شناسهٔ خبر: 35049 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«هملت» در انتظار تالار سایه/ وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

کارگردان نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» عنوان کرد در صورت افتتاح نشدن تالار سایه در ابتدای مردادماه تعدادی از بازیگران این نمایش قادر به همکاری با گروه نخواهند بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین جمالی نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» قرار است افتتاح کننده تالار سایه مجموعه تئاتر شهر بعد از انجام تعمیرات باشد. پیش از عید نوروز به ما اعلام کردند که سالن سایه اول خردادماه آماده خواهد شد به همین منظور نیز ما از فروردین ماه تمرین های خود را آغاز کردیم تا بتوانیم اول خردادماه به صحنه برویم اما مدتی بعد این زمان به تعویق افتاد و به ما گفتتد که سالن ابتدای تیرماه آماده بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: اما دوباره نیز همه برنامه ریزی های ما به هم خورد چون اعلام کردند باز هم سالن سایه اول تیرماه افتتاح نمی شود و زمان اجرای این نمایش و راه اندازی سالن سایه را ۲۲ تیر عنوان کردند. با توجه به روند تعمیرات و شرایطی که پیمانکار این پروژه دارد این زمان باز هم به تاخیر افتاده و به ما احتمال داده اند که اواخر تیر و یا اول مردادماه می توانیم نمایشمان را به صحنه ببریم. البته همه چیز روی کاغذ به درستی پیش می رود اما ممکن است باز هم این تاریخ قطعی نباشد.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: بسیار خوشحالم از اینکه اجرای نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» افتتاح کننده تالار سایه است و اینکه تالارهای سایه و قشقایی به صورت هدفمندی فعالیت می کنند اتفاق مثمرثمری است اما به تعویق افتادن چندباره اجرای این اثر نمایشی آسیب های زیادی به کار و البته برنامه ریزی های بازیگران می زند. در صورتی که اجرای ما باز هم به تعویق بیفتد تعدادی از بازیگران کار در نیمه اجرا نمی توانند همکاری شان را با ما ادامه دهند.

کارگردان نمایش «فرافکنی دلقک دو ملیتی»گفت: وحید آقاپور قرار است نمایش خودش را به صحنه ببرد، خسرو شهراز شهریور ماه برای بازی در یک سریال آفیش است، علی عامل هاشمی و ارسطو خوش رزم نیز در نمایشی در تالار انتظامی اجرا خواهند داشت بنابراین هماهنگ کردن گروه، کار بسیار سختی خواهد شد و از طرف دیگر این نمایش بر اساس رویکرد ترجمه و اقتباس که کانسپت اصلی تالار سایه است به صحنه می رود و در همین راستا نیز ۵ سال روی ترجمه و اجرای آن تحقیق و پژوهش شده است به همین جهت یک بازیگر نمی تواند طی چند جلسه خودش را به کار برساند و جایگزین بازیگر دیگری شود. از طرف دیگر بازیگران اصلی این نمایش چندین ماه است که برای اجرای این اثر نمایشی وقت و انرژی گذاشته اند و انصاف نیست که بازیگر دیگری را جایگزینشان کنیم.

جمالی یادآور شد: متاسفانه مساله ای که این روزها گروه را آزار می دهد شایعه هایی است که از گوشه و کنار به گوشمان می رسد و هرکس درباره افتتاح سالن سایه و قشقایی نظری دارد. با وجودیکه آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز قبل از مراحل بازسازی این سالن ها بازدید کرده است اما هنوز پرسنل تئاتر شهر زمان دقیقی برای افتتاح سالن سایه به ما نمی دهند و در عوض شایعه هایی از گوش و کنار به گوش ما می رسد که انرژی ما را می گیرد. البته سعی می کنیم به این صحبت ها توجهی نکنیم اما اگر سالن سایه اول مردماه هم آماده بهره برداری شود باز هم ما برای آماده سازی سالن چندین روز زمان احتیاج داریم و باز هم برنامه ریزی های گروهمان به هم خواهد خورد چون برای اجرا در اول مردماه ماه، سالن باید حداقل از یک هفته قبل آماده اجرا بوده و به ما تحویل داده شود.

وی متذکر شد: در پروسه تلاش برای اجرای این اثر نمایشی در تئاتر شهر سه مدیر در این مجموعه تغییر کرده اند در حالیکه این نمایش در جشنواره فجر و آیینی سنتی موفق بوده است. البته همیشه با ما و گروه‌مان به احترام رفتار شده است با این وجود در حال حاضر در تئاتر شهر مقام پاسخگویی وجود ندارد که با قطعیت به ما زمان دقیق اجرای کارمان را اعلام کند و به نظر می رسد خانم مقتدی نیز کاری از دستشان ساخته نیست. نهایتا این اتفاقات باعث دلسرد شدن گروه های نمایشی خواهد شد.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته گروه ما پروژه ای را بر مبنای بررسی آثار شکسپیر به عنوان یک درام نویس شهیر تعریف کرده است که تاکنون و از سال ۸۳ سه نمایشنامه شکسپیر را با توجه به شیوه اجرایی نمایش های ایرانی به صحنه برده ایم. «مجلس نقالی رومئو و ژولیت» و «مجلس شبیه لیر بیچاره» دو نمایشی بود که ما قبل از «مجلس انتقام جویی هملت» به صحنه بردیم که در اولی روی نحوه روایت به شیوه نمایش های سنتی ایرانی و در دومی استفاده از نقال در نمایشی از شکسپیر را مورد بررسی قرار دادیم. با پژوهش های بعدی و رفع نواقص نمایش های پیشین در اجرای این اثر نمایشی روی چگونگی ارتباط با مخاطب تاکید داشتیم.

جمالی ادامه داد: با این ایده که در بسیاری از آثار نمایشی ما زبان بیانی داستان ها و ارتباط درست با مخاطب عقیم می ماند این نمایش را برای اجرا آماده کردیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که برای حرف زدن با آدم ها باید با فرهنگ خودشان با آنها صحبت کنیم. نهایتا سال گذشته نیز سرفصل هایی را هم که در این راستا به دست آوردیم در سه برنامه نقالی که در سه فصل اجرا شد، ارائه دادیم.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: متاسفانه مشکل مدون سازی و نبود منابع مطالعاتی یکی از مسایلی است که نسل جوان ما با آن روبروست. در دانشگاه های ما تنها چند واحد نمایش ایرانی تدریس می شود درحالیکه هنر غرب در اولویت سرفصل های درسی دانشجویان تئاتر قرار دارد. برای حل این مشکل هیچ راهی به جز فعالیت های پژوهشی وجود ندارد و در حال حاضر نیز تئاتر شهر تنها مکانی است که سالن هایش را به مطالعه و پژوهش اختصاص داده که به نظرم ایده مثمرثمری خواهد بود.

خسرو شهراز، وحید نفر، وحید آقاپور، علی عامل هاشمی، سارا عباس‌پور، مجید رحمتی، ارسطو خوش‌رزم، بها مرشدی، مسیح کاظمی و میلاد امامی بازیگران این نمایش‌ هستند.
 
نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» نوشته و کار حسین جمالی بعد از پایان بازسازی‌ سالن سایه مجموعه تئا‌تر شهر به صحنه می‌رود.

نظر شما