شناسهٔ خبر: 36254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝آدمک˝ روایتی از تصمیم مهم یک زن است

رامونا خانقانی نویسنده و کارگردان نمایش ˝آدمک˝ می‌‍گوید؛ داستان این نمایش در رابطه با زنی است که تصمیم مهمی در زندگی خود اتخاذ می‌کند و آن تصمیمی میان دو گزینه مادر و همسر بودن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ تماشاخانه استاد جمشید مشایخی (تئاتر مان) از ۱۵ مردادماه میزبان نمایش "آدمک" به نویسندگی و کارگردانی رامونا خانقایی است.

رامونا خانقانی نویسنده و کارگردان این اثر در رابطه با ایده اولیه این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: این نمایش اقتباسی از داستان کوتاه "بچه مردم" نوشته جلال آل احمد است. ما در واقع در ابتدا متن نداشتیم به این معنی که روند شکل‌گیری این متن به صورت کارگاهی بوده است؛ بر این اساس ما یک چهارچوبی برای این داستان کوتاه در نظر گرفتیم و طی تمرین برای اجرا از بخش‌هایی به بخش‌های دیگر رسیدیم به این ترتیب یک سری از شخصیت‌ها اضافه شدند و بعد کلا داستان تکمیل شد و ما آن را مکتوب کردیم.

او در رابطه با موضوع نمایش نیز توضیح داد: داستان در رابطه با زنی است که تصمیم مهمی در زندگی خود اتخاذ می‌کند و آن تصمیمی میان دو گزینه مادر بودن و همسر بودن است. البته ما نمی‌خواستیم این موضوع را به شکل مستقیم درنمایش توضیح دهیم.

این کارگردان جوان درباره خط داستانی نمایش، ادامه داد: داستان درباره زنی است که ازدواج دوم کرده اما شوهرش حاضر نیست از بچه او نگهداری کند در نتیجه این زن باید بین شوهر و فرزندش یکی را انتخاب کند.

کارگردان نمایش "آدمک" در خصوص فرم و شیوه اجرای این نمایش نیز عنوان کرد: این نمایش به شیوه مدرن اجرا می‌شود و طراحی صحنه خاصی نداریم. شیوه بازی بازیگران نمایش نیز در مواقعی کاملا رئالیستی و در مواقعی به اکسپرسیون نزدیک است و شخصیت‌ها ذهنیات و تفکرات خود را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

این هنرمند درباره فضاسازی نمایش و طراحی صحنه نیز خاطرنشان کرد: چون ما در این کار عبور از زمان را داریم یعنی روایت ما از طریق زن و پسری گفته می‌شود که به صورت هم زمان از گذشته خود می‌گویند و به صورت هم زمان هم تصویر گذشته را می‌بینیم و هم شاهد بازگویی روایت هستیم؛ به دلیل این پرش‌های زمانی از دکور پرهیز کردیم زیرا صحنه‌ خالی از دکور خیلی راحت می‌تواند به ما هر فضا و زمانی را بدهد.

نمایش "آدمک" به نویسندگی و کارگردانی رامونا خانقایی از ۱۵ مردادماه تا ۲ شهریور هر روز ساعت ۱۸ درتماشاخانه استادجمشید مشایخی (تئاتر مان) روی صحنه می رود.

کامبیز منصف، آوا گنجی، فرنوش مرواری، نسیم بهادری و پریسا رحیمی بازیگران این نمایش هستند.

نظر شما