شناسهٔ خبر: 36151 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازگشت ارکستر سمفونیک تهران به همراه یک ارکستر چینی

ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته به اجراهای خود پایان داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته با اجرای آثاری از آنتونین دورژاک و ریموسکی کورساکوف وارد آخرین فاز از اجراهای خود شد.

در این برنامه کنسرتو برای ویولن سل در سی‌مینور، اپوس ۱۰۴، اجرا شد. این کنسرتو از مشهورترین کنسرتوهای عصر رومانتیک به شمار می‌رود که نگارش آن در سال ۱۸۹۵ توسط دورژاک به اتمام رسید. وی این کنسرتو را برای یکی از دوستان خود به نام هانوس وینهان نوشت. دورژاک سازبندی این اثر را برای ارکستر کامل رومانتیک در نظر گرفته است. آنتونین دورژاک آهنگساز بزرگ اهل کشور چک در دوره رومانتیک است. او کسی است که موسیقی و ملودی‌های قومی (موراویا و بوهیما) را به شایستگی در آثار خود به کار گرفته است.

در اجرای کنسرتو برای ویولن سل الکساندر رودین به عنوان سولیست ویولن سل در کنار ارکستر سمفونیک تهران حضور داشت.

الکساندر رودین نوازنده اهل روسیه است که چند شب پیش برنامه دیگری تحت عنوان رستیال ویولن سل و پیانو توسط وی و بهنام ابوالقاسم در تالار رودکی اجرا شد.

در پایان مومان سوم از کنسرتو برای ویولن سل، علی رهبری به معرفی الکساندر رودین برای تماشاگران پرداخت.

الکساندر رودین نیز ضمن اظهار خوشحالی از حضور در ایران یک قطعه کوتاه از آثار باخ را به عنوان حسن ختام برنامه خود برای تماشاگران اجرا کرد.

بعد از تنفسی کوتاه، بخشی دوم برنامه با اجرای سوئیت سمفونی شهرزاد اثر آهنگساز بزرگ روس نیکولای ریموسکوی کورساکوف آغاز شد.

کورساکوف از نظر آشنایی به شیوه ارکستراسیون در موسیقی یکی از بزرگترین آهنگسازان به شمار می‌رود. به طوریکه در آثارش به زیباترین صورت سازها را به کار گرفته است و در سوئیت سمفونی شهرزاد با ترکیب سازها نیروی جادویی و سحرآمیز خلق می‌کند. کورساکوف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و برپایه داستان هزار و یک شب نوشته است. هر مومان از این اثر داستان جداگانه‌ای را توصیف می‌نماید که هیچ ربطی به دیگری ندارد. مومان اول دریا و کشتی سنباد، مومان دوم داستان شاهزاده قلندر، قسمت سوم در توصیف عشق شاهزاده و شاهدخت جوان و قسمت چهارم گشت و سرور در جشنواره بغداد را با آهنگ پرشوری توصیف می‌کند. نوای زیبای ویولن در این اثر گویا قصه‌گویی شهرزاد است.

از نکات قابل توجه در پایان این کنسرت شرح فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران توسط علی رهبری و همچنین معرفی نوازنده‌های جوان در این کنسرت بود.

آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران امشب در تالار وحدت در ساعت ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود.

نظر شما