شناسهٔ خبر: 36333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناآگاهی مدیران ارشاد از مسائل حقوقی، پاشنه آشیل وزارتخانه نشود

مدیر کل امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دفتر حقوقی تنها دفتری است که مسئولیت دفاع در دعاوی حقوقی، همچنین مسئولیت کپی رایت و مستند سازی اموال منقول و غیر منقول و استعلامات را بر عهده دارد لذا نا آگاهی مدیران ارشاد از مسائل حقوقی، نباید پاشنه آشیل وزارتخانه شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، لادن حیدری با بیان این مطلب در دومین اجلاس سراسری مدیران کل استانهای وزارت ارشاد در تهران افزود: نخستین موضوع دعاوی و محاکم شبه قضایی است بدین معنا که هیات های تشخیص که عمدتا بعد از انقضای مهلت دفاع می کنند، یا پس از اتمام مراحل قانونی که رای قطعی صادر می شود مشکل به ما منعکس می شود.

به گفته وی از آنجا که ماهیتاً دیوان محاسبات اداری نهادی مردمی است ، امکان باز تجدید نظر در آن نیست بنابر این امکان کمکی از سوی ما وجود ندارد.
وی ادامه داد: در مورد ابلاغ مراجع قضایی ،معاونان و مدیران عنایت کافی را داشته باشند چرا که مسئولیت آن با مدیر مربوطه است و در صورت بروز مشکل حکم استنکاف از دستور دارد و در نهایت تعلیق از خدمت را در پی خواهد داشت .
حیدری گفت: حتی اگر در زمان احضار نماینده مدیر ارشاد حاضر نشده باشد، امکان دفاع وجود نخواهد داشت. بعضا استان دیرهنگام مساله را به ما منعکس می کند و تصور بر این است که ما امکان تجدید نظر را بعد از رای صادره خواهیم داشت.
مدیر کل امور حقوقی وزارت ارشاد اظهار داشت: در خصوص لایحه های دفاعی نیز باید گفت که بعضا برنامه ها سنگین است و دیر به دست ما می رسد. شکایت هایی انجام می شود و زمان کافی نیست و امکان دفاع محکم نداریم. 
به گفته حیدری رعایت مسائلی از این دست در بحث دفاعی بسیار موثر است. گاه ما نمی توانیم در زمینه دفاع به علت پایان وقت اقدام کنیم . گله ای که از استان ها وجود دارد، این است که مدیران مستندات کافی را ارائه نمی کنند. از این رو بنا به ابلاغ وزیر ارشاد لازم است تا مراتب را کامل و عدله را بسرعت به اطلاع ما برسانند.
وی با بیان اینکه هدف دفتر حقوقی حمایت است، ادامه داد: قصد محدود کردن اختیارات را نداریم و منکر اختیارات مدیر نیستیم؛ اما اجتماع چند فکر سبب می شود با محاکم راحت تر هماهنگی به عمل آوریم.
حیدری افزود: برخورد با مراکز متخلف گاه با غلو کردن صورت می گیرد. بحث تعطیلی مراکز باید از روند قانونی طی شود. شرکتی که مجوز آن از سوی وزارتخانه صادر شده، بعضا توسط توسط مدیر استانی لغو می شود، باید گفت عدم رعایت مسائل حقوقی گاه خسارت های میلیاردی برای وزارتخانه در پی دارد.
حیدری با بیان اینکه در مورد ثبت آثار هنری این سیستم مکانیزه خواهد شد نیز گفت : این موضوع به سبب برداشته شدن نقش وساطت استانهاست تا باب سو استفاده باز نشده و علاوه بر این مشکلات تبادل آثار هم حل شود. 
وی با تاکید بر این که ثبت اثرها از نظر کپی رایت اختیاری است ، افزود، اما مدیران در جریان باشند که گاهی هنرمندان گواهی ثبت را برای حمایت معنوی و مادی نزد مدیران می برند. به خاطر داشته باشید گواهی ثبت هیچ امتیازی محسوب نمی شود و از نظر ما نه درجه هنری محسوب نشده و اولویتی بین ثبت اثر و عدم ثبت وجود ندارد.
این مقام وزارت ارشاد ادامه داد: از مدیران می خواهیم تا درخواست نامه ثبت آثار را با مدارک شناسایی به دست ما برسانند تا اگر اشکالی وجود داشته باشد کارشناسان ما آن را بررسی کنند. ما آماده برای ثبت اثر هستیم. هزینه ای دریافت نمی شود به جز مبلغ ناچیزی که برای آگهی روزنامه رسمی صرف می شود.
مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد همچنین با بیان اینکه اگر اثر توسط بیش از ۱ نفر خلق شده باشد باید به نام همه افراد گواهی صادر شود ، افزود: به هیچ عنوان اداره ارشاد مرجع رسیدگی به مشکلات مولف و سیر اشخاص نیست. 
حیدری ادامه داد: در حوزه مستند سازی که اقدامات مهمی انجام شده برای کاداس و نقشه یو تی ام را تهیه می کنیم. این امر برای تبدیل اسناد به اسناد تک برگی است. هر چه این روند تسریع یابد زودتر به سند مالکیت تبدیل می شود.
حیدری تصریح کرد: گاه مدیران خود واگذاری ملک هایی را به کتابخانه ها و شهرداری ها یا غیره انجام می دهند که باید بدانند واسپاری خود مراحل پیچیده ای دارد و باید مراحل قانونی آن طی شود. در این مورد جز اعطای حق استفاده بعضی اماکن وجود ندارد و نباید مدیران ملک را به هیچ نهادی منتقل کنند.
به گزارش ایرنا، دومین اجلاس مدیران کل استانهای سراسر کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح و پس از دو روز با برگزاری نشست های مختلف با حضور مسئولان و معاونت های این وزارتخانه به کار خود پایان داد. 

نظر شما