شناسهٔ خبر: 36239 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند کتاب تازه از هادی سیف منتشر می‌شود

هادی سیف از آماده شدن چند عنوان کتاب خود با موضوع هنرهای سنتی برای انتشار خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نویسنده و پژوهشگر هنر اظهار کرد: «پرده‌های قلمکار» یکی از کتاب‌هایی است که آماده‌ی چاپ و انتشار است. این کتاب به نهضت پرده‌های قلمکار که همزمان با نقاشی خیالی‌ساز قهوه‌خانه‌ای توسط هنرمندان نگارگر عرصه‌ی قلمکاری در اصفهان و بازار قیصریه آغاز شد، اشاره دارد. این پرده‌ها با دو مضمون روایات مذهبی و قصه‌های نظم و نثر شاهنامه خلق می‌شدند.

 

او افزود: کتاب دیگر به نقاشی روی سقف‌های چوبی به عنوان یکی از عناصر معماری می‌پردازد که به رهبری هنرمندی به نام «سید یوسف» آغاز شد. این هنر بعدها با اشاعه در بین مردم کوچه و بازار رواج پیدا کرد.

 

سیف به آماده شدن کتاب دیگرش درباره‌ی زندگی و هنر «جمشید امینی» اشاره کرد و گفت: این هنرمند یکی از کسانی بود که باعث به وجود آمدن نوآوری در نقش و طرح قالیبافی شد. امینی یکی از هنرمندان شاخص مکتب کمال‌الملک بود. نقاشی‌های او به حدی استادانه بودند که گاهی با دست کشیدن روی بوم نمی‌شد فهمید این نقش‌ها از جنس رنگ هستند یا تار و پود نقش!

 

این نویسنده ادامه داد: نقش‌آفرینی بر سنگ موضوع کتاب دیگر من است. در این کتاب به اصول و الگوهای این هنر که در معماری سکوها و سردر خانه‌ها استفاده می‌شد، اشاره شده است. چهار کتاب اشاره‌شده توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران چاپ و منتشر خواهد شد.

 

او همچنین به آماده شدن سه کتاب با موضوع «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» اشاره کرد و گفت: یکی از این کتاب‌ها درباره‌ی زندگی حسین قوللر آغاسی، نقاش معروف قهوه‌خانه‌ای، است. این کتاب با عنوان «رستم نقاشان مردم کوچه و بازار»، حاصل سه سال گفت‌وگوی من با بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای درباره‌ی این هنرمند است.

 

این پژوهشگر افزود: کتاب دیگر با عنوان «نقاش سرخ عشق، آبی پرواز» به زندگی استاد محمد مدبر، دیگر نقاش قهوه‌خانه‌ای، می‌پردازد که با مدد از شاگردان او نوشته شده است. کتاب سوم هم حکایت سه سال (1375-1378) گرد هم آمدن نقاشان قهوه‌خانه‌ای در فرهنگسرای نیاوران و تحول نوین در این هنر طی آن سه سال است.

 

سیف در پایان گفت: «گچبری، ردای فاخر معماری سنتی ایران در خانه‌های پدری» و کتاب دیگری با موضوع پنجره‌های گره‌سازی‌شده با شیشه‌های رنگین در معماری دو عنوان کتاب دیگری هستند که آماده‌ی انتشار هستند.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۹ ۲۳:۲۶ماندانا كورس 0 0

    دورود بر شما استاد عزيزم هر جا كه عسلين شاد و سر حال باشيد خدا به شما را حفظ كنه كه به احياي هنر هاي اين سرزمين را قلم فرسايي مي كنيد خدا به شما عمر با عزت بجهد و اين كه شاهد كتاب هاي زيادياز شما بتشيك دورود فراوغه به شما استاد بزرگوارم 
                                
  • ۱۳۹۴-۱۱-۱۷ ۱۴:۴۶مرتضی خلج امیرحسینی 0 0

    نویسنده کتابهای هنرهای سنتی ایران ورموزنهفته درهنرنگارگری باهمکاری استاد فرشچیان هستم علاقه مندبه همکاری واشتراک مسایی بااستاد سیف عزیز میباشم
                                

نظر شما