شناسهٔ خبر: 34389 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه موسیقی کوک نیست

برخی کارشناسان معتقدند: حضور نیافتن مسئولان خانه موسیقی در نشست گفتمان ضرب اصول و نقد این مجموعه در پردیس سینمایی قلهک حاکی از کوک نبودن این خانه و اهالی موسیقی دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، در ابتدای نشست گفتمان ضرب اصول، داریوش طلایی موسیقیدان اظهار داشت: این جمع به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیست امیدوار بودیم بررسی عملکرد خانه موسیقی با حضور اهالی خانه برگزار شود و آنان از حقشان دفاع می کردند. 



**کار صنفی برابری حقوق نوازنده قهوه خانه با خوانندگان معروف است

طلایی گفت: من با چند نفر از دوستان جزو بنیانگذاران خانه موسیقی بودیم، موسیقیدان ها هم باید همچون دیگر نهاد ها یک خانه و نهاد صنفی داشته باشند. 

وی در ادامه افزود: به نظر من هر موسیقیدان و کسی که در قهوه خانه هم می زند و شغلش موسیقی است همان حق و حقوقی را دارد که بزرگ ترین خواننده محبوب دارد. 



***برخی اعضای هیات مدیر ه جدی و صادق نبودند 

داریوش مهدوی مجری کارشناس برنامه در بخش دیگری از برنامه گفت: آقای ابوالحسن مختاباد که منتقد و روزنامه نگار هستند و سال ها هم به عنوان بازرس خانه موسیقی بودند، در حال حاضر برای ادامه تحصیل در خارج کشور هستند و صحبت هایشان را به مدت ۱۰ دقیقه برای این جلسه ضبط کرده اند و فرستاده اند که در ادامه می شنویم. 

مختاباد در این فایل صوتی عنوان کرده بود: امیدوارم که این جلسات نقد برکت هایی داشته باشد و ما را به جمع بندی برای تصمیم های درست در جهت فعالیت های درست صنفی برساند. 

مختاباد خاطر نشان کرد: امیدوارم که دوستان دیگر هم فضای نقد را با دقت و جدیت ادامه دهند و بدانند که خانه موسیقی در مقابل این انتقادات تاب مقاومت نخواهد داشت. 



**ما خواهان نهادی هستیم که فقط کار صنفی انجام دهد 

ساسان فاطمی موسیقیدان و عضو سابق هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی نیز گفت: آدم یا نهاد غیردموکراتیک حق ندارد از مواهب دموکراسی برخوردار باشد در خانه موسیقی جریان های اتفاق افتاده، تلفن های پشت پرده مطابق با حرکات دموکراتیک نیست. 

وی در ادامه افزود: کسی که مخالف شفافیت است اعتقادی به کار صنفی ندارد.

فاطمی گفت: ما باید دنبال حقوق صنفی باشیم. بیایید واقعا یک صنف راه اندازی کنیم، پدرسالاری و پیشکسوتی و کارهای غیردموکراتیک هرگز از نهادی که بخواهد هم صنفی باشد هم فرهنگی ـ هنری حذف نمی شود. 



**خانه موسیقی می تواند از شرایط هنرمند دفاع کند؟ 

نادر مشایخی موسیقیدان در این جلسه گفت: دو ماه پیش به خانه موسیقی دعوت شدم اما نهایتا یک مقدار میوه و چای خوردیم و تمام شد به هر حال دیدم که قالب و ساختار خانه موسیقی آن چیزی نبود که من تصور می کردم. 

این آهنگساز اظهار کرد: به نظر من کارهایی که تا به امروز خانه موسیقی انجام داده شاید ۱۰ درصد آن هم اهمیت نداشته است برای اینکه وضع موسیقی ایران هم اکنون همین است با گذشت ۱۵ سال آرشیوی برای آهنگ سازان ایجاد نشده است. رعایت حقوق کپی رایت که باعث پیشرفت موسیقی در یک کشور می شود هنوز در این عرصه اجرایی نشده است. 

این رهبر ارکستر در ادامه افزود: ۵۰ سال است در موسیقی ایران حرف زده می شود. خانه موسیقی باید صرفا یک سازمان صنفی باشد و اصلا برای من جالب نیست که خانه موسیقی بخواهد نظر هنری بدهد فقط مسئله حقوقی است.

سلسله نشست های«گفتمان ضرب اصول»با حضور بسیاری از اهالی موسیقی و رسانه در پردیس سینمایی قلهک برگزار شد. 

نظر شما