شناسهٔ خبر: 35877 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگهداری قدیمی‌ترین نسخه از آثار شیخ اشراق در کتابخانه آستان قدس

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به معرفی نسخه‌‌های نفیس و بسیار نفیس موجود از شیخ اشراق در این کتابخانه پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اشاره به آثار شیخ اشراق در این کتابخانه گفت: شهاب‌الدین ‌ابوالفتوح یحیی بن حبش ‌بن ‌امیرک سهروردی، در سال ۵۴۹ ق. ‌در سهرورد در اطراف شهر زنجان امروزی به دنیا آمد و با وجود کمی عمر حدود ۵۰ کتاب به فارسی و عربی نوشته که بیشتر آنها به ‌دست ما رسیده است و در حال حاضر در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

فاضل هاشمی آثار سهروردی را در موضوعات مختلفی خواند و افزود: آثار وی شامل کتب صرفا فلسفی، رسالاتی کوتاه به فارسی و عربی، حکایات رمزی از سفر نفس، رسالاتی در اوراد و ادعیه و اذکار، و ترجمه، شرح و تفسیر بر قرآن کریم و کتب پیشینیان است.

وی به قدیمی‌ترین نسخه موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین نسخه، «دستور السلوک» در موضوع اخلاق است که در سال ۹۰۳ کتابت شده و توسط میرزا رضا خان نائینی، از واقفان عمده آستان قدس رضوی، وقف این آستان شده است.

فاضل هاشمی اضافه کرد: همچنین یکى از آثار مهم شیخ اشراق که تاج ماه بیگم در ۱۰۹۰ آن را وقف آستان قدس کرده به نام «التلویحات» است که ابن‌کمونه، عزالدوله سعد بن منصور بغدادى، از حکماى معاصر خواجه نصیرالدین طوسى، اولین کسانى هستند که بر آن شرح نوشته‌اند و نیز رسالۀ «یزدان‌شناخت» که در ۱۰۰۱ کتابت شده و در شناسایی نفس انسان و چگونگی احوال وی پس از مرگ است، دو نسخه ارزشمند مربوط به قرن ۱۱ است.

در پایان رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتب خطی در  این گنجینه با موضوع «حکمت» را بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نسخه دانست و کتب خطی در موضوع «عرفان» را افزون بر دو هزار نسخه عنوان کرد که در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار دارد.

منابع ‌اندیشه‌های‌ سهروردی گوناگون بوده و ‌آثار و اشعار فراوانی ‌منسوب ‌به اوست که کهن‌ترین فهرست‌آثار وی ‌را شهرزوری ارائه‌ و ‌تعداد آن را ‌مشتمل بر ۴۶ عنوان ‌ ذکر کرده است. نظام فلسفی سهروردی بیشتر بر اشراق، مکاشفه، تصفیه نفس و اصول کشفی ذوقی بنا شده و سیر و سلوک و شهودات درونی از مهمترین عناصر نظام فلسفی وی به شمار می‌رود.

نظر شما