شناسهٔ خبر: 35275 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قیمت‌های میلیاردی برای کتاب‌های قدیمی

«پیتر هارینگتون»، فروشنده کتاب و کارشناس چاپ اول کتاب‌های نادر با انتشار کاتالوگی به بررسی گران‌ترین کتاب‌های انگلستان پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در کاتالوگ جدید منتشر شده کتاب‌های به چشم می‌خورند که ممکن است هر کسی توانایی خرید آن‌ها را نداشته و فقط خوره‌های کتاب و مجموعه‌داران آثار ادبی ممکن است به خرید آن‌ها اقدام کنند.

در میان کتاب‌های معرفی شده «آرمان‌شهر» (Utopia) نوشته «توماس مور» با ۳۵۰ هزار پوند معادل حدودی یک میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان و «اولیس» (Ulysses) نوشته ماندگار «جیمز جویس» با ۲۵۰ هزار پوند، معادل حدودی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
 
«پیتر هارینگتون» در کاتالوگ خود تلاش کرده است تا قیمت‌های ۵۰ عنوان از نادرترین کتاب‌های چاپ قدیم را معرفی کند؛ در میان کتاب‌های معرفی شده، به عنوان مثال، چاپ نخست کتاب «شایعه در شب‌هنگام» (Rumour at Nightfall) نوشته «گراهام گرین» به قیمت ۴۵ هزار پوند معادل حدودی ۲۲۶ میلیون تومان ذکر شده است. «هارینگتون» درباره این کتاب گفته است: «این یکی از بزرگ‌ترین مجموعه داستان‌ها در میان آثار گراهام گرین است تا جایی که در میان ادبیات دوستان سال‌های آغازین قرن ۲۰ام یکی از واجبات، داشتن آن بود.»

از دیگر کتاب‌های موجود در این مجموعه نام کتاب دهه ۳۰ «برنده هیچ چیز نمی‌برد» اثر «ارنست همینگوی» نیز به چشم می‌خورد که آن را به همسر دوم خود تقدیم کرده بود؛ برای نخستین چاپ این کتاب مبلغ ۴۲ هزار پوند (معادل حدودی ۲۱۰ میلیون تومان) پیشنهاد شده است. از دیگر کتاب‌های چاپ اول نادر می‌توان جلد نخست «کاپیتال» (Das Kapital) اثر جنجال‌برانگیز «کارل مارکس»، فیلسوف و اقتصاددان آلمانی را که فقط ۱۰۰۰ نسخه از آن منتشر شد نام برد. بر روی این کتاب قیمت ۷۷۵۰۰ پوند معادل تقریبی ۳۸۹ میلیون تومان درج شده است.
 
اما در میان این ۵۰ عنوان کتاب به غیر از «اولیس»، یکی از ۱۰۰ نسخه دست‌نویس آلمانی با امضای خود «جویس» و «آرمان‌شهر»، که این نخستین چاپ به زبان لاتین در حدود پایان سال ۱۵۱۶ منتشر شد و سرمنشا خلق آثاری چون «سفرهای گالیور» نوشته «جاناتان سویفت» و «دنیای جدید زیبا» نوشته «آلدوس هاکسلی» بوده است، از دیگر گران‌ترین کتاب‌های این کاتالوگ، سومین مجموعه کامل نمایش‌نامه‌های نویسنده شهیر انگلیسی «ویلیام شکسپیر» است که ۳۲۵ هزار پوند (معادل حدودی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان) بر آن قیمت گذاشته‌اند.

گفته می‌شود شمار نامعلومی از این مجموعه در آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۶۶۶ میلادی انگلستان به کلی از بین رفته است که همین امر این نادرترین مجموعه نمایش‌نامه‌های قرن هفده‌ام را به یک گنج راستین بدل کرده است.

نظر شما