شناسهٔ خبر: 35193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آدم هایی که دچار کرگدنیسم شده اند/ دیدار با «خسیس» در مولوی

نصیر ملکی‌جو با اشاره به اینکه می خواهد نمایش «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو را روی صحنه ببرد، درباره ویژگی های این متن و اجرا صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نصیر ملکی جو نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «کرگدن» گفت: قرار است نمایش «کرگدن» اوژن یونسکو را با تغییرات بنیادینی که در ذهن دارم زمستان امسال در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرم. از آنجایی‌که در نمایش های قبلی ام مثل «سفید برفی و هفت کوتوله» و «مسخ» تلاش کردم تنها یک اسم آشنا از آثار شناخته شده به مخاطب ارائه کنم و زمانی که مخاطب نمایش را می بیند با اثری متفاوت نسبت به چیزی که انتظار دارد روبرو شود در این نمایش هم تمام سعی ام را خواهم کرد که مخاطب با نگرشی نو از «کرگدن» روبرو شود.

وی ادامه داد: در نمایش «سفید برفی و هفت کوتوله» تمرکز فانتزی نمایش روی کوتوله بودن یک سری از آدم ها بود که در جامعه بشری زندگی می کنند و می خواهند در ابعاد اجتماعی قد بکشند. کوتوله های نمایش ما می توانستند به افراد بیشتری در جامعه تسری یابند.

کارگردان «مسخ» متذکر شد: در واقع قهرمان های نمایش هایی که به صحنه برده ام درحال تکثیر شدن هستند و خودشان را با ابرقهرمان های داستان های مشهور و شناخته شده قابل مقایسه می دانند به همین علت در نمایش هایی که به صحنه می برم شخصیت ها یک توده هستند و اسم ندارند.

ملکی جو درباره داستان «کرگدن» نیز یادآور شد: در نمایش «کرگدن» هم آدم های داستان دچار کرگدنیسم شده اند البته نه به معنایی که یونسکو در اثرش بیان کرده است. کرگدنیسم به معنای پوست کلفتی برخی افراد در جامعه و سرسخت شدنشان نسبت به اتفاقات بیرونی است.

وی در پایان درباره نمایش محیطی که قرار است اجرا کند نیز توضیح داد: نمایش محیطی که قرار است کار کنم باید در فضا و دکوری خاص اجرا شود. این نمایش محیطی برگرفته از نمایشنامه «خسیس» مولیر است. امیدوارم شرایط مناسب اجرای این نمایش فراهم شود چون ابتدا قرار بود نمایش در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شود اما شهرداری با طرحی که ما داشتیم مخالفت کرد به همین جهت احتمال دارد این اثر نمایشی را در فضای باز تالار مولوی اجرا کنیم.

ملکی جو خرداد سال گذشته نمایش «مسخ» را با بازی بازیگرانی چون الهه بخشی، مهدی تشکری، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، محمد زیگساری، پگاه کاظمی، پوریا گلشناس، نفیسه ملکی جو و رامین ناصر نصیر در تالار حافظ به صحنه برده بود.

نظر شما