شناسهٔ خبر: 35712 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرقت اندک کتاب در فضای مجازی/ سارقان علاقه‌ای به مطالعه ندارند!

تحقیقات مرکز مطالعات مالکیت معنوی و حق تکثیر در انگلیس نشان می‌دهد کتاب‌های الکترونیک در مقایسه با انواع بازی‌ها و فیلم‌ها با کمترین میزان دانلود غیرقانونی و دزدی اینترنتی مواجه هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، برخلاف نظر بسیاری از ناشران و نویسندگان آثار ادبی و به‌طورکلی کتاب‌ها با کمترین استقبال برای دانلود غیرمجاز روبرو هستند.

نتیجه تحقیقات یک کمپانی در انگلیس نشان می‌دهد که تنها ۱ درصد از کاربران اینترنت در انگلستان آن‌هم در گروه سنی ۱۲ سال در فاصله زمانی مارس تا می ۲۰۱۵ اقدام به دانلود غیرمجاز از کتاب کردند. این اداری است که مرکز مطالعات مالکیت معنوی و حق تکثیر در انگلیس منتشر کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در همین بازه زمانی ۹ درصد از کاربران برای دانلود غیرقانونی موزیک، ۷ درصد برای دانلود غیرقانونی برنامه‌های تلویزیونی، ۶ درصد برای دانلود غیرقانونی فیلم و ۲ درصد برای دانلود غیرقانونی نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری و ویدیو گیم‌ها اقدام کرده‌اند.

نتیجه تحقیقات کانتار مدیا نشان می‌دهد که ۸/۷ میلیون یا ۱۸ درصد از جمعیت انگلیس که از اینترنت استفاده می‌کنند نوجوانان با میانگین سنی ۱۲ سال هستند که دست‌کم هر یک از آن‌ها یک‌بار دانلود غیرقانونی را تجربه کرده است.

مطالعه محققان در یک بازه زمانی ۳ ماهه نشان می‌دهد که ۳۱ درصد کاربران اینترنتی (علاوه بر گروه سنی نوجوان)   در این مدت‌زمانی به‌صورت غیرمجاز اقدام به دانلود محتواهای مختلف از موسیقی، فیلم، بازی و... و. کرده‌اند. این در حالی است که مخاطبان و خوانندگان کتاب و مخاطبان هان ادبیات کمترین میزان دانلود غیرمجاز را تجربه کرده‌اند. بر اساس اداری که این مرکز مطالعاتی ارائه کرده ۲۵ درصد کاربران اینترنت به‌طور غیرقانونی به تماشای فیلم پرداختند؛ ۲۶ درصد به‌صورت غیرقانونی به موسیقی گوش سپردند و از میان کاربران تنها ۱۱ درصد به‌صورت غیرمجاز اقدام به مطالعه و دانلود کتاب کرده‌اند.

بیشتر علاقه‌مندان به کتاب‌های الکترونیک، ۶۹ درصد برای مطالعه کتاب‌های الکترونیکی موردعلاقه‌شان هزینه پرداخت می‌کنند و آثار را خریداری می‌کنند و ۴۷ درصد از کاربران برای یافتن محصول موردنیازشان در جست‌وجوی مطالب مشابه می‌گردد.

نیک هارکاوای نویسنده داستان‌های علمی تخیلی درباره این آمار می‌گوید: جای تعجب نیست که دانلود غیرمجاز کتاب یا دزدی کتاب یک کار غیرمعمول است. به نظر برای این کار دلایل فرهنگی وجود دارد. خب به نظرم دسترسی پیدا کردن به یک کتاب از راه قانونی بسیار کار ساده و سریعی است بنابراین چرا باید افراد دست به دانلود غیرقانونی بزنند.

لویید شپرد که تجربه عرضه کتابش را به‌صورت آنلاین در سه سال گذشته دارد می‌گوید دزدی از کتابش و دانلود غیرقانونی از آن در طول این مدت تقریباً به صفر نزدیک بوده است.

وی اضافه می‌کند: به نظر نمی‌رسد که دزدی کتاب و دانلود غیرمجاز کتاب مشکل عمده ما باشد. مسئله‌ای که من با آن مواجه هستم  آلارم‌هایی است که از طریق سایت گوگل برای من ارسال می‌شود و می‌گوید کتابم روی برخی از سایت‌ها قرارگرفته که از داخل کشور مدیریت نمی‌شوند. البته من نسبت به این موضوع نگران نیستم. اگرچه می‌دانم نویسندگان زیادی از بروز این مسئله و انتشار بدون اجازه آثارشان ناراحت و عصبی می‌شوند اما من فکر می‌کنم در حالت عادی ممکن نیست من کتابم را در اندونزی بفروشم و حالا این اتفاق افتاده و افراد دیگری هم آن را می‌بینند.

نظر شما