‌کند. بنابراین مدنظر ما این است که بسته‌های آموزشی به این صورت تفکیک شود.

پوراسماعیلی در پاسخ به این پرسش که انجمن چه طیف از هنرجویان را مخاطب این دوره‌ها می‌بیند، گفت: الان ما به دنبال طیف خاصی می‌رویم، یعنی مثلا به دانشگاه‌ها می‌رویم و به دانشجویان فنی روش‌های مستندسازی را آموزش می‌دهیم تا مراحل تولید و کار خود را مستندسازی کنند. رشته‌های پزشکی در حوزه فعالیت خود اگر مستندسازی بدانند، می‌توانند موارد لازم برای کار خودشان را انجام دهند. این زمینه خوبی برای تولید فیلم علمی، فنی و پزشکی ایجاد می‌کند. در حوزه مستند هدف گسترده‌تر از حوزه داستانی است.

وی افزود: در حوزه مستند ترجیح می‌دهیم این بسته آموزشی را به تمام رشته‌ها آموزش دهیم. حتی اگر یک پزشک جراح تولید یک مستند علمی را بداند به‌خوبی می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کند یا در اختیار شاگردان قرار دهد. امکان سفر علمی برای همه وجود ندارد. بنابراین مستندسازی علمی به‌صورت حرفه‌ای کمک می‌کند یافته‌های مستند در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان درباره تغییرات به‌وجود آمده در سایر حوزه های انجمن، عنوان کرد: در حوزه پویانمایی یک دوره یک‌ساله آموزشی وجود دارد که افراد طی آن باید با تمام روش‌ها آشنا شوند و در نهایت یک روش را انتخاب کنند. احتمالا این دوره یک‌ساله به سه ماه تقلیل پیدا کند و در ادامه به‌صورت تخصصی دربیاید.

وی افزود: در نتیجه تخصصی شدن، یک هنرجوی علاقه‌مند فقط دنبال پویانمایی عروسکی می‌رود. مثلا می‌توانیم در آینده به این اشاره‌ کنیم که دو یا سه تخصص در پویانمایی در همدان که مجری پویانمایی است، برجسته‌تر شود. امکان این وجود دارد که مراکز مشخصی به‌عنوان پایگاه تخصصی دوره‌های خاص انتخاب شوند.

پوراسماعیلی درباره جلوه‌های بصری و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در این زمینه گفت: درباره جلوه‌های ویژه بصری این برنامه‌ انجام‌ شده که آموزش نرم‌افزار مخصوص، کاربردها و نیاز به آن در سینما مد نظر قرار بگیرد. کارها در حال حاضر از شیوه جلوه‌های ویژه میدانی خارج‌ شده و دیگر آرایه‌های بزرگ اجرا نمی‌شود و از ترکیب عکس و پرده کروماکی گاهی پلان‌های متعددی ساخته می‌شود. این شرایط برای آینده سینمای ایران گریزناپذیر است و ما به همین منظور هنرجوهای را در چنین حوزه‌های تخصصی تربیت می‌کنیم. اگر انجمن سینمای جوانان ایران این مسائل را نبیند باید وارداتی عمل کرد.

وی در پایان گفت: در سایر حوزه‌ها، مد نظرمان این است که عکاسی نجوم، طبیعت، خبری، زیرآب و ماکروگرافی را در دوره‌های آموزشی تخصصی داشته باشیم. ضمن آن‌که برای آموزش انواع عکاسی مرکز و پایگاه خاصی در نظر خواهیم گرفت.

نظر شما