شناسهٔ خبر: 34400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نقش باورداشت آموزه مهدویت در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی» منتشر شد

کتاب «نقش باورداشت آموزه مهدویت در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی»با رویکرد تمدنی و فرهنگی به اندیشة نجات‌گرایانه مهدویت از سوی دفتر نشر معارف تجدید چاپ شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، امیرمحسن عرفان نگارنده کتاب معتقد است شواهد و قرائن تاریخی در این پژوهه برمی‌نمایند که «مهدویت‌گرایی ابزاری»، «رویکرد نجات‌بخشی صِرف به آموزه مهدویت» و «نگاه سطحی، عاطفی و حداقلی به آموزه مهدويت» رویکرد غالب به آموزه مهدویت در گستره تاریخ بوده است.

در فصلی از کتاب با عنوان «آموزه مهدویت و احیای  فرهنگ وتمدن اسلامی» نگارنده به موضوعاتی نظیر: الزامات رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، ملاک های تمدن سازی آموزه مهدویت (قابلیت های اموزه مهدویتدر عرصه تمدن سازی)، نقش آموزه مهدویت در تمدن‌سازی می‌پردازد.  

نگارنده کتاب مهم‌ترین نتایج و دستاورد‌های قابل پیش‌بینی حاصل از رویکرد تمدنی به اندیشه مهدویت را خروج از روزمرگی و برنامه‌های غیر‌منسجم فرهنگی و تلاش در جهت ترسیم هدفمند حال و آینده مطالعات در حوزه مهدویت، جلوگیری از آثار مخرب فرهنگی حاصل از به‌کار‌گیری منجی‌باوری مبتنی بر الگوی غربی، بازگرداندن هویت واقعی مهدویت به چار‌چوب استاندارد‌های برخواسته از فرهنگ دینی، حفظ و صیانت از اندیشۀ مهدویت در عرصۀ ملی، منطقه‌ای و جهانی، کسب نمای کلی از آینده‌های در‌حال ظهور، کسب موقعیت برتر در منجی‌باوری و تأثیر‌گذاری بر افکار به جای کنترل نتایج می‌داند.

در بخش انتهایی کتاب نیز «موانع تحول‌زایی آموزه مهدویت» در سه حوزه موانع و آسیب‌های محتوایی، تدبیری و رویکردی واکاوی شده است. امیرمحسن عرفان معتقد است: «کهنه‌گرایی»، «عدم بازپیرایی معارف مهدوی»، «عدم تمییز مسئله‌ها از مسئله‌نماها»، «غیرتخصصی بودن مطالعات مهدوی» و «زمانه‌زدگی» از جمله مهم‌ترین آسیب‌های محتوایی در این زمینه است.



این کتاب ۲۷۲ صفحه‌ای، سال گذشته توسط دفتر نشر معارف منتشر شد و بعد از کمیاب شدن این کتاب با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان تجدید چاپ شد.

- علاقه‌مندان به این کتاب می‌توانند در تهران به خیابان انقلاب، چهارراه کالج، پلاک ۷۱۵ و در قم به خیابان شهدا، روبروی دفتر مقام معظم رهبری، دفتر نشر معارف مراجعه و یا با تلفن‌های ۰۲۱۸۸۸۰۹۳۸۶ یا و ۰۲۵۳۷۳۵۴۵۱ تماس حاصل کنند.

- نشانی الکترونیکی: @ketabroom.ir E-mail: info آمادة دریافت پیشنهادات و انتقادات خوانندگان کتاب می‌باشد.

نظر شما