شناسهٔ خبر: 34515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلال هنری اثری از «كلود مونه» پيدا كرد

«جاناتان گرين»، مدير گالری هنری، يك نقاشی از اسكله لو آور را پشت دو اثر امپرسيونيستی كه در حراجی خريده بود، پيدا كرد. معامله‌ها هميشه به نفع مصرف كننده تمام می شوند اما وقتی يك دلال هنری بريتانيايی فهميد برای سه نقاشی پاستل اثر «كلود مونه» مبلغ دو تابلو را پرداخت كرده، سر از پا نمی‌شناخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه‌ی اعتماد؛ به گزارش روزنامه گاردين، كلود مونه بنيانگذار نقاشي امپرسيونيست (دريافت گري) فرانسوي و يكي از ثابت قدم ترين هنرمندان فلسفه اين مكتب بود. اين مكتب بر اين باور است كه هنرمند بايد درك خود از طبيعت را بروز دهد. اصطلاح امپرسيونيسم از يكي از نقاشي هاي مونه با عنوان «دريافتي از طلوع آفتاب» گرفته شده.
     «جاناتان گرين»، مدير گالري ريچارد گرين در لندن، تابلوي سوم نقاشي پاستلي را كه تا به حال ديده نشده بود از اين نقاش فرانسوي پشت دو تابلوي ديگري كه سال گذشته در حراجي پاريس خريده بود، پيدا كرد. گرين بعد از خريد دو تابلوي شگفت آور از فرانسه به خانه اش بازگشت. اين دو تابلو آثاري ناياب در غور و تعمق آسمان هاست كه مونه مفاهيم زودگذر طبيعت و نور را به نمايش مي گذارد. گرين مدتي بعد گنجي را كه پشت تابلوها پنهان شده بود پيدا مي كند: تصويري از اسكله و برج فانوس دريايي در لو آور نورماندي، جايي كه مونه دوران كودكي خود را در آنجا سپري كرده است.
     اصل بودن اين تابلو را نمي توان زير سوال برد. اين تابلوها هديه عروسي او به «آن-ماري دوراند-روئل»، نوه دلال هنري مونه، در سال ١٩٢٤ است. «پاول دوراند-روئل» دلال هنري بود كه حامي مكتب امپرسيونيسم به شمار مي رود. اين نقاشي هاي پاستلي در خانواده آنها باقي مي ماند. دو تابلوي بررسي آسمان سال ١٩٧٤ در كاتالوگ توصيفي تابلوهاي پاستل مونه «دانيل ويلدن اشتاين» ثبت شده اند. ويلدن اشتاين در اين كاتالوگ براي هر كدام از آثار هنرمند يك شماره دارد كه در دنياي هنري، متن هنري و وب سايت هاي هنري استفاده مي شود تا آثار هنري ويژه كه هنرمندان خاص آنها را خلق كردند، شناسايي شوند. حالااعتبار تابلوي سوم از سوي ويلدن اشتاين رسما تاييد شده است.
     «سوزان موريس»، پژوهشگر ارشد گالري ريچارد گرين، مي گويد: «سه تابلو پاستلي از مونه خيلي غيرعادي است. جالب تر اينكه اين تابلوها از ميراث دوراند روئل هستند: مردي كه حرفه مونه را خلق كرد.»
     محققان بر اين باورند كه تاريخ اين سه تابلو به ١٨٦٨ برمي گردد. مونه در آن زمان براي جلب توجه دوستداران و خبرگان هنر دست و پا مي زد. موريس مي گويد: «دوره اي بوده كه مونه در كارهايش طراوت داشته و در عين حال نقاش امپرسيونيست شناخته شده اي نبود. مونه دنيا را به شكلي تازه تر مي ديد.» اين تابلوها در نمايشگاه هنري «مسترپيس ٢٠١٥» به نمايش عموم در خواهد آمد. اين نمايشگاه بيست وپنجم ژوئن در لندن شروع به كار مي كند و آثار با كيفيت موزه را كه از ١٥٠ گالري بين المللي به اين نمايشگاه سپرده شده براي حضار به نمايش درمي آورد. تابلوهاي مونه به قيمت يك ميليون و چهارصد يورو فروخته خواهند شد.
     گرين معتقد است تابلوي سوم قيمت را دوبرابر كرده اما از گفتن مبلغي كه براي دو تابلوي ديگر پرداخته بود، خودداري كرد. در كاتالوگ توصيفي در شرح تابلوها نوشته شده، يكي از بررسي هاي آسمان «شكار آخرين پرتوهاي غروب خورشيد» و ديگري «دسته اي نور غروب نارنجي و ابرهاي نيلي رنگ درهم وبرهم»، و در ادامه اين شرح آمده «تكنيك هاي بي پرواي او نفسگير است.»

نظر شما