شناسهٔ خبر: 35233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک ناشر: اعتماد مردم به کتاب افزایش یافته است

مدیرانتشارت خجسته با بیان اینکه رویکرد مردم به کتاب و کتابخوانی بهتر شده ، گفت : اعتماد مردم به کتاب هم افزایش یافته است .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، رضا یکرنگیان در نشست تاریخ شفاهی کتاب در سرای اهل قلم افزود: در فضای مجازی بی قانونی برای کتاب و کتابخوانی وجود دارد که باید این موضوع تحت بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: فضای مجازی به خاطر اینکه مخاطب در زمانی اندک، اطلاعاتی سطحی کسب می کند، در کنار تکنولوژی هایی مثل وایبر که حکم همان حل المسائل را دارند ، برای کتاب و کتابخوانی مفید نیستند.

یکرنگیان با بیان اینکه استقلال نشر دولتی و خصوصی به صنعت نشر آسیب وارد می کند، ادامه داد: ناشران دولتی به دلیل اینکه امکانات فراوانی دارند، در کار بخش خصوصی دخالت می کنند نشر را باید به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید کتابفروشی ها را تقویت کرد، گفت: با برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب مخالفم، کتابفروشان شهرستان از این نمایشگاه ها لطمه می بینند.

مدیر انتشارات خجسته تصریح کرد: نمایشگاه باید مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت محل ارائه کتاب باشد، ممکن است نمایشگاه های کتاب فعلی به اقتصاد نشر کمک کند، اما کار هر ناشر یا کتابفروش سه تا چهار ماه راکد می شود.

یکرنگیان درباره اقتصاد کتابفروشی گفت: اوضاع نشر و کتابفروشی به سختی می گذرد، زندگی ما نشیب و اعتدال داشته، فراز نداشته ایم، در حال حاضر تیراژ کتاب پایین آمده گروه های مختلف باید کنار هم جمع شوند و دراین باره فکری بکنند.

وی درباره علت کاهش مطالعه در میان ایرانیان، اظهار داشت: یکی از مسائل کاهش میزان مطالعه، وجود کتاب های درسی و کمک درسی است، دانشجویی که با کتاب های کمک درسی وارد دانشگاه می شود، با خرید پایان نامه هم لیسانس می گیرد.

این ناشر در ادامه سخنانش به حذف یارانه کاغذ اشاره کرد و ادامه داد: یارانه کاغذ باید حذف می شد تا مشخص شود چه کسانی ناشر هستند، اما حذف یارانه کاغذ به این نتیجه منجر نشد و انتظار داشتیم به جای یارانه کاغذ از ناشر کتاب بخرند که این اتفاق هم نیفتاد.

نظر شما