شناسهٔ خبر: 34654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شوق ایران و ایرانی در گفتار و رفتار اکبر اعتماد موج می‌زد

کارگردان مستند «من اکبر اعتماد، اتم می شکنم» درباره روند ساخته شدن این اثر و عشق دکتر اکبر اعتماد به ایران و ایرانی صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید وحید حسینی یکی از کارگردانان مستند «من اکبر اعتماد، اتم می‌شکنم» درباره ساخت این مستند گفت: هدف این فیلم معرفی شخص اکبر اعتماد بود که او را به عنوان پدر علم هسته‌ای ایران می‌شناسند. او طراح، پایه‌گذار و اولین رییس سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی که به همراه احمدرضا گنجه‌ای كارگردانی این را برعهده داشته است، ادامه داد: در این مستند، در کنار معرفی شخصیت، به ضرورت باید از فعالیت‌های حرفه‌ای وی در زمینه‌ مدیریت سازمان انرژی اتمی و برخی بحث‌های تخصصی در حوزه ساخت نیروگاه‌ها و... گفته می شد بنابراین تلفیق خاطرات زندگی شخصی و حرفه‌ای او ما را در رسیدن به ضرباهنگ مناسب برای فیلم کمک می‌کرد. بنابراین با دیدن این فیلم، مخاطب همزمان با هر دو بخش شخصی و حرفه‌ای زندگی اکبر اعتماد آشنا می‌شود.

من اکبر اعتماد اتم می شکنم

این مستندساز با بیان اینكه او و همکار دیگرش برای معرفی شخصیت اكبر اعتماد به مردم بسیار مشتاق بودند، بیان کرد: پژوهشگر فیلم حسین یزدانی راد که خود در حال نوشتن کتابی از زندگی اکبر اعتماد بود، احمدرضا گنجه ای دیگر کارگردان فیلم را با اکبر اعتماد آشنا کرد و در نهایت گنجه‌ای هم پیشنهاد ساخت این فیلم را مطرح کرد. در اولین دیدار چیزی که ما را هر چه بیشتر به استاد اعتماد علاقمند کرد، علاقه‌ او به ایران بود. شوق حضور در میان مردم ایران بعد از سال‌ها دوری از وطن در گفتار و رفتارش موج می‌زد بنابراین آشنا کردن مردم ایران با اکبر اعتماد و معرفی او به عنوان کسی که اولین کلنگ فعالیت‌های هسته‌ای را در ایران به زمین زده بود، ما را در ساخت این مستند بی‌تاب کرد.

‌عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران با ابراز خرسندی از دیده شدن مستند «من اکبر اعتماد، اتم می‌شکنم» گفت: این فیلم پانزدهمین مستندی است که ساخته‌ام و خوشحالم که دیده شده و مخاطبان از آن راضی بوده‌ و منتقدان هم نقدهای مثبتی به فیلم داشتند.

من اکبر اعتماد اتم می شکنم

حسینی درباره مستند بعدی‌ خود توضیح داد:‌ اکنون در حال تولید مستندی درباره‌ موسیقی جنگ هستم که به بررسی آثار موسیقایی تولید شده بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ می‌ پردازد. این مستند در گونه‌ «فیلم – مقاله» است و با ساختار فیلم قبلی‌ ام به نام «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» که به بررسی فیلمفارسی در سینمای ایران قبل و بعد از انقلاب می‌پرداخت همخوانی دارد.

وی ادامه داد: تجربه دیدن فیلم مستند در کنار مردم نشان داده که مردم به شدت به کسب آگاهی در زمینه‌های مختلف به خصوص موضوعات علمی و فناوری مشتاقند. بنابراین، بی‌رقیب بودن تلویزیون در تعداد مخاطب در بین تمام انواع رسانه، نقش شبکه‌های مختلف سیما را در معرفی فعالیت‌های صنعتی و علمی کشور از طریق پخش فیلم‌های مستند پر رنگ‌تر می‌کند.خوشبختانه این اتفاق برای فیلم «من اکبر اعتماد، اتم می‌‌شکنم» افتاد و بعد از پخش از شبکه‌ مستند سیما، مردم زیادی از سراسر ایران موفق به دیدن فیلم شدند و این بسیار باعث خوشبختی ما است که توانستیم اکبر اعتماد را به مردم ایران معرفی کنیم.

وحید حسینی با اشاره به حضور فیلم خود در جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی گفت:‌ سالانه در کشور جشنواره‌های متعددی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود اما بعضی از این جشنواره‌ها در نحوه‌ اطلاع‌ رسانی و اکران فیلم‌ها نواقص زیادی دارند با این حال یکی از مزایای برگزاری جشنواره‌های تخصصی در موضوعات علمی، صنعتی و...، قطعا جلب توجه فیلمسازان و مسئولان به این موضوعات است و شاید تشویق آنها به پرداختن به این موضوعات در قالب فیلم.

من اکبر اعتماد اتم می شکنم

این كارگردان جوان در پایان با تاکید بر اینکه، هر اثر هنری نیازمند به دیده شدن است عنوان کرد: اثر هنری باید دیده شود در غیر این صورت هیچ اعتبار و ارزشی ندارد. در این شرایط حتی اگر به موفق بودن تولید در عرصه فیلم مستند صنعتی و علمی معتقد باشیم، اما باز هم بدون فراهم کردن امکان اکران و جذب مخاطب، نمی‌توانیم  جامعه را از اثرات فرهنگی و اجتماعی این آثار بهره‌مند کنیم.

«من اکبر اعتماد، اتم می‌شکنم» با کارگردانی مشترک احمدرضا گنجه‌ای و سید وحید حسینی در سومین حضور جشنواره‌ای خود در سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) حضور دارد.

این مستند درباره پدرعلم هسته‌ای ایران اکبر اعتماد است. وی متولد همدان و در کارنامه کاری‌اش، تاسیس دانشگاه بوعلی سینا و سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وزارت علوم و اولین رییس سازمان انرژی اتمی دیده می‌شود. این فیلم در سه بخش ساخته شده است که در یکی از این بخش‌ها، صنعت و فناوری هسته‌ای کشورمان در طول سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر شما