شناسهٔ خبر: 35059 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محسن کیایی: ریزش مخاطب ریشه در کم‌کاری سینماگران دارد

بازیگر فیلم سینمایی عصر یخبندان معتقد است رسانه، منتقد و جشنواره فجر همه به ارتقای سینمای ایران کمک می کنند اما احترام به مخاطب و تولید آثار با کیفیت مهمترین عامل جذب مخاطب است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ محسن کیایی بازیگر فیلم سینمایی «عصر یخبندان» در خصوص دلایل استقبال از این فیلم گفت: فکر می کنم این فیلم هم به همان دلایلی که خط ویژه و ضد گلوله مورد توجه قرار گرفت با استقبال روبرو شود. احترام به سلیقه تماشاگر و گفتن قصه و داستان و دغدغه جامعه دو نکته ای است که به نظر من اهمیت دارد.

وی افزود: ما به طور کلی برای تماشاگر فیلم می سازیم و مهم این است که تماشاگر آن را بپسندد؛ پس ریتم را رعایت می کنیم، از دغدغه هایشان حرف می زنیم و به شعور مخاطب احترام گذاشته و فیلم با کیفیت می سازیم. البته این کارهایی که می خواهیم انجام دهیم اما نمی دانم که تا چه اندازه موفق شده‌ایم که قضاوت این مسئله به تماشاگر و استقبالشان از فیلم بر می گردد.

بازیگر فیلم سینمایی «خط ویژه» در خصوص میزان تغییر در کیفیت بازیگری خودش نسبت به آثار گذشته گفت: تلاش می کنم که با بالاتر رفتن سنم تجربه های بیشتری کسب کنم. در سال گذشته هفت هشت ماه در گیر سریال پرده نشین بودم که همین دائم جلوی دوربین بودن تمرین بسیار خوبی بود که بعد از آن هم مستقیما به پروژه عصر یخبندان پیوستم.

وی در مورد تفاوت حس و حال دو نقشی که در این دو پروژه مذکور ایفا کرده گفت: از حس و حال بسیار متفاوتی برخوردار بودند اما من در بازیگری فکر می کنم که کاراکتر را باید در خودم جستجو کنم. یعنی گرچه باید حال و هوای آن و نمودهای بیرونی اش را بشناسم ولی احساس می کنم که هر نقشی را که بازی می کنم یک زاویه پنهان از شخصیت خودم است و به این فکر می کنم که اگر محسن کیایی روزی در این موقعیت قرار می گرفت و زندگی می کرد چه عکس العملی از خود نشان می داد.

محسن کیایی در ادامه اظهار داشت: این مساله به من کمک می کند که بتوانم شخصیت را کمی رئال‌تر بازی کنم و از خودم دورش نمی کنم و خیلی از ما به ازای بیرونی، تکنیک‌های عجیب و غریب و گریم‌های خاص استفاده نمی کنم. بیشتر تلاش می کنم که کاراکتر را در زاویه خودم پیدایش کنم تا بتوانم واقعی تر بروزش بدهم.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که چندبار آثار گذشته خودتان مثل خط ویژه را برای یافتن محاسن و معایب کار خودتان تماشا کرده اید گفت: من خط ویژه را به دفعات تماشا کرده ام . علاوه بر جشنواره و اکران عمومی و بسیاری جاهای دیگر که مجبور بودم بروم و به تماشای آن بنشینم لوح فشرده آن را در خانه دارم و هر از گاهی آن را می بینم. اصولا در مورد همه کارهایم همین رفتار را دارم و به فیلم نگاه کردن عادت دارم. تمام سریال‌های تلویزیونی را نگاه می کنم. فیلم زیاد می بینم. چون فکر می کنم که آرشیو مغزی من با نگاه کردن تکمیل می شود.

وی در ادامه این گفت‌وگو و با توجه به حضور متوالی‌اش در جشنواره فیلم فجر، در پاسخ به این سوال که این جشنواره چقدر در استاندارد کردن سینمای ایران می تواند تاثیر گذار باشد و آیا انگیزه رقابت را در هنرمندان ایجاد می کند، گفت: در مورد این جشنواره می توان گفت که مهمترین ویترین سینمای ایران است و ایده آل آن این است که باید انگیزه را برای رقابت، دور شدن از کلیشه ها و کلیشه شدن، نوآوری و خلاقیت ایجاد کند که کم و بیش هم این کار را می کند.

بازیگر «عصر یخبندان» با اشاره به گسترش رسانه‌های بیگانه و رقابت آنها با سینما و تلویزیون ما افزود: البته من معتقدم که ایراد و کم کاری از خود ما (جامعه سینمایی) است که تماشاگرمان جذب سینمای دیگران و یا شبکه‌های ماهواره‌ای می شود. درست است که ما محدودیت‌هایی داریم که کار را برای ما سخت تر می کند اما معتقدم که هر موقع به تماشاگر احترام گذاشته ایم و کار خوبی برای آنها ساخته ایم، استقبال کرده اند و آمده اند.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: به عنوان مثال سریال پرده نشین با وجود اینکه به نظر می رسید سوژه ای دارد که به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید اما بازخوردش را دیدیم که خیلی‌ها این سریال را تماشا می کردند. چرا که برای طراحی صحنه، بازی، تصویر و همه اجزای آن زحمت کشیده شده بود و کار را سر دستی نگرفته بودند. یا حتی فیلم خط ویژه که در زمان اکران با دو فیلم دیگری که تعداد سینماهای زیادی هم در اختیار داشتند همراه بود، اما فیلم نزدیک به سه میلیارد فروخت و مردم به تماشایش نشستند.

وی تاکید کرد: این رفتار تماشاگر به ما این نوید و پیغام را می دهد که کار خوب بسازید تا من هم شما را نگاه کنم. پس ما باید کمی به خودمان فکر کنیم و برای خودمان، گنجه و یا جشنواره‌های خارجی فیلم نسازیم.

محسن کیایی تصریح کرد: مشکل ما این است که فیلمی نمی سازیم برای تماشاگرمان که حاضر باشد پول بدهد و به برای تماشای آن بیاید. حتی گاهی اوقات من سینماگری که کار و حرفه ام سینما است، در سالن‌های سینمایی خوابم می برد. شصت دقیقه از فیلم گذشته و هنوز هیچ چیزی شروع نشده است. خوب همه اینها نشان‌دهنده این است که ما به تماشاگرمان فکر نمی کنیم و می خواهیم به او دستور دهیم که بنشین و تجربه کردن من را نگاه کن و تحمل کن! اما در عصر ارتباطات و دوره ای که زندگی از سرعت بالایی برخوردار است، تماشاگر دیگر تحمل نمی کند و در این ریتم بالایی که زندگی دارد تماشاگر رها می کند و می رود. حتی من که به دنبال تمرین کردن و یاد گرفتنم بلند می شوم و سالن را ترک می کنم. پس بنابراین باید به تماشاگرمان احترام بگذاریم.

این هنرپیشه افزود: این در حالی است که من وقتی در سینما می نشینم و فیلم تماشا می کنم برخلاف خیلی‌ها، به دنبال گاف گرفتن از آن نیستم. حتی برای الهام گرفتن از فیلم هم لذت تماشای آن را از دست نمی دهم بلکه با کاراکترهای فیلم همذات پنداری شدیدی می کنم و در داستان غرق می شوم و با کاراکتر اصلی همراه می شوم و فیلم را کارشناسی نمی کنم بلکه این کار را به بعدها موکول می کنم.

محسن کیایی در پاسخ به این سوال که آثار خودش را چگونه تماشا می کند گفت: این خصیصه من است که برای اولین بار که هر فیلمی را نگاه می کنم با داستان همراه و غرق در آن می شوم. شاید باور نکنید اما حتی در کودکی هم اگر می خواستند من را ساکت کنند برایم فیلمی می گذاشتند تا تماشا کنم. به همین دلیل حتی همین الان هم فیلم و سریال را همینطوری نگاه می کنم و به قدری در آن محو می شوم که شاید خیلی از چیزها را متوجه نشوم. اول فیلم را بدین صورت نگاه می کنم، بعد حسم به من می گوید که آیا بازی‌ بازیگر فیلم خوب است یا نه؟ اگر بتوانم با او ارتباط برقرار کنم مثلا اگر نقش منفی باشد و من از این نقش بدم بیاید، نتیجه می گیرم که چقدر خوب بازی می کند.

وی در انتها افزود: رسانه‌ها، منتقدین و همه اینها الزامات این حرفه هستند. من همه را می خوانم و گوش می کنم و آنهایی که منصفانه باشد را حتما رعایت می کنم.

فیلم سینمایی «عصر یخبندان» به تهیه کنندگی منصور لشگری قوچانی و کارگردانی مصطفی کیایی برای اولین بار در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و رتبه دوم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد و هم اکنون در حال اکران است.

بهرام رادان، سحر دولتشاهی، آنا نعمتی، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، محسن کیایی و مینا ساداتی در این فیلم بازی کرده اند.

نظر شما