شناسهٔ خبر: 34304 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

با این کتاب‌ها می‌توانید یک کیلو خیار بخرید؟!

یوسف قوجق با اشاره به لزوم شناسایی نویسندگان واقعی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر لزوم استفاده از امکانات دنیای روز تاکید و از توجیه نبودن برخی کارکنان فعال در این زمینه ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نویسنده گفت: حداقل توقعی که از متولیان فرهنگی می‌توان داشت این است که از کارمندانی برای این منظور استفاده کنند که افراد شاخص ادبی ما را بشناسند و دیالوگ‌های مناسبی با آن‌ها داشته باشند.

33-542.jpg

او افزود: چندی پیش که برای استمرار بیمه نویسندگی‌ام به ساختمان اهل قلم رفتم، علی‌رغم این‌که هشت اثر منتشرشده را در فاصله زمانی مقرر یعنی در طول سه سال داشتم، برخوردی با من شد که بسیار توهین‌آمیز بود. در سرای اهل قلم به من گفتند باید از آثارم پرینت بگیرم. یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما با این امکانات عریض و طویل امکان انجام این کار را در خود نمی‌بیند که اطلاعات نویسندگانش را از طریق اینترنت دنبال کند؟ به هر حال وقتی این کار را انجام دادم، کارشناس مربوطه نگاهی به فهرست ۲۶ کتاب منتشرشده‌ام کرد و گفت این‌جا هر روز آدم‌هایی می‌آیند و همین کار شما را انجام می‌دهند. حالا خدایی‌ با این کتاب‌هایی که نوشته‌اید می‌توانید یک کیلو خیار بخرید؟!

قوجق گفت: تصورش را بکنید. در نهادهای ما کسانی کار می‌کنند که چنین دیالوگ‌هایی دارند. این حرف خیلی زشت است. ولی حالا که خوب نگاه می‌کنم، می‌بینم وقتی برای امثال منی که اولین کتابم در سال ۱۳۷۰ منتشر شده، حاضر نیستند از امکانات روز دنیا استفاده کند و نویسنده‌اش را از درگیر کاغذبازی بودن و از این ساختمان به آن ساختمان شدن نجات دهند، انتظار این‌که ادمی این‌کاره را برای جمع‌آوری اطلاعات نویسنده بگذارند، زیاده‌خواهی است.

او در ادامه بیان کرد: در چنین فضایی نوشتن یعنی باد هوا؛ در حالی‌که برخی کتاب‌های من در دولت‌های مختلف همین نظام جایزه گرفته‌اند. وقتی متولیان فرهنگی ما برای رسیدگی به مسائل اصحاب فرهنگ حتی به خود زحمت نمی‌دهند افرادی را برای رسیدگی به این امور تربیت کنند که حداقل ارتباطات کلامی را رعایت کنند و شان نویسنده را زیر پا نگذارند چگونه می‌توان نسبت به شعارهای قشنگ امیدوار بود؟ آیا حق نویسنده ‌این نیست که حداقل حقوقش به عنوان یک انسان آزاده رعایت شود؟

نویسنده کتاب‌های «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» و «لالو» گفت: ما نویسندگان نظام، در واقع مبلغان ارزش‌های اسلامی و انقلابی آن هستیم. وقتی با منِ نوعی که در آثارم پیوسته به ارزش‌های دوران جنگ و انقلاب وفادارم چنین رفتاری می‌شود، چه باید کرد؟ مگر ما جزو معاندین هستیم که حتی نمی‌خواهند برای تامین حقوق‌مان این همت را به خرج دهند که حداقل از امکانات اینترنتی و به‌روز دنیا برای رسیدگی به کارهای‌مان استفاده کنند؟

به تازگی کتاب «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» قوجق توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. این رمان مربوط به صیانت از تمامیت ارضی کشور است و به وقایع دفاع ترکمن‌ها در مقابل تمامیت‌خواهی‌های دوره ناصرالدین شاه در زمان توسعه‌طلبی‌های تزار روس می‌پردازد‌؛ توسعه‌طلبی‌ای که در نهایت به جنگ و بستن قرار داد ننگین «آخال» منتهی و بر اساس ان بسیاری از اراضی ما از ایران جدا شد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۵ ۰۰:۰۴ناظمی 0 0

    باسلام و تاسف از دولت امید و تدبیر. شرم آور است برای دولتی که با نویسندگان خودی اش این چنین نماید! برخورد این گونه یعنی توهین به کا جامعه ادبی ایران.
                                

نظر شما