شناسهٔ خبر: 33985 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساز یسنای، تکمیل‌کننده‌ی سازهای بادی ایرانی

پیشکسوت موسیقی کشورمان جوانان را به پرهیز از روی آوردن به موسیقی غرب دعوت کرد و گفت: باید جوانان کشورمان به موسیقی ایرانی روی آورند تا این موسیقی در بین دیگر کشورهای صاحب موسیقی شهره شود.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ حسن ناهید شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب ساز یسنای، با اشاره به ساخت این ساز ایرانی اظهار داشت: سازهای بادی برای نواختن بسیار سخت هستند ولی ساز نی یک ساز منحصر به فرد است.

خبرگزاری فارس: لزوم پرهیز جوانان ایرانی از موسیقی غربی/ ساز یسنای؛ تکمیل‌کننده سازهای بادی ایرانی

وی ادامه داد: نی را می‌توان بهترین ساز بادی ایرانی نامید، چرا که در عین سادگی، ساختمانش از تکنیک بسیار پیچیده‌ای برخوردار است اما متاسفانه این ساز صدای باس ندارد.

این پیشکسوت موسیقی کشورمان تصریح کرد: ساز یسنای را می‌توان به نوعی باس نی قلمداد کرد زیرا این ساز تکمیل‌کننده سازهای بادی ایرانی است.

وی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که امروزه در همه جای کشور نوازندگان نی هستند و جوانان زیادی با میل و اشتیاق به این نوع ساز روی آورده‌اند.

ناهید بیان داشت: همین خلاقیت جوانان باعث شد تا بهروز بیگی ساز یسنای را اختراع کند.

وی اضافه کرد: یسنای صدای بسیار بم، لطیف و دلنشینی دارد و جای این صدا در ارکست‌های مختلف ایرانی بسیار خالی بود.

آهنگساز قدیمی ایران اضافه کرد: بهروز بیگی سالها تلاش بی‌وقفه‌ای را برای تکمیل این ساز کرده به طوری که زندگی خود را وقف ساخت یسنای کرده است.

وی گفت: در این چند سال، بنده شاهد بودم آقای بیگی چقدر روی این ساز کار کرد و چندین مرتبه آن را بازسازی کرد تا ثمره کارش در اواخر سال ۹۲ به ظهور نشست.

استاد ناهید افزود: برای تولید صدای بم باید طول نی بلند باشد اما یسنای، با طولی بسیار کم، صدای بم خوبی را می‌نوازد که این به دستان هنرمند بیگی برمی‌گردد.

وی جوانان را به پرهیز از روی آوردن به موسیقی غرب دعوت کرد و گفت: باید جوانان کشورمان به موسیقی ایرانی روی آورند تا این موسیقی در بین دیگر کشورهای صاحب موسیقی شهره شود.

عضو خانه موسیقی ایران ادامه داد: برای موفقیت موسیقی ایرانی زحمات زیادی کشیده شده است و استادان بزرگی تلاش کردند تا موسیقی ما به اینجا برسد.

وی یادآور شد: شاید در ۲۰ سال پیش کسی به سراغ نی و دیگر آلات موسیقی ایرانی نمی‌رفت اما امروزه به راحتی نواهای ایرانی در هر شهری نواخته می‌شود.

استاد ناهید خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی با دیگر موسیقی‌‌های کشورهای منطقه از جمله ترکیه و کشورهای عربی فرق دارد، به طور مثال سازهای بادی باید با لب نواخته شود اما در نی ایرانی با دندان باید در آن دمید.

نظر شما