شناسهٔ خبر: 35935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حوزه باید برای طلاب بااستعداد سرمایه‌گذاری کند

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان تاکید کرد که حوزه علمیه باید برای طلبه‌های بااستعداد سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن خزاعی درباره متفاوت بودن نمره دهی طلاب درس خارج حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: با توجه به علاقه طلاب و نوع استعداد آنها نسبت به دروس حوزه، این موضوع ارزیابی می شود. برخی از طلاب به درس خواندن علاقه زیادی دارند، اما استعداد زیادی ندارند، در این چنین شرایطی باید ما ارفاقی نسبت به او داشته باشیم و ملاحظه او را داشته باشیم تا این فرد از طلبه بودن دلسرد نشود.

وی گفت: برخی طلبه ها دارای استعداد خوبی هستند و به همان اندازه نیز درست درس می خوانند و وظیفه ما در قبال این افراد تشویق آن ها نسبت به ادامه تحصیل است و حوزه باید نسبت به این افراد بیشتر سرمایه گذاری كند. برخی دیگر علاوه بر داشتن گرفتاری های مختلف، استعداد نیز ندارند، در اینجا حتما شرط لازمی نیست كه این افراد مجتهد شوند. این افراد بهتر است به اندازه ای درس را مطالعه كنند كه حداقل بتوانند در مسجدی امامت داشته باشند و پاسخگوی مسائل شرعی مردم باشند و یا به دنبال تبلیغ باشند.

این استاد حوزه تاکید کرد: برخی افراد به بنده اشكال وارد می كنند كه چرا شما نمره زیادی به طلاب می دهید در صورتی که این گونه نیست. روزهای گذشته وضعیت طلاب بهتر بوده، نمره بهتری را كسب كرده اند و امروز تنها یک نفر توانست نمره خوبی را كسب كند، پس اینگونه نیست كه ما بین كسی تبعیض قائل شویم.

وی ادامه داد: البته باید این موضوع را درک كنیم كه این طلاب، دارای تقوا و اخلاص هستند، و این ها از جمله مسائلی هستند كه ما در نمره، اهمیت قائل می‌شویم.

خزاعی در مورد تفاوت طلاب گذشته و حال اظهار کرد: در این عصر كنونی به دلیل گرفتاری هایی كه ایجاد شده، طلاب از یک سری مسائل دور مانده اند كه در زمان قدیم اینگونه نبود، كه یکی از آن مسائل اخلاص است.

وی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند و باالاخلاص یكون الخلاص. خلاصی از بدبختی های دنیا و آخرت به وسیله اخلاص است كه این بر می گردد به آن آیه معروف كه خداوند متعال می فرمایند: یوم لاینفع المال و لا بنون الا من عطی الله به قلب سلیم.

وی ادامه داد: استاد ما آیت الله آقا میرزا جواد تهرانی در مورد استاد خود، بیان می كردند كه ایشان به دو چیز تاكید ویژه داشتند، یكی درس و دیگری اخلاص در عمل بود. اخلاص در درس خواندن به این معنا است كه تمام امور درسی مان را به امر خدا و برای خدا انجام دهیم.

حجت الاسلام خزاعی گفت: امروزه در حوزه پیشرفت های بسیاری نسبت به زمان قدیم صورت گرفته است، اما توقع، بیشتر از این اندازه است و ما هنوز به این توقع نرسیده ایم، باید طلاب حوزه تلاش، صبر و جدیت بیشتری برای حوزه داشته باشند، زیرا امكانات بهتر و بیشتری در اختیار آنان قرار گرفته است.

نظر شما