شناسهٔ خبر: 35366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جامعه‌شناسان قلابی به «کافه فرانسه» رفتند/ تراژدی در راه است

مهران رنج‌بر کارگردان نمایش «کافه فرانسه» با اشاره به آغاز اجرای این اثر از ۵ مرداد در تماشاخانه باران از روایت بحث های پوچ دو فرد کم سواد و پرمدعا در یک کافه فرانسوی گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهران رنج‌بر نویسنده و کارگردان «کافه فرانسه» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «کافه فرانسه» که براساس قصه ای از امیرحسن چهل‌تن توسط خودم نوشته و کارگردانی شده است از ۵ مردادماه اجرای خود را در تماشاخانه باران آغاز خواهد کرد. این نمایش کاری از گروه تئاتر «مادوتا» است که به تهیه کنندگی کمپانی تئاتر باران به صحنه می رود.

وی ادامه داد: این نمایش را دورانی که برای اجرای یک اثر نمایشی در پاریس به سر می بردم، نوشتم. «کافه فرانسه» قصه کافه‌ای در شهر پاریس است که یک خانم فرانسوی که نقشش را آیدا آب پرور برعهده دارد در آنجا مشغول به کار است. دو ایرانی که در حومه شهر پاریس زندگی می کنند و آرزو داشته‌اند که جامعه شناس شوند به این کافه می آیند و با یکدیگر درباره مسائل مختلف بحث می کنند. این دو ادعای سواد و فرهنگ دارند اما در حقیقت آدم هایی توخالی هستند که مخاطب در هر لحظه به حرف هایشان می خندد. در پایان نمایش نیز شاهد روی دادن یک تراژدی هستیم.

بازیگر نمایش «ریچارد سوم» درباره چیدمان صحنه نمایش توضیح داد: در اجرای این اثر صحنه نمایش به انتخاب خودمان کوچک و محدود شده است و بازیگران در فضایی محدود و در یک دکور غلوشده بازی می کنند. این اجرا براساس یک سری خطوط هندسی طراحی شده که دو کاراکتر اصلی نمایش را محدود می کند و دکور نیز به شیوه ای شکل گرفته که شخصیت ها در مقابلش انسان های کوچکی به نظر برسند.

این بازیگر سریال های تلویزیونی بیان کرد: در این نمایش نیز مثل کارهای قبلی ام شیوه فانتزی و گروتسک را در پیش گرفته ام و همچنان مشغول آزمون و خطا در این عرصه هستم. در حقیقت تلاشم این است مضامین مهم اجتماعی را با فانتزی به تصویر بکشم. در این نمایش نیز هیچ عنصر رئالی وجود ندارد و در بخش هایی از نمایش نیز از «بنکسی» هنرمند نقاش خیابانی بریتانیایی نام برده می شود.

وی درباره دیگر فعالیت هایش بیان کرد: نوروز امسال در سریال «مهر طوبی» که از شبکه سوم سیما پخش شد بازی داشتم و همچنین مدتی است بازی در فیلم سینمایی «آخر خط» به کارگردانی رحیم بهبودی فر و تهیه کنندگی علی انصاریان را به پایان رسانده ام. علاقمندم باقی سال را روی تئاتر متمرکز شوم چون قرار است بعد از اجرای نمایش «کافه فرانسه» اثر دیگری را به صحنه ببرم.

«کافه فرانسه» روایت دو جامعه شناس ایرانی در فرانسه است که جامعه شناس نیستند. روایت دو با سواد ایرانی در فرانسه است که باسواد نیستند. روایت دو نویسنده ایرانی در فرانسه است که نویسنده نیستند! حمیدرضا نعیمی، آیدا آب پرور و مهران رنج‌بر بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از طراح صحنه و لباس: مهران رنجبر، طراح نور: آیدا آب پرور، مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: آرش فصیح، منشی صحنه: روژان کردنژاد، مدیر صحنه: حافظ وقار کاشانی، دستیار صحنه: امیرحسین میرزایی، اجرای دکور: محمد حسین نفری آزاد، عکس و تیزر: رضا موسوی، سینا عدلی، طراح پوستر و بروشور: گروه مادوتا با الهام از بنکسی و مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی.

نظر شما