شناسهٔ خبر: 34392 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«باغ‌های نخی» بانوی گیلانی در تهران

مجموعه‌ای از آثار دوخت روی پارچه‌ی بانوی خودآموخته‌ی گیلانی در نمایشگاهی با عنوان «باغ‌های نخی» به‌نمایش درآمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مریم اشکانیان، فرزند تاج‌سر جعفری، درباره‌ی برپایی نمایشگاه آثار مادرش، گفت: ۱۷ اثر دوخت روی پارچه در این نمایشگاه وجود دارد. با توجه به این‌که مادرم یک هنرمند خودآموخته است، از سبک خاصی تبعیت نمی‌کند.

1434961477033_Event_1365_Big.jpg

او ادامه داد: بزرگ‌ترین اثر این نمایشگاه، ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی‌متر و کوچک‌ترین آن‌ها ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر است.

وی درباره‌ی فضای کلی نمایشگاه و موضوع نیز توضیح داد: آثار ارائه‌شده حاصل تجربه‌های ذهنی و عملی هنرمند، در جهانی است که شخصی شده است. محیط و اتمسفری که هنرمند در آن زندگی را تجربه کرده، دغدغه‌ی اصلی خلق این آثار است. از آنجا که دوخت (نخ و پارچه) ابزار اصلی هنرمند برای انتقال تمایلات و دغدغه‌های معطوف به طبیعت است، این نمایشگاه «باغ‌های نخی» نام گرفته است.

اشکانیان همچنین بیان کرد: با وجود تجربه‌های پیشین «تاج‌سر جعفری» در کار بافت فرش، خلق آثار هنری با روش دوخت روی پارچه، از سال ۱۳۹۴ و با تشویق من اتفاق افتاد. مجموعه‌ای که اکنون به‌نمایش درآمده در امتداد تجربه‌های شخصی هنرمند از به‌کارگیری نخ و سوزن روی پارچه، برای ثبت دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایش است.

تاج‌سر جعفری متولد ۱۳۳۴ در روستای گنج‌گاه از توابع خلخال در استان اردبیل است. اولین نمایشگاه آثار این هنرمند خودآموخته سال ۱۳۹۰ در دوسالانه‌ی ملی (تهران) و در فرهنگسرای صبا برپا شد. شرکت در نمایشگاه گروهی هم‌دوخته‌ها و نمایشگاه سالانه لندن (آرت‌فر)، نمایشگاه گروهی «تنوع در حومه درخت گیلاس» از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است.

نمایشگاه «باغ‌های نخی» از ۲۹ خرداد تا ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، نرسیده به چهارراه حسابی، شماره ۳۲ میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما