شناسهٔ خبر: 35744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عزم بهارستان برای سر و سامان دادن به وضعیت نوشت‌افزار در کشور

مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی از ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به بحث نوشت‌افزار برای مشخص شدن مسئولیت‌های نهادی ذی‌ربط در این زمینه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ سعید حسینی، مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده از سوی این مجمع در سال گذشته برای برگزاری جلسات با کمیسیون اصل ۹۰ گفت: یکی از بحث‌هایی که سال گذشته در حوزه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی پیگیری شد، مطالبات در حوزه نهادهای حاکمیتی بود. سال گذشته پرونده خوبی در کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه باز شد و طی پنج جلسه‌ای که در این کمیسیون داشتیم، نمایندگان نهادها و وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت معدن و تجارت، صدا و سیما، نیروی انتظارمی، وزارت آموزش و پوروش، گمرک و... در کمیسیون حاضر شدند تا کم‌کاری‌های این حوزه برطرف شود و دستگاه‌ها در این حوزه به مسئولیت خود آشنا شوند. در حقیقت برگزاری این جلسات به این منظور بود که دستگاه‌‌های ذی‌ربط به مسئولیت خود در این زمینه آگاه شوند. مثلاً در همین جلسات بررسی شد که بودجه تأمین نوشت‌افزار برای مدارس مناطق محروم در کجا صرف می‌شود و موضوعاتی این‌چنینی.

وی ادامه داد: در این جلسات مشخص شد که ما دچار خلأهای قانونی هستیم و ساختار در این زمینه نداریم. رفع این کمبود فراتر از مسئولیت کمیسیون اصل ۹۰ بود، به همین دلیل این موارد به کمیسیون فرهنگی اعلام شد. مهمترین امر در حوزه نوشت‌افزار این است که ما چه در بحث تولید و چه در بحث واردات، نظارتی نداریم. هرچند در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر لحاظ شده است، اما ما عملاً اجرای آن را ندیده‌ایم. به قول نماینده ادراه گمرک، این نظارت در بحث اسباب‌بازی جا افتاده است، اما در حوزه نوشت‌افزار نه.

مدیر مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در پاسخ به این پرسش که خروجی این جلسات چه بود، افزود: اولین خروجی این جلسات این بود که ما با خلأها و مشکلات قانونی بسیار در نهادها در حوزه نوشت‌افزار مواجه هستیم. مثلاً در زمینه واردات نوشت‌افزار در گمرک خلأ قانونی داریم که در پی آن هرکسی می‌تواند با هر مدلی از طریق راه‌های قانونی، نوشت‌افزار را وارد کشور کند. این امر در حوزه کاری وزارت ارشاد نیز وجود داشت. علاوه بر این، بسیاری از این نهادها از مسئولیت خود در قبال نوشت‌افزار آگاه نبودند. از سوی دیگر، در سیستم نوشت‌افزار داستان مجوز معنایی ندارد و هر کسی کار خود را انجام می‌دهد. علاوه بر این، ما قانونی هم برای اخذ مجوز فعالیت و تولید در این زمینه از مجاری قانونی نداریم؛ یعنی نه تولیدکننده باید زا اتحادیه مجوز بگیرد و نه از قانون و این باعث بی‌سامانی در این حوزه می‌شود.

به گفته وی، ما در این زمینه حتی فهرستی از تولیدکنندگان را هم نداریم. تا زمانی که موضوع مجوز حل نشود، غیر از زیر سؤال رفتن مسائل اخلاقی، مالکیت معنوی آثار نیز زیر سؤال می‌رود. به عنوان مثال ما در همین ایام فعالیت، شاهد کپی کردن برخی از تولیدکنندگان از طرح‌های ایرانی اسلامی بودیم؛ این در حالی است که در قانون تصریح شده که باید برای استفاده از نمادها شورایی تشکیل شود، این به معنای ایجاد فضای بروکراتیک در این زمینه نیست، بلکه هدف حفظ حقوق تولیدکنندگان بود. به نظر می‌رسد که در این حوزه نیازمند بازنگری هستیم. به همین دلیل فضای سازماندهی شده‌ای در این زمینه نیست و این از نتایج جلساتی بود که در کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری بنا بر این شده است که نتایج حاصل شده در کمیسیون اصل ۹۰ در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد، یادآور شد: در این جلساتی که با کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد استفاده از نمادها یک مصوبه ۱۱ ساله دارد، اما با وجود این ما با خلأهای قانونی مواجه هستیم که کمیسیون فرهنگی مجلس بنا شده است وارد شده و این امور را به سرانجام برساند تا وظایف نهادهای مرتبط به خوبی در این زمینه شفاف‌سازی شود. در واقع این جلسات در مرحله شفاف‌سازی وظایف نهادها و مراکز ذی‌ربط مانند وزارت ارشاد، گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت است.

نظر شما