شناسهٔ خبر: 34717 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم: از تعامل علمی با کشورهای منطقه استقبال می کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استقبال از تعامل علمی و فناوری با کشورهای منطقه گفت: فعالیت های ۵ کرسی علمی یونسکو در ایران موجب گسترش همکاری های علمی، فرهنگی و هنری بین کشورهای منطقه می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در دیدار با خانم استر کیش لاروش رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران با بیان اینکه فعالیت کمیسیون ملی یونسکو در ایران با مدیریت جدید گسترش می یابد، افزود: از این پس علاوه بر گسترش فعالیت های کمیسیون ملی یونسکو در ایران، کمیته های تخصصی در موضوعات مختلف و با حضور دانشمندان و دانشگاهیان مرتبط در این کمیسیون فعال خواهند شد که این فعالیت می تواند در گسترش همکاری های علمی و فناوری از طریق سازمان یونسکو موثر باشد.

وزیر علوم همچنین از فعالیت ۵ کرسی علمی که از طرف یونسکو در ایران فعالیت می کنند نیز اظهار رضایت کرد.
براساس گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی در بخش دیگری در پاسخ به تقاضای رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران در خصوص همکاری و کمک رسانی علمی و فناوری به کشور ترکمنستان گفت: ما آمادگی داریم تا در زمینه های مختلف علمی به ویژه در زمینه تاسیس و راه اندازی پارک علم و فناوری با ترکمنستان همکاری مشترک داشته باشیم که در این زمینه می توان کارگاه های آموزشی درخصوص راه اندازی پارک علم و فناوری برگزار کرد.
وزیر علوم درمورد توسعه و پیشرفت علمی در کشورمان گفت: آموزش عالی ایران در سال های اخیر توسعه و پیشرفت مناسبی داشته و تعداد دانشجویان ما نسبت به اوایل انقلاب اسلامی، ۲۵ برابر شده و هم اکنون حدود ۵ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند.
وی افزود: با توجه به پیشرفت همه جانبه در آموزش عالی ایران ، زمینه مناسبی برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران فراهم شده که سازمان یونسکو هم تعدادی بورسیه برای ارائه اعزام دانشجویان خارجی به ایران در اختیار دارد.
فرهادی در ادامه آمادگی ایران برای همکاری در زمینه آموزش فعالیت های هنری و فرهنگی، از قبیل سفال کاری ونگهداری بناهای خشتی در سایر کشورهای منطقه را نیز اعلام کرد.
وزیر علوم، در راستای ارائه آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهان از طرف یونسکو، خواستار برگزاری کنفرانسی علمی ار طرف این سازمان برای بررسی این معضل جهانی شد.
در ادامه این دیدار خانم استر کیش لاروش رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران با تشکر از همکاری مناسب جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری با کشورهای منطقه گفت: با توجه به نزدیکی دفاتر منطقه ای یونسکو در کشورهایی همجون افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ایران سعی می کنیم علاوه بر داشتن همکاری های مناسب علمی و فرهنگی بین این کشور ها، زمینه های گسترش این فعالیت ها را نیز فراهم کنیم.
وی همچنین به رشد علمی ایران در زمینه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در نظر داریم کنفرانسی تحت عنوان آموزش در کشور های منطقه برگزار کنیم که جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش موثری در این کنفرانس داشته باشد.
لاروش از همکاری ایران در زمینه های دیگر از قبیل مدیریت آب، حفظ میراث فرهنگی، علوم طبیعی و مواردی از این قبیل با دفاتر یونسکو در منطقه استقبال کرد.

نظر شما