شناسهٔ خبر: 36220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رقابت فیلم هایی با موضوع مادر

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر با اشاره به اینکه این جشنواره از ۲۵ تا ۲۹ مرداد ماه برگزار خواهد شد، گفت: فیلم های این جشنواره در روزهای برپایی از ساعت ۱۴ تا ۲۲ در پردیس چارسو به نمایش در می آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، فاطمه گودرزی دیروز (شنبه ۱۷ مرداد) در نشست رسانه ای نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر در پردیس چارسو ، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: ابتدا که پذیرفتم به عنوان دبیر در این جشنواره به دستان کمک کنم واقعا گمان نمی کردم تا این اندازه کار دشوار و زمانبری باشد اما در نهایت خوشحالم که چیز های بسیاری تجربه کردم و آموختم.

وی در ادامه به داوران و هیات انتخاب جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش عکس هیات انتخاب و داوران یکی بودند که شهاب الدین عادل، گوهردشتی و فرزاد هاشمی در این امر ما را یاری کردند.
گودرزی گفت: اما در بخش فیلم هیات انتخاب را مهدی یارمحمدی، علی اعلایی، پریوش نظریه، ماهایان پطروسیان و مرجان اشرفی زاده تشکیل می دادند و پوران درخشنده، رویا تیموریان و محمد آفریده داوران بخش نهایی این بخش بودند.
دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر همچنین به برگزاری نکوداشت برای ژاله علو بانوی پیشکسوت سینما و تلویزیون اشاره کرد و گفت: البته ممکن است به دلیل کسالت خانم علو نتوانیم در خدمت ایشان باشیم که به زودی بعد ازنهایی شدن اعلام خواهیم کرد.
در ادامه این نشست خبرنگاری درباره جای خالی فیلم فاخری مثل شیار ۱۴۳ که به زیبایی به موضوع مادر پرداخته است پرسید، که گودرزی در پاسخ به آن گفت: قطعا فیلم های زیبای بسیاری درباره مادر ساخته شده است که جای همه آنها در جشنواره خالی خواهد بود و متاسفانه محدودیت زمان اجازه حضور همه آن فیلم ها را در جشنواره به ما نداده است.
به گزارش ایرنا، قرار است در بخش جنبی جشنواره ۴ فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی، «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی، «گیلانه» ساخته رخشان بی اعتماد و «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدر عاملی به نمایش درآیند.
وی با بیان اینکه انتخاب فیلم ها در بخش جنبی بیشتر سلیقه ای است، گفت: احتمالا اگر افراد دیگری قرار بود فیلم ها را انتخاب کنند با انتخاب ما متفاوت می شد که این امر طبیعی است.
به گفته گودرزی این جشنواره مخصوص فیلم کوتاه است و تلاش بسیار شده تا جشنواره ای در خور شان مادران برگزار شود هرچند بودجه محدود کمی کار را سخت کرده است.
دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر با تاکید بر اینکه جشنواره به لحاظ معنوی به دلیل حضور نام مادر بسیار قوی وتاثیر گذار خواهد بود، گفت: ما هیچ کمک دولتی دریافت نکرده ایم و تمام هزینه ها را از بخش خصوصی تامین کرده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه جشنواره که عموماً استقبالی نمی شود، گفت: ما نیز با اطلاع از این مطلب اقدام به ثبت نام برای کارگاه ها کردیم که اگر استقبالی در این زمینه نشد برگزاری کارگاه را کنسل کنیم که خوشبختانه علاقه مندان بسیاری برای حضور در این کلاس ها ثبت نام کرده اند.
در ادامه این نشست خبری رویا تیموریان داور و عضو شورای سیاست گذاری این جشنواره درباره حضورش در جشنواره فیلم و عکس مادر گفت: وقتی پیشنهاد حضور در جشنواره و همکاری با خانم گودرزی به من شد با توجه به آشنایی و علاقه ای که به وی داشتم و علاقه ام به کار برای افراد مقدسی چون مادر پذیرفتم.
اهمیت برگزاری جشنواره ای با نام مادر از دیگر محور های سخنان تیموریان بود که درباره آن گفت: کشف استعداد های جوان از مهمترین اهداف هر جشنواره ای در هر جای دنیا است و این جشنواره هم در همین راستا حرکت می کند بنابراین اگر حتی ما بتوانیم یک فیلمساز با استعداد را در این جشنواره کشف کنیم بدون شک به هدف خود رسیده ایم.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم و عکس مادر با اشاره به اینکه متاسفانه ما در سینما افول کرده ایم، اظهار داشت: باید از هر روزنه ای برای کمک به سینما استفاده کرد و این جشنواره نیز فرصتی برای کشف استعداد است چرا که اینها یک روز سینما را کمک خواهند کرد. 
در ادامه خبرنگاری درباره ترکیب این جشنواره با جشنواره فیلم پروین اعتصامی پرسید که تیموریان در پاسخ گفت: جشنواره فیلم پروین که اتفاقا من در آنجا هم فعالیت کرده ام درباره فیلم های بلند سینمای ایران است اما این جشنواره درباره فیلم کوتاه و عکس مادر است.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم و عکس مادر در ادامه درباره عدم حضور برخی فیلم های مهم و تاثیر گذار درباره مادر در بخش جنبی این جشنواره گفت: فیلم «دختری از آسمان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی یکی از همین فیلم های مهم درباره مادر است و تقریبا اولین فیلم درباره مادر شهید است و بنده نقش آن را بازی کرده ام بنابراین می توانست در جشنواره باشد اما نیست. در واقع محدودیت زمان اجازه حضور خیلی از فیلم ها را از ما گرفت وگرنه هیچ غرضی در این بین نبوده است.
در ادامه این نشست میثم پویان فر، مدیر اجرایی جشنواره به اهداف جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره دو هدف تکریم مادر و تحکیم بنیان های خانواده را دنبال می کند و در طول ۳ ماه گذشته، ۴۰۰ فیلم و ۶۵۳ عکس به دبیرخانه جشنواره رسید که هیات انتخاب از بین این آثار ۸۳ فیلم را انتخاب کرده است.
مدیر اجرایی این جشنواره در توضیح جزئیات فیلم های انتخاب شده بیان کرد: در بخش مستند ۲۳ فیلم، در بخش داستانی ۳۸ فیلم، در بخش فیلم های تجربی ۶ اثر و در بخش انیمیشن ۱۲ فیلم انتخاب شد که جمعا ۸۳ فیلم در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد. همچنین یک فیلم نیز به عنوان نمایش ویژه روی پرده خواهد رفت.
وی همچنین به نمایش فیلم «به همین سادگی» با تدوین جدید اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که با رضا میرکریمی کارگردان این فیلم تماس گرفتیم و خواستیم که فیلم به همین سادگی را برای نمایش در اختیار ما قرار دهد، گفت که این فیلم تدوین جدید شده است و قرار شد فیلم تدوین شده را برای نمایش آماده کند که در روز نمایش به دست ما خواهد رسید.
بهرامی، مدیر موسسه نیلا فرهنگ که به عنوان مجری اصلی برگزار کننده این جشنواره است نیز در این نشست گفت: رویکرد اصلی این موسسه برگزاری جشنواره های فاخر فرهنگی است و تا به حال در طول ۱۱ سال فعالیت خود توانسته جشنواره های متعددی را برگزار کند.
وی افزود: در جلسات هفتگی که شورای سیاست گذاری موسسه برگزار می کنند به کمبود جشنواره ای با موضوع مادر برخوردیم و تلاش کردیم تا در این زمنیه جشنواره ای در خور شان نام مادران برگزار کنیم. 
در حاشیه جشنواره فیلم و عکس مادر در کنار نمایش فیلم ها، چند کارگاه آموزشی نیز در این جشنواره برپا خواهد شد.

نظر شما