شناسهٔ خبر: 34087 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میل‌گردهای «آی وی‌وی» آکادمی هنر بریتانیا را سنگین کرد

مجسمه جدیدی از آی وی‌وی هنرمند معترض چینی با وزنی حدود ۹۰ تن، عنوان سنگین‌ترین اثر هنری را که تاکنون در آکادمی سلطنتی هنر بریتانیا به نمایش درآمده به خود اختصاص داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، این چیدمان با میل‌گردهای برجا مانده از ساختمان‌های مخروبه زلزله سیچوان در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است.

چیدمان «راست» (Straight) بخشی از نمایشگاه مرور آثار آی وی‌وی است که در سپتامبر امسال در لندن آغاز به کار می‎کند.

مجسمه های آی وی‌وی

این نمایشگاه به دلیل آنکه آی ‌وی‌وی اجازه خروج از چین را ندارد، بدون حضور او برگزار می‌شود.

میل‌گردهای به کار گرفته شده در این چیدمان از بیش از ۲۰۰ تن میل‌گردی که در پی زلزله سیچوان کج و کوله شده بودند، تهیه شده است.

تمام میل‌گردها در استودیوی آی وی‌وی با دست به آن شکلی که پیش از زلزله بودند، درآمدند.

آی وی‌وی که از سرسخت ترین منتقدان دولت چین در بحث حقوق بشر محسوب می شود، چهار سال پیش بازداشت و به مدت دو ماه در زندانی شد.

آی وی‌وی

او پس از آزادی به اتهام فرار از پرداخت مالیات ممنوع الخروج شد، منتقدان دولت چین می‌گویند که این اتهام که با انگیزه‌های سیاسی به او وارد شده، برای محدود کردن این هنرمند ۵۷ ساله است.

آی وی‌وی در سال ۱۹۵۷ در پکن به دنیا آمد. پدرش شاعر معروفی بود که مشاور فرهنگی مائو بود، اما یک سال بعد از تولد آی وی‌وی با شروع موج ضد روشنفکری در چین، به همراه خانواده‌اش تبعید شد.

آی وی‌وی در سال ۱۹۷۸ برای تحصیل سینما در مدرسه فیلم پکن ثبت نام کرد، اما دو سال بعد ادامه تحصیل در این رشته را رها کرد.

مجسمه های آی وی‌وی

در سال ۱۹۸۱ به آمریکا رفت و در سال ۱۹۸۳ به نیویورک نقل مکان کرد؛ جایی که برای گذران زندگی به باغبانی و نگهداری از کودکان مشغول بود اما به مطالعه هنر غربی می پرداخت و هنرمندانی چون آلن گینزبرگ، اندی وارهول و مارسل دوشان را کشف کرد.

تحت تاثیر دوشان یکی از اولین کارهای معروفش را در سال ۱۹۸۵ خلق کرد. در سال ۱۹۸۹ در هنگ گنگ اولین مرور آثارش برپا شد.

در سال ۱۹۹۳ زمانی که پدرش بیمار بود، به چین بازگشت. یک سال بعد با همسرش لو کینگ آشنا شد و او در یکی از مشهورترین عکس هایش در میدان تیان آنمن (محل کشتار دانشجویان) ظاهر شد.

مجسمه های آی وی‌وی

آی وی وی طی سال ها عکس، چیدمان و هنر اجرا (پرفرمانس) خلق کرد و به شهرت جهانی رسید.

در سال ۲۰۱۰ اثری از او با نام تخمه آفتابگردان در موزه تیت مدرن در لندن به نمایش گذاشته شد.

دولت چین او را در سوم آوریل ۲۰۱۱ پیش از پرواز به هنگ کنگ دستگیر کرد اما بر اثر فشارهای بین المللی او را در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ آزاد کرد.

نظر شما