شناسهٔ خبر: 34836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات زمان‌بر است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات زمان‌بر و نیازمند بسترهای فناورانه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور  در پاسخ به این سوال که با توجه به دستگاه دیوان‌سالاری که سال‌هاست در ایران برقرار است، فکر می‌کنید تا چه میزان زمینه اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که آئین‌ نامه اجرایی آن سال گذشته به تصویب رسید، وجود دارد؟ گفت: به هر حال باید اطلاعات تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی به نحوی برای مردم شفاف و قابل دسترس باشد که مردم بتوانند در تصمیم‌گیری‌هایی که در آینده صورت می‌دهند، بهترین تصمیمات را بگیرند.

وی افزود: البته این کار زمان بر است و نیازمند بسترهای فناورانه است. به عنوان نمونه استان سمنان نامزد شده است که این قانون را در سطح استان عملیاتی کند و انشاءالله در همه استان‌ها هم این عزم شکل بگیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص میزان امیدواری‌اش به اجرای منشور حقوق شهروندی که از سوی این معاونت تدوین شده است، گفت: خوشبختانه موضووع حقوق شهروندی در دو سال اخیر گفتمان غالب پپدا کرده و در فرهنگ ایرانی جا افتاده است؛ این گفتمان دارای مولفه‌های فرهنگ اعتدال، غیرسیاسی و خدمت رسانی شایسته به مردم است.

امین‌زاده افزود: اجرای منشور حقوق شهروندی نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم است. بنده با روسای دو قوه دیگر یعنی قوه مقننه و قوه قضائیه در این خصوص دیدارهایی داشته‌ام که خوشبختانه موضوع منشور حقوق شهروندی از هر دو طرف، مورد استقبال قرار گرفته است. مسئولان دیگر اعم از استاداران و فرمانداران و فرماندهان انتظامی هم دست کم در اظهاراتشان همواره بر رعایت حقوق شهروندی تاکید دارند.

وی اضافه کرد: خیلی از قوانین در کشور است که برای اجرا باید چند بار به مجلس و کمیسیون‌های آن برود اما منشور حقوق شهروندی اولین قانونی است که پیش از تصویب در حال اجراست و این بسیار ارزشمند است که فرهنگ خدمت رسانی شایسته در قالب حقوق شهروندی، در دولت شکل گرفته است و بقیه دستگاه‌ها هم از آن تأسی می‌کنند.

نظر شما