شناسهٔ خبر: 35200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از رفتارهای قیم‌مآبانه سایت آمازون نسبت به سانسور یادداشت‌ها

سایت فروش کتاب «آمازون» تصمیم گرفته است در صورت اطلاع از روابط و دوستی نویسندگانی که کتاب‌هایشان در این سایت معرفی شده با کسانی که درباره آن کتاب‌ها یادداشت می‌نویسند، دسترسی به نوشتن یادداشت درباره آخرین کتاب‌های آن نویسندگان را برای آن‌ها ممنوع کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بنا به گزارش نشریات انگلیسی، مدیران این سایت خرید کتاب آن‌لاین قرار است درباره نوشتن یادداشت در این سایت، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را اعمال و از نوشتن یادداشت دوستان نویسندگان درباره کتاب‌های آن‌ها جلوگیری کند. گفته می‌شود شناخت این افراد بر مبنای دوستی آن‌ها با نویسندگان مورد علاقه‌شان در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی صورت خواهد گرفت.

سیاست اتخاذ شده از سوی کاربران رفتاری «قیم‌مآبانه» قلمداد شده و آن را با رفتارهای «برادر بزرگ» رمان «۱۹۸۴» «جورج اورول» برابر دانسته و مخاطبان این سایت با گردآوری امضا طی طوماری از مدیران «آمازون» خواسته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. این طومار از سوی «جاس وارد»، نویسنده امریکایی برنامه‌ریزی شده و تا کنون بیش از ۱۱ هزار تن نام خود را در آن ثبت کرده‌اند. وی هم‌چنین این طومار را به همراه نامه سرگشاده‌ای در سایت change.org قرار داده و در آن نوشته است:

«در دنیایی که نویسندگان سنتی و مستقل، هر دو از تمامی ابزارهای ممکن استفاده می‌کنند تا کتاب‌های خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند، ضروری است که آن‌ها و همکارانشان از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بهره ببرند.

بنابراین، یک خواننده کتاب لازم است اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد تا بتواند بر مبنای آن صفحات نویسندگان را دنبال و به نوشتارهای آنان دسترسی داشته و درباره آن اظهارنظر کند. این خوانندگان طرفداران کتاب هستند و می‌خواهند بدانند که یک نویسنده چه می‌کند و اخبار جاری درباره عناوین تازه انتشار یافته آن‌ها چیست.

رویه کنونی شما برای پاک کردن یادداشت‌هایی که یک خواننده می‌نویسد تا دیدگاه صادقانه و صمیمانه خود را نسبت به یک کتاب نشان دهد، از عدالت به‌دور است و و یادداشت و نقد نویسی را بیش از پیش دچار فلج می‌کند و به نویسنده و کتاب کمکی نخواهد کرد.»

هم‌چنین «ایمی سانتیاگو» یک نویسنده مستقل و صاحب یک وبلاگ پرمخاطب کتاب نیز در وبلاگ خود نوشته است: «چند هفته پیش من سومین قسمت از مجموعه کتابی را که خیلی دوست دارم خواندم. همانند تمامی خوانندگان، به محض به‌پایان بردن کتاب یادداشتی نوشتم اما هنگامی که خواستم آن را در سایت «آمازون» بگذارم، ای‌میلی هشدار دهنده دریافت کردم.»

در این پست الکترونیکی به «سانتیاگو» گفته شده بود که «برای نوشتن یادداشت درباره این کتاب واجد شرایط» نیست. وی با خدمات مشتریان «آمازون» تماس گرفت اما به او گفته شد: «ما نمی‌توانیم یادداشت شما را روی سایت قرار دهیم زیرا فعالیت‌های اینترنتی شما نشان می‌دهد که نویسنده را می‌شناسید.»

این درحالی است که «سانتیاگو» می‌گوید او فقط برای سئوال به صورت آن‌لاین با این نویسنده در ارتباط بوده و به طور شخصی اصلا او را نمی‌شناسد و می‌نویسد: «این بهترین نوع سانسور است. من با صدها نویسنده در ارتباط هستم اما به این معنی نیست که به طور شخصی آن‌ها را می‌شناسم.»

وی می‌افزاید: «آمازون با این کار خود به نویسندگان و مولفانی که مورد تقدیر و احترام هستند توهین کرده است.»

گفته می‌شود که سایت «آمازون» این محدودیت را گسترش داده و حتی مراکزی که از این سایت کتاب می‌خرند اجازه ندارند درباره کتاب خریداری شده یادداشتی بنویسند.

اما سئوالی که برای مخاطبان این سایت مطرح شده است که تعریف «دوستان» از نظر این سایت چیست؟ ظاهرا پاسخ این پرسش یک راز سر به‌مهر است زیرا مسئولان «آمازون» در پاسخ به پرسش ای‌میلی «سانتیاگو» نوشته‌اند: «بنابر طبیعت ذاتی کار ما، نمی‌توانیم اطلاعات جزئی درباره این که چگونه صاحبان صفحات اینترنتی را شناسایی می‌کنیم، در اختیار شما قرار دهیم.»

نظر شما