شناسهٔ خبر: 35133 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت ارشاد مخالف افرایش به حق تعرفه واردات کاغذ در کشور است

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت:‌ وزارت ارشاد یکی از مخالفان افرازش منطقی و به حق تعرفه واردات کاغذ به کشور است،‌ افرایش تعرفه‌ای که می‌تواند بازار کاغذ را از رکود خطرناکی که به آن دچار است،‌ نجات دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ ابوالفضل روغنی گلپایگانی مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به رکود موجود در بازار کاغذ گفت:‌ متأسفانه یکی دو سالی است که پس از ثبات قیمت‌ها شاهد نوعی رکود بی‌سابقه در بازار کاغذ هستیم،‌ بارها برای از میان رفتن این رکود و حمایت از تولید داخلی کاغذ اقدام کردیم که البته چندان از سوی نهادهلی ذیربط مورد حمایت قرار نگرفتیم.

وی ادامه داد:‌ در بخش کاغذ متاسفانه گاهی در کمسیون ماده یک که اصلاح تعرفه‌های واردات را برعهده دارد،‌ شاهد نوعی تعارض جدی بین نمایندگان دولت، بخش خصوصی که همان اتاق بازرگانی است و وارد کنندگان و بخش‌های دیگر هستیم،‌ این تعارض موجب شده نتوانیم تعرفه مناسبی برای واردات کاغذ ایجاد کنیم.

روغنی تصریح کرد:‌ یکی از شیوه‌های مقابله با واردات کالاهای نامرغوب اصلاح تعرفه‌های وارداتی استف‌ وزیر صنعت و معدن چندین بار قول اصلاح تعرفه واردات کاغذ را دادند،  اما وزارت ارشاد همراهی نکرد، دستگاه‌های درگیر دیگر نیز کمک چندانی نکردند.

وی با اشاره به افزایش تعرفه کاغذ وارداتی در چند ماه گذشته گفت:‌ ببینید افزایش تعرفه به ۸ درصد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد،‌ تعرفه منطقی که باید در این زمینه اختصاص پیدا کند،‌ شاید رقمی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد. این تعرفه‌ای استاندارد است که می‌تواند بازار را از حجم بی‌رویه کاغذهای وارداتی نجات داده و سر و سامانی به تولید داخلی کاغذ بدهد. افزایش یک و دو درصدی چاره‌ساز نیست.

روغنی با اشاره به مخالفت وزارت ارشاد برای افزایش تعرفه واردات کاغذ گفت:‌ وزارت ارشاد در زمینه کاغذ مطبوعات مخالفت جدی داشت،‌ در حجالیکه این نوع کاغذ در کشور به راحتی تولید می‌شود و نیازی به واردات آن نیست.در زمینه کاغذ تحریر و کاغذ بسته‌بندی نیز برخی دستگاه‌های دیگر مخالف افزایش تعرفه واردات بودند.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوای تهران با اشاره به توافق احتمالی و رفع تحریم‌ها و تأثیر‌ آن بر بازار کاغذ گفت:‌ اگر اطلاح نرخ ارز رخ ندهد،‌ برداشتن تحریم‌ها نه تنها برای صنعت کاغذ بلگه برای کلیه صنایع اثر مثبت نخواهد داشت،‌ چرا که پس از رفع تحریم‌ها واردات بسیاری از کالاها به داخل آزاد می‌شود و آن زمان صنعتگر ما دچار آسیب‌های جدی و شوک ناشی از واردات به بازار می‌شود. بنابراین باید نرخ ارز را تغییر داد.

نظر شما