شناسهٔ خبر: 35768 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آشنا: بسیاری به جای بزرگداشت دانشمندان بر ممیزی کتاب پای می فشردند

مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی گفت: در سال هایی که نهاد ملی کتاب ایران با همه گونه بی مهری مواجه بود، به جای برگزاری بزرگداشت، بسیاری بر ممیزی کتاب پای می فشردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، حسام الدین آشنا، روز دوشنبه در پنجمین برنامه از سلسه آیین بزرگداشت فرهیختگان کتابخانه ملی ایران در مرکز همایش های این سازمان که به تجلیل از کامران فانی اختصاص داشت، افزود: بزرگداشت بزرگان کتابداری با عصر عسرت کتاب همراه شده است.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری گفت: فانی از آخرین بازماندگان نسلی است که برای بزرگداشت آنان نیازی به دکتر بودن ندارند.

آشنا با بیان این که در عصر غلبه پیامک، دوره ای که نیاز به استناد احساس نمی شود و نیاز کمتری به تفکر و تعمق ضروری تلقی نمی شود، بزرگداشت چنین چهره هایی ضروری است.

مشاور رییس جمهوری ادامه داد: هنوز هم در کشورمان فاقد سیاست ملی کتاب هستیم، اگر چه تلاش هایی انجام شده، اما هیچ سیاست منسجمی که از نوشتار تا چاپ کتاب را هدف قرار داده باشد، تدوین نشده است. 

وی افزود: نتیجه فقدان چنین سیاستی، فقدان کتابخوانی و قدر نشناختن کتاب یاران، ضعف بنیه اقتصادی کتاب در کشور و فزونی تعداد ناشران بر تیراژ کتاب و همچنین بر کتابخوانان کشور است. 

آشنا گفت: هر رشته ای نیازمند مقتدایانی است. کسانی که بزرگ رشته ای هستند، اگر کاری کنند که دانشجویان آن رشته به رشته خود افتخار کنند، باعث رشد آن حوزه می شوند. 

آیین بزرگداشت کامران فانی نویسنده مترجم، استاد برجسته کتابداری و نسخه پژوهی کشور با حضور سید رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر، آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد فلسفه و حقوق همچنین چهره هایی مانند پوری سلطانی پیشکسوت حوزه کتابداری، نوش آفرین انصاری، سید عبدالله انوار و جمعی از کتابداران و فعالان فرهنگی کشور در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد. 

از کامران فانی آثار متعددی منتشر شده است که از آن جمله می توان به آدم های ماشینی: روبات ها، کارل چاپک (ترجمه )، جنگ جهانی اول و دوم، خطابـهٔ پوشکین، داستایوسکی (ترجمه )، دانشنامهٔ کودکان و نوجوانان، دایرةالمعارف تشیع (نویسنده و ویراستار)، رده بندی تاریخ ایران، رده بندی فلسفهٔ اسلامی ، سرپرستی دانشنامه کودکان و نوجوانان (در ۱۰ مجلد)، سرپرستی دایرةالمعارف دموکراسی (در سه جلد)، سرویراستاری دانشنامه 'دانش گستر'، مشارکت در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاع رسانی اشاره کرد.

نظر شما