شناسهٔ خبر: 35047 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بوکر آفریقایی برای اولین بار به یک نویسنده اهل زامبیا رسید

جایزه ۱۰ هزار دلاری نویسندگان آفریقایی که به بوکر آفریقایی شهرت دارد، امسال به داستان «درخشان مطلق» نوشته نامویل سرپل از کشور زامبیا اهدا شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، هئیت داوران جایزه داستان نویسندگان آفریقایی نامویل سرپل نویسنده اهل زامبیا را به خاطر نگارش داستان درخشان مطلق شایسته دریافت جایزه نقدی این دوره خود معرفی کرد.

این اثر که از میان ۱۵۰ اثر راه یافته به دبیرخانه این جایزه انتخاب شده، به عنوان برترین اثر نویسندگان آفریقایی به جامعه ادبی جهان معرفی شده است. نامویل سرپل نخستین نویسنده اهل زامبیا است که موفق شده این جایزه را به نام خودش و زامبیا ثبت کند.

سرپل استاد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کالیفرنیا و برکلی است. او در داستان درخشان مطلق، داستانی عاشقانه را روایت کرده و ماجرای یک مثلث عشقی را به رشته تحریر درآورده است.

وی درباره این اثر می‌گوید: داستان من درباره زندگی ۲ مرد است که از زمان کودکی یکدیگر را به خوبی می‌شناسند. آنها در دوران نوجوانی و جوانی برای تشکیل یک جنبش سیاسی با یکدیگر همکاری می‌کنند اما در این مسیر شکست می‌خورند. ماجرا از آنجا جالب می‌شود که بعد از شکست از یک پروژه سیاسی هر دو دلباخته یک زن می‌شوند آن هم در شرایطی که هیچ یک قصد ندارد دومین شکست خود را تجربه کند.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن در فهرست نهایی این جایزه برای من ارزش زیادی داشت و درباره آن بسیار ذوق زده بودم. اما امروز که این جایزه به نام من اهدا شده، واقعا حال عجیبی دارم. تا آن را با خانواده‌ام به اشتراک نگذارم، انگار باورم نمی‌شود!

این نویسنده آفریقایی که در حال حاضر بر نگارش نخستین رمانش متمرکز است، در انتظار انتشار مجموعه‌ داستانی‌ است که اثرش در کنار برترین داستان‌های کوتاه منتشر شود.

نظر شما