شناسهٔ خبر: 36376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلچین بازی های رایانه ای خارجی وارد کشور می شود

برزگر بزرگترین مشکل بازی سازان داخل کشور را عرضه و روش فروش بازی های رایانه ای عنوان کرد و گفت: راه رسیدن بازی رایانه ای ایرانی به مخاطب عجیب و غریب است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ الهام برزگر یکی از بازیسازان کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا بازی های رایانه ای تولید داخل توانسته اند در بین کاربران جایگاه خوبی پیدا کنند بهخبرنگار شبستان گفت: استقبال از بازی های خارجی بیشتر است و متاسفانه کاربران بازی های رایانه ای دیدگاه خوبی نسبت به بازی های تولید داخل ندارند و به همین دلیل به سمت بازی های خارجی گرایش دارند.

برزگر با بیان اینکه بازی های رایانه ای داخلی از نظر فنی، گرافیکی و طراحی چیزی از بازی های خارجی کم ندارد، عنوان کرد: بیشتر بازی های تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند و فقط تعداد اندکی فاقد کیفیت لازم هستند. مسئله این است که بهترین بازی های خارجی وارد ایران می شوند در صورتی که بسیاری از بازی های خارجی کیفیت ندارند اما برای واردات به ایران با کیفیت ترین بازی های خارجی انتخاب می شوند. همین مسئله باعث می شود که بازی ایرانی متوسط و ضعیف جلوه کند.

وی بزرگترین مشکل بازی سازان را بازار و روش فروش بازی های رایانه ای عنوان کرد و افزود: راه برای رسیدن بازی رایانه ای به مخاطب مختلف اما عجیب و غریب است متاسفانه در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد و این باعث می شود که بازار مناسبی برای بازی های رایانه ای وجود نداشت باشد.

این بازی ساز با بیان اینکه نبود قانون کپی رایت در کشورمان عادت بدی به وجود آورده است، تصریح کرد: مسیر درستی برای رساندن بازی رایانه ای به دست کاربر وجود ندارد با نبود قانون کپی رایت بسیاری از افراد سوءاستفاده می کنند و بازی های خارجی را کپی و به قیمت بسیار ارزان می فروشند. اگر بخواهند بازی تولید داخل را پخش کنند سود پایینی عایدشان می شود و برای همین ترجیح می دهند بازی های خارجی را کپی کنند و این امر به ضرر بازی سازان داخلی تمام می شود.

برزگر با اشاره به اهمیت تبلیغات در فروش بازی رایانه ای تولید داخل اظهار داشت: هیچ کدام از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای در کشورمان آنقدر سرمایه ندارند که بخواهند بخشی را نیز صرف تبلیغات کنند، تبلیغات سرمایه هنگفت می خواهد و در این امر هیچ سازمان و نهادی با بازی سازان همکاری نمی کند حتی تلویزیون نیز ترجیح می دهد چیپس و پفک تبلیغ کند تا بازی رایانه ای.

طراح و مدیر پروژه بازی رایانه ای رنگاشی که نخستین بازی ایرانی برای کودکان است، خاطرنشان کرد: تبلیغات باعث می شود کاربران با بازی هایی که در داخل تولید می شود، آشنا شوند و مسلما با این کار مسیری برای فروش به وجود می آید. در شرایط فعلی تبلیغاتی برای بازی های رایانه ای وجود ندارد و اگر نمایشگاهی در زمینه بازی های رایانه ای برگزار شود به جای اینکه بازی ساز بازی بفروشد تازه باید بازی های خود را تبلیغ کند و در مورد آنها توضیح بدهد. تبلیغات باعث می شود ذهنیت قبلی برای کاربران به وجود آید و آنها بتوانند در مورد خرید بازی ها راحت تر تصمیم بگیرند.

وی در مورد محتوای بازی های رایانه ای تولید داخل بیان کرد: محتوای بازی های رایانه ای از نظر داستان، شخصیت ها و روابط کاراکترها بر مبنای فرهنگ ماست اما در یک بازی خارجی اتفاقاتی می افتد که برای کاربر عجیب و گاه دور از ذهن و گاهی تخیلی تلقی می شود. این امر به خاطر تفاوت فرهنگ هاست.

برزگر با بیان اینکه اکثر بازی سازان داخلی بازی هایی مطابق با فرهنگ ایرانی می سازند، گفت: بیشتر بازی سازان بر اساس پیشینه تاریخی بازی را طراحی می کنند تا برای کاربر قابل حس باشد و بتواند با آن همزاد پنداری کند البته یک سری سبک ها هست که در آنها داستانی وجود ندارد، اینها بین المللی است و تفاوت فرهنگی در این زمینه وجود ندارد اما در کل اکثر بازی سازان ما به سراغ داستان های بومی می روند.

نظر شما